Vindsäck

Lite input

Jag har en klassisk Ajungilak och en Bothy som i det tidigare inlägget. Ajungilak ägs väl av Mammut numer och jag tror inte att den säljs längre. Bothy'n är väldigt prasslig.

Mina tips:
En fjellduk är inget dumt alternativ till vindsäck. Jag köpte Helsports variant på utförsäljning och den är betydligt mer användbar än en konventionell vindsäck. Lite tyngre, "fel färg" och svindyr om du inte har tur som jag. Förutom priset så spelar det ju roll ur mycket man använder sina prylar och fjellduken använder jag året om. Vindsäckarna mer sällan.

Är pris och vikt mer intressant så skulle jag köpa ett b-tält för en spotstyver på en lågpriskedja och sy upp en vindsäck själv. Duken behöver inte vara speciellt vattentät utan det är viktigare att den inte prasslar.

Hälsningar

Tommy
 
hejsan
köp en fullstor vindsäck, bothyn är i mitt tycke för grund.

på fjället vill man inte lämna leden, kan man då inte gräva ner sig tillräckligt djupt för benen så blir det trångt i säcken.
vill man även kunna använda säcken som sovskydd eller vindrastskydd så behövs en fullstor säck.

sy en själv istället, så kan du utforna den som du vill ;)

vänligen nils
 
Priset brukar följa storleken på säcken, både FR och HBs är stora nog för 3 och kan också användas som sovsäcksöverdrag/tarp. Bothyn är mycket mindre men även billigare.

Sy själv är billigast...en annan väg är helsports eller jerven fjellduk, som är mer användbara på olika sätt. Jerven finns även i signalfärg...

//J
 
Tack för tipsen. Jag har allt funderat på att sy en själv och då ha en sådan där silvrig räddningsfilt innerst men har inte hittat något tyg att ha ytterst, bra idé att köpa ett billigt tält och sy av... TACK :)

Är det någon som har en ritning eller är det bara att sy ihop två "lakan" på sidorna och i toppen så man kan dra den över sig och även klippa ut ett hål att se ut igenom ?

Mvh // Johannes
 
Min kamrat som är betydligt tuffare än undertecknad använder ett hemsytt resepåslakan 2000x2000 i siden som vindsäck, två flugor i en smäll och dessutom rymligt samt lätt. Hemfärgat i apelsingulrött.
 
tack för länken..

Men frågan kvarstår, hur gör man :)

Mvh // johannes


Undertecknad brukar först fundera och rita på papper. Sedan rita ut mönstret på tyget med någon cm sömsmån. Sedan kopplas symaskinen till elnätet osv :).

Vid osäkerhet kan provex sys i gammal lakansväv, skala 1:2.

...förslag på utförande är kopiera den modell du gillar bäst alt. modifiera/bygg egen...

//J
 
Blocket

Hade också planer på att sy en egen vindsäck. Hittade inte någon beskrivning och hade svårt att finna lösningar på ventilation och öglor för att använda vindsäcken som vindskydd med hjälp av skidorna. 1200 är mycket för en vindsäck!

Jag har inte sytt speciellt mycket sedan syslöjden i skolan, ett par packpåsar har det blivit dock blivit. Så jag tänkte att en vindsäck skulle bli en bra övning men ska man ha dragkedja och övriga detaljer blir nog priset runt 500-600 om man måste köpa allt, så av tidsbrist tid så hoppade jag detta projektet.

Jag hittade en oanvänd haglöfs på blocket för 350kr väger lite mer än hillebergs men ser ut och vara väldigt lik. Det känns även enklare och "sy om" den med lättare väv.

Kolla på blocket!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Vindsäck som sovsäcksöverdrag Bo och sova 4
JonathanW Vilken vindsäck? Bo och sova 25
Joakim Ambrosson Ny vindsäck - förslag? Bo och sova 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.