Vilket Trangia?

planerar att köpa ett trangia till min pojkvän i present för jag vet att han vill ha ett.
han ska ha det med sig på jakt och övningar med hemvärnet.
vilket kök är bäst att välja? 25 el 27? och med vilken typ av kittlar? Aluminium, non-stick, ultralight aluminium, ultralight hardanodized aluminium?
tacksam om jag kan få svar fort.
 
Utan att vara någon Trangiaexpert har jag följande fundering:

Ska han bara använda det ensam? I så fall skulle jag satsa på att köpa en så liten och lätt variant som möjligt. Ger du honom det större köket kan du ju lägga med en liten kärleksförklaring där du talar om att du gärna följer med ut i skogen med honom på tu man hand, och då är det ju bra med lite större kärl så att de räcker åt er båda.

Materialet kan jag inte säga något om, eftersom jag bara använt aluminium - och är mycket nöjd med det. Kanhända att non-stick är bättre, men aluminium duger alldeles utmärkt åt oss.

Det låter för övrigt som en mycket väl vald present, och jag tror att han blir jätteglad vilken variant han än får!
 
Senast ändrad:
Det lilla räcker väl för två. Skulle jag ge blev det ett ULHA.
//J


Jag tycker kastrullerna är i minsta laget på 27 för annat än enmansbruk. Ofta äter man mer än en halv liter och hur en liten enliterskastrull då skall räcka för att laga mat till två begriper jag inte riktigt, om man inte skall vänta och laga mat till den ena efter den andre, eller om man bara värmer vatten. Optimus jägarkök har ungefär samma yttre storlek som 27 men rymligare kastruller, fast det finns ju å andra sidan inte att köpa nytt nuförtiden tror jag. Ett 25-kök är rätt mycket att släpa på om man bara ska ha det själv men ska man bara ha ett trangiakök så tycker jag nog ändå att 25 är ett bra val då man kan ha det till fler än en person vid behov. En del gillar non-stick men det är ömtåligt och har varit av ganska suspekt kvalitet på de trangiakök jag kommit i kontakt med, även om det kanske blivit bättre på senare år. 27or med duossalkastruller finns kvar på en del ställen på nätet om man vill ha ytterligare alternativ.
 
Naturligtvis beror det väldigt mycket på vad för sorts mat man skall tillaga i kärlet. Men skall han först och främst använda det till jakt och hemvärn så skall han absolut inte ha ett större än 27:an.
Som gammal officer så vet jag att vikt och utrymme har stor betydelse vid dessa tillställningar.

Man skall ju vara medveten om att det faktiskt ingår 2 kastruller i köken om man skulle vara fler.

Är man fler än en person så kan man faktiskt stå ut med att all mat inte tillagas i en och samma kastrull. Dessutom kan man då äta direkt ur kastrullerna och därmed sparar man på disken :)

Jag har inget trangia själv men i det militära hade jag ett vanligt jägarkök och det fungerade utmärkt till all matlagning. En kompis till mig har ett 25 kök och det har vi använt till att laga mat till fyra personer vid många tillfällen.

Vill alltså hävda att 27:an är ett tvåmanskök och 25:an är ett 3-4manskök (familjekök).

Jag hade köpt 27-7 UL/HA och om han är galen i kokkaffe ett 27-8 UL/HA.

//Peter
 
Låter som en perfekt presentidé! 27-7 eller 27-8 ULHA
Men du - stoppa för all del in gasbrännaren, utan den så är köket bara halvt...
 
Och man får rum med gasbrännare, gasoltub, tändstål/tändare och grythantag inne i grytan om man väljer 100 gramstub ala primus 2206. Denna tub räcker till 12-14 halvliteruppkok och hela paketet är betydligt lättare är kronans snuskburk med brännar, hållare och fylld spritflaska. - jag tvivlar att man kan göra 12-14 st halvlitersuppkok på 3 dl sprit med kronans brännare...

Kronans snuskburk med brännare, hållare och 3 dl fylld spritflaska men exklusive kåsa och ätbestick väger 1552 gram (nyss vägt) medans komplett trangia 27 av gamma modell (den med röd nonstick-stekpanna, ej kaffepanna, ej spritbrännare i) med extra tillköpt tygpåse, plastbricka, gasbännare, full 100gr gasoltub, tändstål väger tillsammans 1235 gram.

Trangias orginalspritbrännare väger 110 gram vilket gör plats för 207 gram spritflaska för uppnå samma totalvikt som kronans snuskburkkok om man skall ha dessa som extra bipackning utöver gasolen vid eldning i sträng kyla.

många som jagar lättvikt tycker nog att ovanstående kök med tillbehör är på tok för tungt - men jag är nöjd så länge mitt kök med allt mer användbarhet mha. extra tillbehör, etc. håller sig under kronans kök i vikt för samma typ av användning - för värre än så med dödvikt till ingen nytta kan det knappt bli ;-)

---

Glöm inte att köpa den passande påsen och gärna plastbrickan som kan tjäna både som lock och snöplatta (och gör köket mindre skramlig - vilket är viktigt i hemvärnet - och skyddar nonstickytan på stekpannan när det hela är ihopackat) - själv har jag ännu inte hittat passande ätbestick samt en liten nonstickvänlig stekspade som får rum tillsammas med brännare och lilla gastuben i köket - en bit scotchbrite och liten flaska med diskmedel för disken är också kvar att komplettera ;-)

- annars så börja köket bli riktigt utryckningsfärdig för plötsligt några dagars användning i fält, vilket redan har hänt i jobbet när transporttiden till närmaste lunchak tar för mycket tid (> 1h fram och tillbaka) och man har kall matlåda med sig istället...

---

Själv har jag bara använt de obehandlade aluminiumgrytorna och undvikit bottenbränning i flesta fall med omrörning och kontrollerad fart på gasollågan - men konstaterar att nonstick-behandlad stekpanna är nog inte dumt att ha om man gillar att steka/värma mat - så, åtminstone stekpannan bör vara nonstick enligt mig.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17
avslutmedlemskap0904 Trangia 27 Kök och brännare 2
Stolpe76 Äntligen Trangia webshop Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Trangia triangel och plåtmugg Kök och brännare 1
Stolpe76 Trangia X2 bränslen Kök och brännare 14
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.