Har i princip samma problem, och har med tiden lärt mig att jag har haft en väldig tendens att överklä mig och bli "kokt".
Äger massor av mer eller mindre tekniska jackor, skjortor, tröjor, förstärkningsplagg och liknande.
Det är bara på överkroppen som problemet finns, benen är lyckligtvis märkvärdigt okänsliga för såväl värme, kyla, blåst och "clamminess".
I kontrast till vad som brukar rekommenderas föredrar jag bomull på överkroppen. Man brukar avråda från bomull med motiveringen att det kan bli sjöblött och tar en evighet att torka, samt att vätan kan utgöra en risk för livsfarlig nedkylning.
Men den "vanliga" kyleffekten (eller snarast temperaturjämviktsfunktionen) med bomull är för oss hotties en balsam för kropp och själ. En väl urtvättad, lite sträv sweatshirt med rundhals är mitt överlägset vanligaste val på fritiden, om det inte handlar om högpulsaktivitet. Fungerar fint under diverse varianter av funktionsjackor.
Såhär under den varmare årstiden har jag en oimpregnerad Lundhagsjacka i bomull/polyester som är ytterst behaglig utanpå tischa eller skjorta. Jämfört med tidigare skjortjackor i Supplex nylon är den som att komma hem. Nylonet känns helt enkelt inte särskilt skönt.
Således:
- Tröja i bomull eller kanske bambu
- Bomull/polyesterjacka att ha utanpå när det blir lite svalare
- En Sportwool eller liknande tröja som säkerhetsbackup till sweatshirten
- En komprimerbar isoleringsjacka i syntet. Skippa fleecen.
- En välventilerande, tunn regnjacka.
Lycka till och god tur!