Vilket är det ultimata vintertältet???

På vintern är det ju en stor fördel om man kan rymma packningen i absiden. Har själv ett Keron 3 GT som är väldigt bra och funkar till 2 personer med packning på vintern. När jag var i tankarna på att göra Vita bandet (har lagt ned den iden) funderade jag på att skaffa ett kupoltält typ Tarra och sy om innertältet till ett 1,5-personers innertält så att det finns plats för pulkan bredvid innertältet. Då skulle man kunna slå upp tältet över pulkan vid busväder och sedan slå läger i skydd. Ett sånt tält tror jag skulle kunna vara ett ultimat vintertält för en ensam person. Hilleberg skulle förstås kunna få sy upp ett innertält och sponsra nån som är villig försökskanin ;)
 
Halloj, spännande att den här GAMLA tråden vaknat till liv igen, det är ju 18 år sedan jag startade den :)

Kan som liten återkoppling berätta att det blev ett Savio tält jag köpte den gången och det är än idag ett favorit-tält. Har väl varit med på tur en 40-60 veckor vid det här laget och fick ett nytt innertält förra året.

Men med åren har jag även skaffat fler tält som varit med på vinterturer. Och ska man försöka sig på en liten plus och minus lista med 18 år mer erfarenhet i bagaget tycker jag att Savio totalt sett nog fortfarande är det bästa vintertältet om man jämför med:

Min första utökning av tält förrådet efter Savio blev en tältkåta från Tentipi, just eftersom jag drömde om att kunna sitta och värma mig vid en brasa/kamin på vintern och torka kläderna. Det visade sig dock ganska snart att om man som jag mest går på vintertur på kalfjället är det inte sådär väldigt enkelt att hitta något brännbart när man kommer fram på kvällen och dessutom är det långt ifrån enkelt att slå upp en tältkåta om det blåser mycket. Så efter ett första entusiastiskt försök fick Tentipin "bara" följa med på basläger/toppturs-turer. Men som baslägertält när man kommer ner med blöta slalom/telemarkspjäxor är det definitivt det bästa valet. Men idag finns det ju ultralätta tältkaminer i titan som kan byggas in i vanliga fjälltält, så nästa gång det ska skidas genom Muddus eller Sjaunja på vintern kan det blir ett nytt försök med kamin :) .

Sen har vi nyligen även köpt ett HB Keron 4GT som familjevintertält. Precis som Claes säger är det en klar fördel med en jättestor absid och extra utrymme om man jämför med Savio. Och det extra utrymmet blir än viktigare vid sämre väder när man är ute med barn.

Att välja mellan Keron och Savio som vintertält är mycket svårt. Fördelarna med Savio är att det är varmare, mindre kondens, lättare att slå upp i hårt väder och ännu mer vindstabilt. Men Keron är ju större och bekvämare och i princip alltid mer än väl stormsäkert. Så nu för tiden blir det för det mesta Keron som följer med, till stor del på grund av att vi inte vill ge oss ut på lika tuffa turer med lillgrabben på vintern. Men när han blir gammal nog för en vintertur i Sarek/Västra Padjelanta är det inte omöjligt att Savio seglar upp som förstahandsvalet igen.

/ Stefan
 
Jag har tänkt mig att köpa ett tält som jag till största del planerar att använda på vinterturer. Det primära användningsområdet kommer att bli 7-14 dagar långa skidturer med pulka i miljöer både i Sverige och utomlands som påminner om Sarek/Padjelanta under HELA vintern, dvs även midvinterturer. Detta innebär att det ställs lite speciella krav på tältet i fråga.

1: Tältet ska vara så varmt och kondensfritt som det är möjligt.
2: Det måste vara så enkelt som möjligt att slå upp i rykande snöstorm med handskar på.
3: Det ska naturligtvis vara så stormsäker, tyst och stabilt som det bara går i hög vind. Man bör dessutom klara sig hyfsat med inga pinnar i marken ifall man blir tvungen att slå upp tältet i snöfattig terräng.
4: Tältet bör vara så lätt som möjligt förutsatt att punkt 1,2,3 är uppfylld.

Efter att ha kollat in recensioner och vad olika välkända tillverkare har att erbjuda har jag kommit fram till följande 4 alternativ: Hilleberg Savio ; The North Face VE25 (som jag själv haft tidigare) ; The North Face Himalyan 47 ; HelSport Svalbard 3.

Frågan är om det finn någon som provat en eller flera av dessa tält och har åsikter om dom?

Finns det några fler intressanta alternativ som jag missat helt?

Andra åsikter/funderingar angånde vintertältning?

Mvh Stefan
Om det ska vara ett rent vintertält, tycker jag att snökjolar bör övervägas.
 
The Skinnarmo method of tältpackning

En annan vinterfördel med tunnel är väl att man inte behöver montera ner tältet helt om man kör med pulka?
Man kan lossa bågarna i ena fästet, men låta dem vara kvar i kanalerna. Sen rullar man tältet till en lång korv och lägger på pulkan.

Ett kupoltält har sina bågar kors och tvärs, vilket gör att man måste plocka ner hela tältet "i målläkyyyler" för att kunna packa det. Väl?
Jag packar tältet på det viset. Sedan viker jag bågarna på hälften över tältet. Tältet blir då pulkan längd. Jag spänner rullen högt upp på pulkan. Det är nog det lättaste tältet att resa i storm helt själv. Det går mycket att ta hjälp av vinden.
 
Halloj, spännande att den här GAMLA tråden vaknat till liv igen, det är ju 18 år sedan jag startade den :)

Kan som liten återkoppling berätta att det blev ett Savio tält jag köpte den gången och det är än idag ett favorit-tält. Har väl varit med på tur en 40-60 veckor vid det här laget och fick ett nytt innertält förra året.

Men med åren har jag även skaffat fler tält som varit med på vinterturer. Och ska man försöka sig på en liten plus och minus lista med 18 år mer erfarenhet i bagaget tycker jag att Savio totalt sett nog fortfarande är det bästa vintertältet om man jämför med:

Min första utökning av tält förrådet efter Savio blev en tältkåta från Tentipi, just eftersom jag drömde om att kunna sitta och värma mig vid en brasa/kamin på vintern och torka kläderna. Det visade sig dock ganska snart att om man som jag mest går på vintertur på kalfjället är det inte sådär väldigt enkelt att hitta något brännbart när man kommer fram på kvällen och dessutom är det långt ifrån enkelt att slå upp en tältkåta om det blåser mycket. Så efter ett första entusiastiskt försök fick Tentipin "bara" följa med på basläger/toppturs-turer. Men som baslägertält när man kommer ner med blöta slalom/telemarkspjäxor är det definitivt det bästa valet. Men idag finns det ju ultralätta tältkaminer i titan som kan byggas in i vanliga fjälltält, så nästa gång det ska skidas genom Muddus eller Sjaunja på vintern kan det blir ett nytt försök med kamin :) .

Sen har vi nyligen även köpt ett HB Keron 4GT som familjevintertält. Precis som Claes säger är det en klar fördel med en jättestor absid och extra utrymme om man jämför med Savio. Och det extra utrymmet blir än viktigare vid sämre väder när man är ute med barn.

Att välja mellan Keron och Savio som vintertält är mycket svårt. Fördelarna med Savio är att det är varmare, mindre kondens, lättare att slå upp i hårt väder och ännu mer vindstabilt. Men Keron är ju större och bekvämare och i princip alltid mer än väl stormsäkert. Så nu för tiden blir det för det mesta Keron som följer med, till stor del på grund av att vi inte vill ge oss ut på lika tuffa turer med lillgrabben på vintern. Men när han blir gammal nog för en vintertur i Sarek/Västra Padjelanta är det inte omöjligt att Savio seglar upp som förstahandsvalet igen.

/ Stefan
Ja utrymmet i absiden är inte dumt. Jag tar alltid i pulkan där. Kupoltält är jag inte mycket för. Men skulle jag testa något så är det Savio då det verkar så lätt att resa
 
Jag packar tältet på det viset. Sedan viker jag bågarna på hälften över tältet. Tältet blir då pulkan längd. Jag spänner rullen högt upp på pulkan. Det är nog det lättaste tältet att resa i storm helt själv. Det går mycket att ta hjälp av vinden.
Jag har provat att packa så men för mig blev det bara trassligare. Linorna på tältet fastnade ofelbart i de delar av stängerna som veks in i rullen och det tog längre tid att resa, särskilt i vind trasslade det mycket.

//J
 
Alltid spännande med nya infall och åsikter :cool: .... särskilt när man själv tycker typ tvärtom.

För det första har jag aldrig riktigt förstått den vitsen med snökjolar. Tycker, OBS: utan att ha testat detta, att det mest verkar hindra luftcirkulation mellan inner och yttertält och på det sättet öka mängden kondens i innertältet. Enda fördelen jag kan tänka mig är en något reducerad mängd med snö som blåser in mellan inner och yttertält, men eftersom jag aldrig upplevt detta som något problem på de 300-400 tältnätter jag har på vintern vet jag inte när det skulle inträffa. Blåser det hårt och finns snö skottar i alla fall jag alltid upp en snömur på lämpligt avstånd från tältet, eller ännu hellre tältar i lä bakom en sten eller liknande. Brukar alltid gå att hitta.

Och jag tycker också att det mest verkar vara krångligt att släpa in pulkan i tältet. Men då har jag i och för sig en 190 cm lång pulka med en klassisk rejäl skackel. Så jag hade varit tvungen att ta av skakeln för att få in den över huvud taget och även då hade det blivit trångt. Och i princip all packning i pulkan ska ju ändå in i tältet. Visst brukar det ibland kunna bli någon påse med sopor, kanske ett par flaskor med bensin och en del av maten kvar i pulkan. Dvs om man är ute på 2 veckor eller längre turer, men det är ju bara att lämna kvar dessa och stänga igen pulkan. Och själva pulkan har jag personligen ingen nytta av inne i absiden och ännu mindre inne i tältet.

Vad det gäller kupol eller tunneltält är den största fördelen med kupoltält att man inte är tillnärmelsevis lika beroende av bra snö för att stormsäkra det. Nu är detta förvisso sällan ett problem, men jag har till exempel slagit upp tält ett gäng gånger på vintern då snön mest påminner om pärlsocker/hagel. Och då ger inte ens långa snöpinnar något riktigt bra fäste i snön och skidor finns det ju ett begränsat antal av. Dessutom har jag vid ett tillfälle blivit tvungen att nödtälta uppe i Lapporten i full snöstorm, pga av pulkahaveri, med ungefär 5-15 cm snödjup. Bedömer det som i princip helt omöjligt att få upp ett tunneltält i de förhållandena vi hade då. Fast det ska erkännas att det tillfället hade varit ganska lätt att undvika genom ett slugare vägval :)

/ Stefan

PS: För oss som läst Katherine Kerrs fantasy böcker om Deverry är trassel på linor och liknande inget mysterium. Det är bara vildfolket som tycker om att ställa till med ofog!
 
På vintern är det ju en stor fördel om man kan rymma packningen i absiden. Har själv ett Keron 3 GT som är väldigt bra och funkar till 2 personer med packning på vintern. När jag var i tankarna på att göra Vita bandet (har lagt ned den iden) funderade jag på att skaffa ett kupoltält typ Tarra och sy om innertältet till ett 1,5-personers innertält så att det finns plats för pulkan bredvid innertältet. Då skulle man kunna slå upp tältet över pulkan vid busväder och sedan slå läger i skydd. Ett sånt tält tror jag skulle kunna vara ett ultimat vintertält för en ensam person. Hilleberg skulle förstås kunna få sy upp ett innertält och sponsra nån som är villig försökskanin ;)
På ett Tarra är det enkelt att koppla loss innertältet vid backen och en bit upp om man vill ta in pulkan och packa ur. Och med ett Staika går smalare pulkor in i en av absiderna utan problem.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BadCash Den ultimata tältkonstruktionen? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.