Den ultimata tältkonstruktionen?

Kom att tänka på den optimala (?) tältkonstruktionen när jag funderade över för- och nackdelar med olika tältmodeller.

1. Kan resas i regn utan att bli vått inuti
2. Kan mycket enkelt användas antingen med enbart innertält, yttertält, eller båda.
3. Extremt enkel uppsättning
4. Självstagande
5. Enkel konstruktion (inte en massa linor kors och tvärs - såvida det inte är storm)

Om man tänker sig ett MSR Hubba, men med stångkonstruktionen utanpå yttertältet (yttertältet hänger i stången i krokar). Sedan hänger innertältet i yttertältet som på ett Akto (gärna med likadana krokar som yttertältet, så att innertältet vid behov kan användas separat och hängas direkt på stången). Sen lägger man till en extra ventilation av Akto-modell längst upp i dragkedjan, något som saknas på Hubba. Då är alla ovanstående krav uppfyllda, och konstruktionen är mycket enkel, inte en massa duttande och dattande för att sätta upp - bara sätta ihop stången, hänga upp yttertältet i den och sen är det klart (innertältet hänger ju inuti).

Finns detta tält??? Just MSR har ju en smart och enkel konstruktion på sina Hubba-tält, med en enda stång (som förvisso sitter ihop i två nav :)). Konstigt bara att dom inte verkar ha kommit på idén att ha stången utanpå tältet. Finns det någon självklar nackdel med den lösningen som jag missar?

Om inte annat är det ju nästan så att man borde försöka bygga om sitt Hubba, vilket jag ändå tänkt sälja. Om man nu ger sig på att sy i yttertältet - hur får man det tätt? Tejp? Liquisole?
 
Hilleberg Soulo med Helsport Ringstinds absid vore gjutet:

Raskesven

He, ja, kanske...jag tycker att mitt Soulo är komplett som det är faktiskt. Fantastiskt med ett såpass lätt tält som faktiskt funkar bra som vintertält över trädgränsen.

Inte "bäst" dock som sommartält, finns ju lite lättare alt. rymligare modeller att välja. Men det duger så länge man inte tillhör de mest extrema viktväktarna ;).

Ang. ursprungsfrågan, krokar lär vara lättare än kanaler och även något mindre vindfång än kanaler. Men minst vindfång får man med stängerna på insidan av ytterväven...

//J
 
Kom att tänka på den optimala (?) tältkonstruktionen när jag funderade över för- och nackdelar med olika tältmodeller.

1. Kan resas i regn utan att bli vått inuti
2. Kan mycket enkelt användas antingen med enbart innertält, yttertält, eller båda.
3. Extremt enkel uppsättning
4. Självstagande
5. Enkel konstruktion (inte en massa linor kors och tvärs - såvida det inte är storm)

Bortsett 2:an finns det många enkelvävstält som uppfyller dina krav, dessutom är de lättare.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
undvall Vilket är det ultimata vintertältet??? Bo och sova 35

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.