Vilket är det ultimata vintertältet???

Jag har tänkt mig att köpa ett tält som jag till största del planerar att använda på vinterturer. Det primära användningsområdet kommer att bli 7-14 dagar långa skidturer med pulka i miljöer både i Sverige och utomlands som påminner om Sarek/Padjelanta under HELA vintern, dvs även midvinterturer. Detta innebär att det ställs lite speciella krav på tältet i fråga.

1: Tältet ska vara så varmt och kondensfritt som det är möjligt.
2: Det måste vara så enkelt som möjligt att slå upp i rykande snöstorm med handskar på.
3: Det ska naturligtvis vara så stormsäker, tyst och stabilt som det bara går i hög vind. Man bör dessutom klara sig hyfsat med inga pinnar i marken ifall man blir tvungen att slå upp tältet i snöfattig terräng.
4: Tältet bör vara så lätt som möjligt förutsatt att punkt 1,2,3 är uppfylld.

Efter att ha kollat in recensioner och vad olika välkända tillverkare har att erbjuda har jag kommit fram till följande 4 alternativ: Hilleberg Savio ; The North Face VE25 (som jag själv haft tidigare) ; The North Face Himalyan 47 ; HelSport Svalbard 3.

Frågan är om det finn någon som provat en eller flera av dessa tält och har åsikter om dom?

Finns det några fler intressanta alternativ som jag missat helt?

Andra åsikter/funderingar angånde vintertältning?

Mvh Stefan
 
Tunnel?

Jag tycker inte att du ska sortera bort alla tunneltält så snabbt. HB Keron och Namatj har väl t ex varit på både sydpolen och nordpolen och borde väl räcka till för det mesta som svenska fjällen kan erbjuda.
/Thomas
 
Re: Tunnel?

TJA; sa:
Jag tycker inte att du ska sortera bort alla tunneltält så snabbt. HB Keron och Namatj har väl t ex varit på både sydpolen och nordpolen och borde väl räcka till för det mesta som svenska fjällen kan erbjuda.
/Thomas

Anledningen att jag för vintertält har sorterat bort tunneltält är del 2 av punkt 3, dvs att tunneltält MÅSTE ha bra markpinnar för att kunna ta vindlast. Detta är inte ett problem varken i Arktis eller på Antarktis där snötillgången i princip alltid är god. Tyvärr kan man inte säga samma sak om den skandinaviska fjällkedjan tidigt på säsongen uppe på kalfjället.

Jag har för övrigt redan ett utmärkt tunneltält som jag vill komplementera dels av denna anledning och dels pga av att det inte är speciellt bra på värme och kondensproblematiken.

/ Stefan
 
Mina erfarenheter

Jag har tältat åtskildigt på vinterfjället genom åren och funnit tunneltält väl så bra vad gäller vindtålighet, dock har jag alltid valt relativt vindskyddade tältplatser vilket också innebär att där funnits god tillgång på snö.
Vid ett tillfälle i månadsskiftet nov.-dec. för många år sedan tog snön slut vid hårtväder i samband med mildluftsinbrott i Jämtlandsfjällen. Tältet säkrades med stenar och stog kvar över natten ehuru jag och min kamrat satt upp i tältet fullt påklädda med packade pulkor beredda på att dra om snön skulle ta slut.
Vad värme gäller så är det väl snöbivack som skall nyttjas om man önskar ha en högre temperatur än omgivande luft. Två lager tyg med en rörlig luftspalt mellan isolerar inte alls. Det är därför man har isoleringsmaterial som binder luftlagret i hus, sovsäckar, varma jackor etc.
 
Re: Mina erfarenheter

Intressant att ni kunde få loss stenar från marken vid den tiden på året. Att säkra tält med stenar är ju annars en klassisk metod men jag hade gissat att det vid många tillfällen var svårt att få loss stenar pga kälen under vintern.

Sen är det naturligtvis helt sant att tält inte isolerar bra, men jag kan försäkra att det är skillnad på tält och tält härvidlag. Mitt nuvarande tunneltält (ett Stephenson Warmlite 3) är t.ex betyligt svalare än ett Hilleberg. Ett annat exempel som flesta känner till är att 3-lagers fönster är varmare än 2-lagers som är MYCKET varmare än gammaldags 1-lagersfönster.

/ Stefan
 
Re: Re: Mina erfarenheter

undvall; sa:
Ett annat exempel som flesta känner till är att 3-lagers fönster är varmare än 2-lagers som är MYCKET varmare än gammaldags 1-lagersfönster.

Skillnaden mellan tält och fönster är ju att i fönstren så byts inte luften mellan glasen.

Jag tror alltså att du får MYCKET svårt att kombinera låg kondens med hög isolation. Detta eftersom låg kondens kräver hög luftcirkulation, vilket man inte kan ha om man vill hålla tältet varmt.
 
Rykande storm

undvall; sa:
2: Det måste vara så enkelt som möjligt att slå upp i rykande snöstorm med handskar på.

.... The North Face VE25

Kan man slå upp VE25 i snöstorm? Jag är tveksam. Många lösa delar och stor risk för att förstöra tältet vid uppsättning om det kommer en kastvind. Saivo har jag inte testat, men det verkar lättare att få upp.

P.S.
Ett sånt här tält står i alla väder, men tar en halvtimma att få upp. Baslägertält på Svalbard. Rejäla don!

331_Overblown_BC_tent.jpg
 
Re: Re: Mina erfarenheter

undvall; sa:
Intressant att ni kunde få loss stenar från marken vid den tiden på året. Att säkra tält med stenar är ju annars en klassisk metod men jag hade gissat att det vid många tillfällen var svårt att få loss stenar pga kälen under vintern.

Sen är det naturligtvis helt sant att tält inte isolerar bra, men jag kan försäkra att det är skillnad på tält och tält härvidlag. Mitt nuvarande tunneltält (ett Stephenson Warmlite 3) är t.ex betyligt svalare än ett Hilleberg. Ett annat exempel som flesta känner till är att 3-lagers fönster är varmare än 2-lagers som är MYCKET varmare än gammaldags 1-lagersfönster.

/ Stefan

Att få loss stenar som ligger på ytan hindras sällan av någon tjäle. Tjälen i marken är ju att fukten i jorden frusit till is. På många håll i fjällen är jordlagret minimalt p.g.a. väder och växtlighet.
 
Re: Rykande storm

Vandrare; sa:
Kan man slå upp VE25 i snöstorm? Jag är tveksam. Många lösa delar och stor risk för att förstöra tältet vid uppsättning om det kommer en kastvind. Saivo har jag inte testat, men det verkar lättare att få upp.

P.S.
Ett sånt här tält står i alla väder, men tar en halvtimma att få upp. Baslägertält på Svalbard. Rejäla don!

Kan inte annat än hålla med att baslägertältet från Svalbard verkar vara MYCKET rejält. Joo det går att slå upp ett VE25 i snöstorm, har själv gjort det, men jag tycker också att Savio verkar klart enklare att få upp.

/ Stefan
 
undvall; sa:
Efter att ha kollat in recensioner och vad olika välkända tillverkare har att erbjuda har jag kommit fram till följande 4 alternativ: Hilleberg Savio ; The North Face VE25 (som jag själv haft tidigare) ; The North Face Himalyan 47 ; HelSport Svalbard 3.

Frågan är om det finn någon som provat en eller flera av dessa tält och har åsikter om dom?

Finns det några fler intressanta alternativ som jag missat helt?

Andra åsikter/funderingar angånde vintertältning?

Mvh Stefan

jag är inte någon expert, men jag valde mellan staika och jannu, där jag kände att det starkare tyget och den lite högre takhöjden på staikan var viktigare än den mindre vikten på jannu tältet (båda hilleberg)

lycka till
 
Vintertält

Jag har också tältat en del på vintern, och jag håller i mångt om mycket med klippen. För mig är absidutrymmet av stor vikt på vintern. Där kan man gräva ut, sitta bekvämt, laga mat och ha sin packning. De bästa absiderna har tunneltält av GT-modell, inga av tälten du nämner har lika bra absidutrymmen.

Jag har använt tunneltält i de flesta sammanhang, bl a på en "vintertur" där all tältning blev på barmark p g a snöbrist, och med lite uppfinningsrikedom går det oftast bra att få fast tältet. Tunneltält är över lag lättre, enklare att sätta upp och har bättre absidutrymmen än kupoltälten. För mig väger det i de flesta fall mer än väl upp att de inte är självstagande och inte är riktigt lika vindtåliga. För mig är alltså det ultimata vintertältet ett tunneltält med stor absid, t ex Nammatj GT.

Däremot kan det finnas vissa tillfällen när ett självstagande kupoltält är bättre. Om du redan har ett tunneltält så är det kanske en bra idé att komplettera med ett mer självstagande tält. Då kan du ju välja beroende på hur du tror att turen kommer att gestalta sig.

När det gäller tältets värmande förmåga håller jag med nermander. Jag är skeptisk till att det finns några stora skillnader mellan olika modeller.

Peter
 
The Skinnarmo method of tältpackning

En annan vinterfördel med tunnel är väl att man inte behöver montera ner tältet helt om man kör med pulka?
Man kan lossa bågarna i ena fästet, men låta dem vara kvar i kanalerna. Sen rullar man tältet till en lång korv och lägger på pulkan.

Ett kupoltält har sina bågar kors och tvärs, vilket gör att man måste plocka ner hela tältet "i målläkyyyler" för att kunna packa det. Väl?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BadCash Den ultimata tältkonstruktionen? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.