Vilken svamp har vi plockat?

Vad kan detta vara för svampar?
Svampkorgen var full då vi kom hem, men som vanligt då familjen varit till skogen blir även komposttunnan fylld eftrsom ingen av oss duger till att lista ut vad vi har med oss.
Tacksam för hjälp.

/Ulf

1. Björksopp?
2. Tegelsopp?
3. Smörsopp?
 

Bilagor

  • björk.jpg
    björk.jpg
    172.9 KB · Visningar: 20,839
  • smörsopp.jpg
    smörsopp.jpg
    97.4 KB · Visningar: 9,339
  • tegelsopp.jpg
    tegelsopp.jpg
    195.2 KB · Visningar: 14,013
Jag är definitivt inte någon svampexpert, men något känner jag till.
Soppar är ju säkra svampar att plocka. Den enda man måste undvika är gallsoppen, men det räcker att smaka på en liten smula så vet man om det är en sådan.
Nr 2 ser definitivt ut som en smörsopp.
När det gäller björksoppen så handlar det om vilket träd den växte under. Aspsoppen är i princip samma svamp som björksoppen, men har alltså ett annat träd som den livnär sig på.
 
När det gäller björksoppen så handlar det om vilket träd den växte under. Aspsoppen är i princip samma svamp som björksoppen, men har alltså ett annat träd som den livnär sig på.

Hehe... tror dom växte under tallar.
Men det finns väl även björk och en och annan asp i närheten.

Det enda svamp jag känner igen utan svampbok är flugsvampen, ja kantareller också men dom hittar man ju aldrig. Sambon lärde sig på svampkursen hon gick att hålla sig till att plocka soppar.

/Ulf
 
Nu har jag inte svampboken här, men ettan och trean är OK matsvamp. Växte den vid björk är det björksopp, växte den vid tall tallsopp. Det finns om jag minns rätt gran och ek också. Same shit, different brand.

Helt OK svamp, unga fasta exemplar är förstås bäst. Vinner som alla andra soppar på att torkas. Används nog helst för att dryga ut annan svamp, men till det duger den utmärkt.

Alla svampar med de där svartpickiga fötterna (strävsoppar är samlingsnamnet) är ätliga, för övrigt. Jag brukar inte vara så noga med att artbestämma dem.

I mitten är det nog smörsopp. Ätlig alldeles oavsett.

Utöver gallsoppen, som smakar pyton, men inte är farlig eftersom man inte äter några större mängder av den, ska man se upp för eldsopp och djävulssopp. Jag har också för mig att det finns ytterligare någon soppart som har antabus-effekt. Dem ska man också undvika eftersom svamp bör avnjutas tillsammans med hyggligt rödvin.
 
Hehe... tror dom växte under tallar.
Men det finns väl även björk och en och annan asp i närheten.

Det enda svamp jag känner igen utan svampbok är flugsvampen, ja kantareller också men dom hittar man ju aldrig.

/Ulf

Björksopp (och tall och asp och alla de andra) växer under respektive träd. I symbios med trädets rötter.

Smaklig måltid. Glöm inte att pilla bort rören innan ni tillagar soppen. Vissa sopparters rör kan man äta (unga ex). Men chansa inte, för det kan bli en slemmig historia.

Om ni steker svampen, låt den gå på ganska låg värme utan smör först, tills vattnet har kokat bort (inte allt, men ganska mycket). Då bilr svampen bättre när ni klickar i smöret och drar upp temperaturen sedan.
 
http://www.svampguiden.com brukar jag kolla på.

Aspsopp har vad jag vet inget svart nätmönster på foten, det har däremot tegelsopp och björksopp verkar det som. Jag tror att ni har gissat rätt :)

Gallsopp smakar som sagt riktigt starkt, så man känner direkt om det är en sån.

Jag hittade en liten, fräsch sandsopp idag och en lika fin sammetssopp, och lite lite kantareller.
 
Tack för snabba svar. Ska ta fram torkramarna till ugnen får dom ligga på tork över natten.
Ska sätta sambon att rensa och ta bort rören.

/Ulf
 
"Nya svampboken" av Peller Holgren är super. Köp den. Det är den enda riktigt bra svampbok jag har hittat. Den är lite för stor för att ha i fickan, men den funkar bra i ryggan. Tror att den finns i fickvänligt bantad version också, under namnet "Lilla svampboken" (?).

Har du den så är du säker. Bra bilder, flera ex av varje svamp, utmärkta beskrivningar och dessutom uppgifter om alla förväxlingssvampar. Bra tips om hur man tar hand om skörden också.
 
Har ett tag funderat på att uppdatera den nuvarande svamplitteraturen som består är två fickböcker anno 70- och 80-tal. Nya svampboken skall definitivt granskas närmare.
 
Jag köpte "Pelle Holmbergs bok om svampar" idag inför en kort runda, men det är inte speciellt bra tycker jag. Det står för lite om hur svamparna ser ut, känns igen, smakar etc. Det är mer generell info som råkar ha hamnat på en viss svamps sida, tycker jag. Inte fel i sig, men det funkar inte så bra ute i fält.

Jag ska dock ge boken några chanser till, en runda är lite hårt att betygsätta på :)

Pelle Holmberg har säkert skrivit flera svampböcker, men det kan vara värt att kolla vilken som är bäst innan.
 
Jag fick den i present. Och nä, den är inte alls lika bra. Inte som svampbok i skogen, åtminstone. Till det är det Nya svampboken (möjligen också den lilla varianten, men den har jag inte kollat på) som gäller. Jag tror att Nya svampboken är skriven av Pelle Holmberg tillsammans med någon annan snubbe. Välsorterade bokhandlare IRL eller on-line har den säkert.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Oaker Vilken svamp är detta? (häxring-typer) Bär och svamp 1
awad Vilken svamp? Bär och svamp 1
thomasj Vilken svamp kommer tidigast? Bär och svamp 2
5212 Vilken sort svamp Bär och svamp 2
Korallaven Vilken växtart är detta? Bär och svamp 2
jonken Någon soppa men vilken och är den ok att äta? Bär och svamp 9
Feroyn Vilken svampart? Bär och svamp 4
Harriboy Vilken art? Bär och svamp 0
quid Vilken blomma? Bär och svamp 7
majjen Vilken växt? Bär och svamp 3
j_stellan Vilken smamp är detta? Bär och svamp 9
Ljo002 Torka svamp enkelt och billigt Bär och svamp 6
fowwe Läderboll eller annan svamp? Bär och svamp 9
Vik945 Svamp doftar Vanilj. Bär och svamp 47
malinb2 Ätbar svamp? Bär och svamp 3
Adine Vad är detta för svamp Bär och svamp 2
Knalle12 Vad är detta för svamp. Bär och svamp 1
Bubblor Hej! söker någon som vill plocka svamp med mig. Bär och svamp 0
kattentassar Hjälp med artbestämmning av svamp på min uteplats Bär och svamp 1
sece Vad är detta för svamp? Brunsopp? Bär och svamp 2
Zarran89 Svamp och bär i Luleå? Bär och svamp 5
Småtärna Svamp i Jämtland? Bär och svamp 1
Peos3145 Karl-Johan svamp Bär och svamp 4
iphonefisken Vad är detta för svamp? Bär och svamp 3
Sunniva Hur länge håller sig svamp? Bär och svamp 5
the_raz konstig svamp! Bär och svamp 10
honkydory Tokigt mycket Karl Johan svamp! Bär och svamp 2
Krysmynta Vad är detta för svamp? Bär och svamp 3
dave1 Svamp i Skåne Bär och svamp 0
thomasj Svamp i närheten av Sälen? Bär och svamp 1
teresia svamp i Öresundsområdet Bär och svamp 2
prl Hur är det med svamp i Stockholmstrakten nu? Bär och svamp 8
Mysmatilda Svamp i göteborgstrakten? Bär och svamp 8
Atle svamp Bär och svamp 7
Rodluvan Soppa på svamp?! Bär och svamp 6
leif_frisk Svamp Bär och svamp 1
hälsingland Vad har jag hittat? Bär och svamp 4
Petri Niemelä hur har plockandet varit hittintills? Bär och svamp 15
majjen Vilka blommor har jag sett? Bär och svamp 12
thomasj Hur har d gått för er i torkan? Bär och svamp 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.