Hur länge håller sig svamp?

Jag ska åka till Tiveden om några veckor och tänkte passa på att plocka svamp då det lär finnas betydligt mer där än här i Skåne. Men jag undrar hur länge nyplockad svamp kan hålla sig? Kan jag plocka svamp på fredagen och det håller sig hyfsat till söndagen då jag åker hem? Är det några svampar som håller sig bättre än andra? Jag är inte van svampplockare så det blir mest soppar och kantareller. Kan det hjälpa om jag lägger dem i kylskåpet? Jag torkar all svamp förutom kantareller så vill inte göra stuvning av dem.
 
Jo...

jag kanske skulle fixa en ram som jag kan lägga dem på. Jag har en torkmaskin som är redigt stor så den kan jag inte släpa med mig, men om jag breder ut dem på något kanske de kan börja torka redan där. Men såg också att man kunde lägga dem i kylskåp på en av sidorna du tipsade om. Jag ska bo på vandrarhem, det är därför det blir aningen krångligare : )
 
Beror på...

Svalt väder och strävsopp utan mask, kantareller, höstdito, trumpetsvamp och taggsvamp kan klara sig några dagar men risken ökar för larvangrepp. Larvarna dör ju inte när svampen är plockad så rensa väl direkt.

Kremlor, riskor, Rynkad tofsskivling och mycket annat bör man rensa och behandla så fort det bara går, helst samma dag.

Torkning i fält kan fungera OM det är torrt. I annat fall, nej!

Obehandlad svamp blir oätbar relativt snabbt så se svamp som en färskvara och behandla den så fort det bara går.

Felaktigt hanterad svamp kan ge otrevliga magåkommor - jag har personliga erfarenheter (dock var det inte jag som misskött hantering...) och den upplevelsen besparar jag gärna min nästa.

Lycka till.
Vänligen//Dag
 
Tack

Tack för alla tips! Svamparna ska klara sig max 2 dagar, så om jag rensar dem med en gång och lägger i kylskåp så hoppas jag de klarar sig fint.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.