Vilken kamkil är bäst?

Lite mer info:

http://www.planetfear.com/buying_guide.asp?bg_id=11

Började själv med ett set Rock Empire single stem (kommer ej ihåg namnet). De håller för fall! Men är såklart inte lika fina i finishen och mekaniken som dyrare friends. Har sen köpt till Camalots i mellanstorlekarna och Wild Country Zeros för dom små placeringarna. Enligt länken är Wild Country Friends bättre än Camalots i de största storlekarna (stabilare). Kommentarer?

Ett litet set hexor ska man definitivt ha! Har rockcentrics i storlek 3-6. Underbara att pilla in när man kan så man har friendsen kvar till de mer desperata placeringarna. Klonkar härligt på selen också!

När jag klättrar (längre) okända leder där jag inte vet vad som behövs tar jag såklart det bästa av min och partnerns rack: ca 20 kilar, ca 10 friends och hexorna. Har alltid klarat mig på det.
 
Bästa rådet är att försöka köpa in ett set vid landet på andra sidan Atlanten, som helst kan levereras till någon där som sedan ser till att du får dem utan några onödiga tullavgifter. Dollarkursen har ju blivit bättre på senaste tiden om jag inte är helt ute och cyklar.

Ett trevligt ställe som funger perfekt för sådant är tex: http://www.gearexpress.com/

- C

Jag har varit sugen på att beställa från Gearexpress flera gånger, men på deras hemsida står det
"Apart from APO orders we DO NOT ship outside the United States".

Har du lyckats beställa ändå? Hur gör man, skriver och ber snällt?

- Erik
 
Jaaa, Christian, det undrar jag med!
För de hade xtrapris på ett set med 3 camalots, och det vore ju perfekt för mig :)

/Anna

Jag har varit sugen på att beställa från Gearexpress flera gånger, men på deras hemsida står det
"Apart from APO orders we DO NOT ship outside the United States".

Har du lyckats beställa ändå? Hur gör man, skriver och ber snällt?

- Erik
 
God afton,

Hurvida det går så vet jag inte? Testa och hör med dem och låt oss andra sedan få veta här om det går?

Jag brukar alltid beställa till någon som bor där på andra sidan, och sedan klurar vi ihop ett bra schema med bekantas besök för en kostnadsfri återresa till EU via en resväska. Jag har inte stött på några betalningsproblem då man har ett VISA kort utfärdat i EU, och allt brukar fungera väldigt smidigt, snabb leverans och bra information.

Ett annat alternativ brukar ju som sagt vara att din bekant skickar det som vanligt post direkt hem till dig efter mottagandet. Men det vet jag inte riktigt hur det fungerar då jag inte fått riktigt grepp hur man verkligen ser till att det inte fastnar i tullen?

Ja, kombinationen av rabatt och den låga dollarkursen blir ju inte så otacksam....

- C
 
Bra storlekar + många placeringsalternativ

Storlekar på friends
* Börja med friends som passar för hand och fingersprickor
* Små friends är mer användbara än man tror att de skall vara
* Stora kan också vara mycket efterlängtade ibland men de väger också mer
* Förutom vidden på frienden är bredden också viktig i grunda sprickor och gropar

Fördel friends
+ Friends kan nästan alltid ersätta hexor men tvärtom går det mera sällan.
- Friends är dyrt. Så har man inte råd så köper men ett gäng hexor och någon enstaka friend till att börja med.

Min rekommendation är att sikta på ett rack med Aliens och kilar det tyckar jag är det som ger flest placeringsalternativ per pryl.
 
Vilken storlek av hexor använder ni mest?

Mitt vanliga tips till hexköpare är att undvika hexor som är mindre än din största kil. Med BD storlekar så är hexa #6 ungefär samma som kil #13. Sålunda kör jag med hexor i BD storlek 7-10. Om det är ont om pengar, så skaffa #7 och #9 först. Dessutom rekommenderar jag starkt de kurvade hexorna istället för de gamla raka. De är betydligt lättare att placera.


Haha, jag blev klart imponerad när jag första gången såg en äkta BigBro i en sele, och det var en här i tråden som hade den!
Har inte skaffat nån själv ännu, men visst är de coola.

Inte det minsta coola! Väger tjugofjorton ton och är omöjliga att placera. Jag vet en som har sin till salu ... Men min coolfaktorpryl (en hemmagjord tricam #00) är inte till salu!


Angående kamkilar, så röstar jag som de flesta andra här: camalots för de stora och aliens för de små (blå till röd). Se till att få tag på camalots modell C4 (inte den gamla C3) om du skaffar storlek 2 eller större då viktskillnaden är betydlig. Naturligtvis inköpta på 'andra' sidan pölen... Mellanstorlekar tipsar jag om HB, men de är ungefär omöjliga att få tag på.

Många pratar glatt om sina offsettkamkilar, men de är mest strunt i min mening (kanske är en coolfaktorpryl?). Kanske jag inte har klättrat på nåt ställe där de riktigt "behövs".

De bästa kamkilarna är dock de som man hittar. Och då spelar det ingen roll vilken sida av Atlanten eller Medelhavet man befinner sig på ...
 
Inte det minsta coola! Väger tjugofjorton ton och är omöjliga att placera. Jag vet en som har sin till salu ... Men min coolfaktorpryl (en hemmagjord tricam #00) är inte till salu!


Nu sa jag inte att de är vare sig lättplacerade eller lätta - utan coola.

Beträffande vikten tror jag dock att de klarar de flesta jämförelser. I de största storlekarna är det ju överhuvudtaget ont om nåt jämföra med, men i de storlekar där det även finns kammar, så går det ju inte att säga annat än att BigBros är lätta!
 
Tack!

Okej, nu ska jag definitivt se till att köpa in kammar och hexor. Efter att igår bittert få erfara hur trist det är att ej kunna klättra klart pga av dåliga kilplaceringar.
Surt! :(
Två leder, varav den ena "on sight" fick jag avbryta efter halva vägen då jag och kompisen bara hade kilar. Skulle behövt antingen hexor eller kammar, helst både förstås...

Men ska man se det positiva i det hela, så är jag en erfarenhet rikare och så har jag fått bra träning på att klättra nedför ;)
(med hjärtat i halsgropen på ena leden!)

Men nu ska det handlas!

Tack alla för att ni delat med er av produktinfo och erfarenheter!

/Anna
 
Inte strunt

Många pratar glatt om sina offsettkamkilar, men de är mest strunt i min mening (kanske är en coolfaktorpryl?). Kanske jag inte har klättrat på nåt ställe där de riktigt "behövs".

Min grön-blåa offset Alien är kronan i mitt rack. Offsetarna briljerar på granit alla svårighetsgrader. Gärna över blanka svan med tunna säkringsmöjligheter eller fingertoppssprickor i 6-7-8 registren. Även på Dolomit finns det placeringar.

Jag åker ingenstans utan den grön-blå, utom möjligen till svenska fjällen. Jag är förvisso förtjust i tunn klättring vilket gör att offsetarna ofta går varma. Även den blå-svarta och gul-gröna är mycket användbara.

Det enda felet med dessa Alien offsets är att de numera är grymta svåra att får tag på. Om jag idag försöka ersätta dessa skulle jag nog satsa på de nya små trekammade Camalotarna.

/Örjan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sepr Vilken typ av repbroms för nybörjare? Klättring allmänt 12
Verhauer Vilken förare för Cadarese och Balmanolesca? Klättring allmänt 0
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Klättring allmänt 10
Lakritsglass Vilken, helt justerbar, sele? Klättring allmänt 2
johannoren Vilken sko? Klättring allmänt 10
Tomas Odhult Vilken hyrbil för kort roadtrip i Europa? Klättring allmänt 13
Mezzner Vilken är klippan? Klättring allmänt 7
Yakherden Vilken klätterstil ska jag välja? Klättring allmänt 8
Bloggomann Vilken broms? Klättring allmänt 13
johnliungman Clogga - vilken diameter rep? Klättring allmänt 11
embl Vilken disciplin är bäst? Klättring allmänt 12
sojourner Vilken hemförsäkring accepterar klättring? Klättring allmänt 12
Plumsy Vilken broms ska man välja? Klättring allmänt 16
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
Annika Sedin Vilken är högst klätterväggen i Sverige/norden? Klättring allmänt 13
axel_broman Vilken klätterfilm? Klättring allmänt 12
schweingaard Vilken klättersko är att föredra? Klättring allmänt 7
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
maxen Gri Gri/Stich/ATC osv.. vilken använder du? varför? Klättring allmänt 37
Hedman Vilken respons Klättring allmänt 0
zeromaker Vilken sele Klättring allmänt 1
Vilken sågning av Kropp!!! Klättring allmänt 19
oskar.broden Kamkil upphittad på Till i Utby Klättring allmänt 0
FrankR Vilket bäst före datum ? Klättring allmänt 9
realout Kilar o Cams - vilka är bäst? Klättring allmänt 33
Lollan "Bäst före"-datum på utrustning Klättring allmänt 15
Avslzyx Långa klippturer i Chamonix: Hur bor vi bäst? Klättring allmänt 0
Mezzner Hur bäst kapa rep? Klättring allmänt 11
headjam Vilka klätterprylar är bäst??? Klättring allmänt 1

Liknande trådar