Vilken är den lättaste fungerande mobiltelefonen just nu?

Finns det någon anledning till att mobilen måste vara så extremt lätt?
Det finns ju många mobiler att välja på som väger ca 120g och så speciellt tungt är inte det även om det är tyngre än 60g...
Ja, det finns anledning, för att minimera vikt på en långvandring och för att den inte ens ska användas, behövs bara för fix kring resan, som inte är helt förbokad. Till kommunikation på vandringen har jag en Garmin, för foto har jag en bra och vädertålig kompaktkamera.
 
De gamla näten kommer att funka (dessutom ofta bäst) i fjällen i minst två år till (Telenor har faktiskt tvärtom nyligen investerat i dessa), så jag tänkte att 200 spänn för två-tre säsonger ändå känns som en rimlig investering. Men visst, man ska inte i onödan bidra till elektronik-skräpberget och helst handla något som håller längre än så.

Den Unihertz du vaskat fram är ju jätteintressant och går att handla inom "EU Region", dvs förhoppningsvis anpassad till det och utan tullkrångel. De verkar ju seriösa, går det inte att kolla med dem om/hur mobilen funkar i Europa?

Ja 2G/3G lurar bör ingen kasta pengar på år 2023, de är obrukbara inom två år.
Alcatel har en 80-grammare med stöd för 4G/LTE för mindre än 500:-
 
Jag har en IPhone 13 mini...då jag ville ha en liten och modern lur. 141 gram. Nöjd med den.

Vi som vill ha små telefoner är marginaliserade och utmobbade, det blir ingen 14/15 mini. Tydligen sålde 12 och 13 mini väldigt dåligt. Apple har till och med slogan Big and bigger för 14/15 serierna, rena hånet. Så mina planer på att byta till Apple är avblåsta.

I androidracet är det minsta moderna som finns från en reputabel tillverkare Samsung S23, och den är relativt stor - någon centimeter extra över senaste "lilla" flaggskeppet S10e - och dyr. Andra bäst gällande storlek verkar vara någon från Google pixel serien.

Unihertz Jelly är kul initiativ på marknaden, men det verkar inte så bra att ha BankID och liknande allvarliga appar som kan korpa identitet och pengar, körandes på en telefon från ett Kinaföretag som bara har ett par dussin anställda. Vem vet vad som finns i firmware och vilka processer de har för kontroll av vilken kod som kommer in när företaget är så litet.
 
Vi som vill ha små telefoner är marginaliserade och utmobbade, det blir ingen 14/15 mini. Tydligen sålde 12 och 13 mini väldigt dåligt. Apple har till och med slogan Big and bigger för 14/15 serierna, rena hånet. Så mina planer på att byta till Apple är avblåsta.

I androidracet är det minsta moderna som finns från en reputabel tillverkare Samsung S23, och den är relativt stor - någon centimeter extra över senaste "lilla" flaggskeppet S10e - och dyr. Andra bäst gällande storlek verkar vara någon från Google pixel serien.

Unihertz Jelly är kul initiativ på marknaden, men det verkar inte så bra att ha BankID och liknande allvarliga appar som kan korpa identitet och pengar, körandes på en telefon från ett Kinaföretag som bara har ett par dussin anställda. Vem vet vad som finns i firmware och vilka processer de har för kontroll av vilken kod som kommer in när företaget är så litet.

Finns noll anledning att köpa en smarttelefon utan NFC vilket den här luren saknar. Kanske inte ens går att installera bank-id beroende på din bank.

Sen är det helt onödigt att vara nojjig över Kina, då precis allt kommer därifrån oavsett telefon du köper.
 
Delar frustrationen över de allt blaffigare lurarna. Väntade i det längsta på att något vettigt skulle dyka upp, det låter ju som små mobiler är efterfrågade av många och halvkvädna löften från olika tillverkare dök upp till och från. Men var tvungen att ge upp till slut och löste problemet med en långsmal Sony på 169 g, som jag i alla fall kan greppa runt med mina storlek 6-händer :p

Det finns mindre, men ip65/ip68-certifiering, 2x optisk zoom och extremt lång batteritid blev utslagsgivande.
 
Det måste nog till en definition på vad som ska avses med "fungerande mobiltelefon".
Det lär bli olika sådana beroende på vilka krav som läggs in i frågan.
Ska allt i dagens "multimaskiner" vara krav eller ska det i andra änden räcka med att kunna ringa för att prata?
Jag har stött på att riktigt unga inte ens vet att man kan prata i en "telefon".
 
Frågan från början var: lättast möjliga osmarta telefon bara för att kunna lösa saker kring resan. Ultralätt smartphone möjligen.

Nu löste det sig som så att jag valde att lämna kameran hemma och istället ta med min Samsung s21 som ändå är hyfsat otung (200 g inkl skal), samt en nitcore powerbank (153 g plus 7 gram UL-sladd och 39 g laddningskloss). Klarade mig bra i 9 dagar på det. Så, så blev det.

Frågan om lättaste mobilen kvarstår. Har upptäckt att många av de lättaste på marknaden i själva verket inte funkar alls för att de är 3g. Knasigt att de ens får säljas.
 
Frågan från början var: lättast möjliga osmarta telefon bara för att kunna lösa saker kring resan. Ultralätt smartphone möjligen.

Nu löste det sig som så att jag valde att lämna kameran hemma och istället ta med min Samsung s21 som ändå är hyfsat otung (200 g inkl skal), samt en nitcore powerbank (153 g plus 7 gram UL-sladd och 39 g laddningskloss). Klarade mig bra i 9 dagar på det. Så, så blev det.

Frågan om lättaste mobilen kvarstår. Har upptäckt att många av de lättaste på marknaden i själva verket inte funkar alls för att de är 3g. Knasigt att de ens får säljas.
Att de säljs beror ju på att 3G finns kvar i många länder, även om fler och fler avvekalr för att ge plats till 4G och 5G på samma frekvenser. Och att hålla liv i nät som få ringer med vlir för dyrt, biligar med nät där många kan ringa och framför allt använda datatjänster nuförtiden. I 5Gnät ringar man inte röstsamtal som förrut, utan ett röstsamtal på databärare och för den so mvill tekniknörda lite mer kan man läsa här om generationerna mobilnät:

/Patrik
 
Ett annat spår, är man riktigt desperat gramjägare finns ju smartwatches med 4G/LTE också även om budgeten skjuter upp till tusenlappar.
Galaxy watch 6 t.ex. väger inte ens 30 gram och då pratar man som jag förstår det med sin handled efter att ha slagit numret på densamma. Med mobilradion på håller batteriet inte många timmar men i powersave läge (alltså att den bara är en klocka) ska det hålla i veckor innan laddning iaf.
 
3g fungerar fortfarande på många platser i Sverige. Har man Telenor eller liknande skit så är man ofta tvungen att stänga av 5/4g för öht få någon uppkoppling utanför tätorten.

Att de skulle ha 4g täckning över hela landet som de visar, är bara bullshit.

Telias nät är väl det enda som duger egentligen.
 
3g fungerar fortfarande på många platser i Sverige. Har man Telenor eller liknande skit så är man ofta tvungen att stänga av 5/4g för öht få någon uppkoppling utanför tätorten.

Att de skulle ha 4g täckning över hela landet som de visar, är bara bullshit.

Telias nät är väl det enda som duger egentligen.

Ja, 3G fungerar fortfarande på många platser i Sverige - sägs vara ungefär hälften av masterna som fått den teknikdelen avstängd och ska vara heldekomissionerat till 2025/2026. Vad gäller operatören som knappt alls funkar i Norrland, nämligen Tre, så har de flesta tätorter där de faktiskt har täckning norrut endast 3G fortfarande.

Telenor/Telia/Tele2Comviq är en annan historia. Jag misstänker att något inte är helt friskt med radiodelen i din mobil. Bara att du är tvungen att stänga av 4G/5G manuellt är konstigt - nästan alla har automatisk övergång fortfarande så långt ner radion klarar dvs ända ner till GSM/2G.

4G/LTE är ganska beroende av den terminal/mobil som används också. Budgetmodeller stöder ofta inte Band 28 (700 MHz) t.ex. vilket kan påverka täckningen utanför tätort en hel del, det bandet är avsett för just det. Är ofta jag ser min mobil rulla på band 28 även i Södertörns skogar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toan Vilken temperatur klarar olika material vid torkning? Utrustning allmänt 3
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Mysan1 Haglöfs rygga, vilken modell? Utrustning allmänt 13
Sweref Vilken överlevnadsklocka? Utrustning allmänt 14
stenblock Vilken Lundhagsmodell är dessa pjäxor ? Utrustning allmänt 7
Stenröset Toaspade - behövs den? Om ja, vilken är bäst? Utrustning allmänt 57
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Silver Fang Vilken kompass Utrustning allmänt 29
Silver Fang Vilken pannlampa Utrustning allmänt 15
NaturBoel Vilken klätterhjälm rekommenderas? Utrustning allmänt 0
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vilken typ av känga Abisko - Nikkaluokta? Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
Dobbis Vilken säck? Utrustning allmänt 12
AndersSupertramp Snösåg - vilken rekommenderar du ? Utrustning allmänt 8
skitfiske Vilken sovsäck?? Utrustning allmänt 10
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
A.Westberg Friluftsmobil - vilken ska man välja? Utrustning allmänt 9
Fotokalle01 Vilken fällkniv? Utrustning allmänt 23
miniwallan Liten yxa: Vilken? Utrustning allmänt 18
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Molngrabb Vilken moramodell? Utrustning allmänt 5
JacobB Vilken fällkniv Utrustning allmänt 74
Mulan Vilken Kamin blir det? Utrustning allmänt 4
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
Bulgakov Vilken uteklocka med fotpod och höjdmätare? Utrustning allmänt 1
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
orjanraberg Vilken tältlykta Utrustning allmänt 17
desireman Vilken vandringskänga för max 2000:-? Utrustning allmänt 20
såg vilken pryl får vara hemma o vilken få följa med Utrustning allmänt 11
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
Kanii Vilken ryggsäck? Utrustning allmänt 2
Runningman Vilken Armbandspedometer ska man välja? Utrustning allmänt 0
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
tango Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank? Utrustning allmänt 4
staffanp Gul rem i Norröna Synkro: till vilken nytta? Utrustning allmänt 14
plaskdaja Vilken stöttålig mobil? Utrustning allmänt 44
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Martin_Be Vilken GPS? Utrustning allmänt 1
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
plaskdaja Vilken pryl har inte uppfunnits än??? Utrustning allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.