Vilka kalsonger?

Newline

Jag brukar använda ett par Newline (för friluffsgalningar som köper allt på Naturkompaniet: Newline finns på Stadium, intersport mm) i tight boxermodell. Dom är bra, men kostar 200:-. Storlekarna är något små, jag har medioum i vanliga kalsingar men måste ha L på dessa, M är för trånga i benen. På vintern har jag ett par vindkallingar från HH utanpå. Dom är OK, men resåret i midjan är lite väl tight. Annars tycker jag försvarets i syntetblandning är OK, men Newline är bättre.
 
Newline helt klart

Kör sedan några år med Newlines briefs (kortisar) i coolmax. Har nyss kompletterat med ett boxerpar som jag ej hunnit prova. Brief-modellen kostar 100-150:- men finns ofta på extrapris för under hundringen på Intersport och Stadium. Tighta, inga sömmar i sidan, tunt tyg, sprider svetten och torkar fort. Det sistnämda gör att de funkar utmärkt som badbrallor vid (o)frivilliga dopp eller tvätt, då de dessutom inte binder några nämnvärda mängder vatten. Tvättas i 40 eller 60.

Den dag jag vinner en miljon (eller kanske ännu tidigare) skaffar jag ett par brynje hipsters som Zeb, då mitt primära krav på uteunderkläder är att man ska kunna svettas riktigt mycket i dem utan att situationen blir ohållbar.

Personligen gillar jag inte vindskydd i fronten på underkläderna, behövs det så finns det gott om överdragskläder med tillräcklig vindblockande förmåga. Annars stoppar man helt enkelt en plastpåse innanför byxorna/tightsen om det är för kallt, eller stoppar de kärare kroppsdelarna i påsen (om det är riktigt in i h-vete kallt).
 
Intressant det här. I början tänkte jag aldrig efter så värst mycket utan slet bara med mig vad som råkade ligga överst i lådan, och det blev både bomull och syntet. Efteråt har jag dock konstaterat att kronans fungerat bäst. När jag löptränar använder jag också alltid kronans. Antar att de är 100% bomull. Hur kommer sig detta? Ställer ju hela teorin om att man inte ska ha bomull närmast kroppen på sin spets. Syntetkallingar upplever jag alltid som svinkalla och jag har hittills inte hittat några som inte skaver när jag löptränar. (Sprungit marathon i kronans och skulle inte få för mig att ta några risker nästa gång).

Enda nackdelen som jag upplevt med kronans är den överflödiga gylfen som man ändå aldrig använder och som ibland, ja, den är överflödig helt enkelt...
 
Sommartid kronans kalsonger, de har en modell i mycket tunt tyg som är 50% bomull och 50% polyester. Fungerar bra och torkar fort, överskottslager brukar ha 5 st för en 100 lapp.

Vintertid blir det ylle, gärna 100%. Avklippta långkalsonger i någont tunn variat, strax ovan knäet så man får extra värme på lårmuskeln.
 
orkesterchefen; sa:
Ull så klart!

http://www.sportsnet.se/mar_se.shtml

Lite dyra kanske men sköna och varma även när fuktiga. Riktigt gosegos för dom ädlare delarna. Dessutom ingen lukt även efter ett par veckors användande.

Klas

brynje_ullboxer.jpg


Antar att du syftar på dessa. Jag är visserligen helsåld på Merinoull men är de inte lite väl varma som kallingar? Så var det det där med priset också, 310 spänn för ett par kallingar är inte billigt men jag ska kanske köpa ett par o testa iaf.
 
Kronans kallingar,

nu var det några år sedan jag muckade (men inte en evighet sedan) några boxershorts ala kungen känner jag inte igen. Inte för att jag är någon tjuv eller så men de kallingar vi fick ut hade M nr 7322-141000-7 (gissar att sista siffran anger storlek) nåväl de är i 50% bomull o 50% polyester som någon redan angett ovan.

Har lyckats ersätta alla gamla militär prylar med "civila" grejer nu och att då springa runt i kronans kallingar skulle kännas principiellt tokigt ;-)
 

avslutad210712

Gäst
blomma; sa:
Intressant det här. I början tänkte jag aldrig efter så värst mycket utan slet bara med mig vad som råkade ligga överst i lådan, och det blev både bomull och syntet. Efteråt har jag dock konstaterat att kronans fungerat bäst. När jag löptränar använder jag också alltid kronans. Antar att de är 100% bomull. Hur kommer sig detta? Ställer ju hela teorin om att man inte ska ha bomull närmast kroppen på sin spets. Syntetkallingar upplever jag alltid som svinkalla och jag har hittills inte hittat några som inte skaver när jag löptränar. (Sprungit marathon i kronans och skulle inte få för mig att ta några risker nästa gång).

Enda nackdelen som jag upplevt med kronans är den överflödiga gylfen som man ändå aldrig använder och som ibland, ja, den är överflödig helt enkelt...

När man tränar kommer man ofta hem rätt fort så då spelar det mindre roll om det är bomull. Däremot delade jag ut tidningar tidigare och då började jag med att dela ut i flerfamiljshus och då var man ordentligt svettig efter det. Sedan asvlutade jag i ett område där alla postlådor var utomhus. Kan lova att om du är svettig och sen skall dela ut tidningar i -30 uppskattar du att INTE ha bomull närmast kroppen. Kan tänka mig att samma sak händer när du är i fjällen framförallt vintertid där du först har hög fysisk aktivitet för att sen stanna av för vila eller övernattning. På sommaren har jag dock gått i både bomull som syntet och på överkroppen kan man byta sin blöta bomullstshirt när man rastar medans det kanske är lite besvärligare på underkroppen.
 
Jag kör också craft. Vindskyddet är överflödigt, men stör inte nämnvärt tycker jag. De är asbra jämfört med bomull.

Det brukar ju sägas att superunderställ blir mer stinkande än ull efter en tid ute. Har aldrig testat ullfillingar, men jag upplever att syntetvarianten inte blir särskilt äckliga efter fem dar på vinterfjäll faktiskt.
 
Ull för varmt?

Beror ju lite på användningsområdet. Ursprungsfrågan var vilka kallingar vi använde vid äventyr eller fjällvandring och då tycker jag att ull i allmänhet funkar väldigt bra med tidigare nämnda kvaliteter och i synnerhet under vinterhalvåret när det är kallt. Men sedan skulle jag aldrig använda dom till att löpa ett marathon eller cyckla vättern runt i. Till det föremålet är syntet självklart att föredra.

Klas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilka vandringsstrumpor Kläder 24
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
jonkandonkan Vilka tumvantar? Kläder 35
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
avslut0908 Vilka kängor? Kläder 4
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
AddeKeb Vilka byxor är bra??? Kläder 2
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Vilka sockor? Kläder 13
sverigeturist Kalsonger med gylf Kläder 10
Raud Kalsonger/underkläder för vandring Kläder 31
Tomas Eklund Antal kalsonger och strumpor i packningen för en veckas vandring Kläder 25
Damberg Kalsonger i merino? Kläder 17
dajo Kalsonger som i första hand andas och inte värmer. Kläder 47
KamratJonas Kalsonger för löpning. Kläder 13
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
bergholm Cykel-kalsonger? Kläder 1
ratatosk Kalsonger Kläder 0
balo Understalls kalsonger Kläder 8
Avslutatmedlemskapx Källa för active kalsonger? Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.