Vilda växter i fjällen?

Är det någon som har erfarenhet av att använda vilda växter (allmänt förekommande) i fjällen för t.ex. örtte? Det vore smart att kunna supplera maten med vad man hittar, gröna blad som lite sallad, olika örter som kunde fungera som uppiggande te, eller lugnande på kvällen, mot förkylning etc.??
 
Den som behöver något "lugnande på kvällen" har nog bara inte rört tillräckligt på sig under dagen!
 
Ja, ja, lugnande var kanske inte så nödvändigt......
Fjällflora finns, men ibland kan det ju vara bra att veta i förväg vad man kan hålla utkik efter!
Inga tips på goda "grönsaker"?
 
Till att börja med får man väl skilja på goda och ätbara vilda grönsaker. Bland bergen där det är mest grått, brunt och vitt växer det föga och det som överlever där bör man vara rädd om och inte äta upp då det håller på den lilla jorden, gruset.
Nere i dalar och på våtmarker växer lite som är ätbart, läs gärna i L Fälts och S Källmans böcker. Av de överlevnadskurser ego deltagit i arktisk terräng var rubriken beskt och svält närapå på pricken.
Hjortron ett gott undantag.
Ingredienser till naturte verkar mera frekvent i lägre skogsbyggd. Utökar vi till sjöfaunan kan livet stundtals på lokala resurserna bli drägligt och gott.
Det kan vara tänkvärt att naturöverskottet i Sverige blott räcker till ca 25 000 individer. Tropiska varelser bör hålla sig där klimatet är gynsammare både för individer och flora.
Byggsats till örtte bör nog medföras även framledes. Ego föredrar nybryggt kaffe.
go tur
 
Fjällsyra är faktiskt en behållning, fräscht att tugga på.. Bladen. Ganska vanlig också.

Fjällkvanne exporterades förr som krydda. Stark i smaken. Ta inte mycket.

Ormrotens groddknoppar går attt äta men de är lite take it or leave it, mest leave it..

Tätört finns om du vill prova ett större projekt och göra långmjölk;-)

Blåbär, Lingon, svamp brukar finnas. Röksvamp innan de "mognat" är gott och lätt attt känna igen.

Hoppa över Odon, de kallades förr tokbär.

Raskesven
 
Tack Raskesven, det var just sådana tips jag letade efter!

Övrigt: Att jag skrev "allmänt förekommande" i frågan var just för att jag inte har tänkt äta upp sparsam fjällvegetation. Men när man passerar vissa gröna och frodiga dalgångar infinner sig tanken att här finns säkert ätbara saker man helt enkelt inte känner till.

Är det hjortron/blåbärssäsong är det ju inga problem att hitta färskt tillskott til den medburna maten....
 
Ormrotens groddknoppar är supergott! Smakar som nötter.
I sarek växer vilda röda vinbär.
Odon i sig själva är det inget fel på men bären kan (i sällsynta fall?) fått en svamp på sig som inte passar månniskor. Jag äter dom ibland och så här långt har jag klarat mig.
Kråkbär finns nästan överallt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.