Vem har ätit rådjur? (bild på rådjurskelett)

Hej!

Detta rådjurskadaver ligger längs en flitigt använd promenadstig i Bredsand söder om Sundsvall där jag bor. Stigen går inklämd mellan E4 och ett stort villaområde, fast just där det ligger finns en skogsdunge. Det är 80-100 meter till närmsta villagata.

Kan man se vad som tagit rådjuret? Lo har setts i området och är enligt min killgissning det mest troliga, men kan en lokatt äta ett helt rådjur? Som jag förstår kom kadavret över natten. Järv har setts i skogarna i närheten, och det har mumlats om varg på oklara grunder. Men vad säger expertisen, kan man se vad som rivit och ätit rådjuret så noggrant?

//A
 

Bilagor

  • rådjur.jpg
    rådjur.jpg
    9.4 KB · Visningar: 77
Hur är spåren kring kadaver? Lodjur har asymmetriska tassavtryck, medan varg har symmetriska. Järv vet jag ej men killgissar på symmetriska. Antar även att vargspår är större än järv.
 
Hur är spåren kring kadaver? Lodjur har asymmetriska tassavtryck, medan varg har symmetriska. Järv vet jag ej men killgissar på symmetriska. Antar även att vargspår är större än järv.
Tyvärr svårt att se. Det har varit hård skare några dagar, då det blir inte så mycket avtryck. Men jag har inte kollat supernoga, ska promenera förbi igen och titta.

Har inte sett blod eller de saknade delarna så det kan nog vara någon som dragit dit det.

Järvspår såg jag för några vintrar sedan 200 meter från huset. Stora. De känner man igen.
 

Bilagor

  • FB_IMG_1710454354510.jpg
    FB_IMG_1710454354510.jpg
    52 KB · Visningar: 27
Senast ändrad:
Svårt att med säkerhet säga på dom resterna vad/vem som dödat utan bättre bilder på spår och undersöka dödsplatsen, kan ju även dukat under av andra orsaker.

Inte ens säkert att den dog på platsen den ligger, men svårt att säga utan att inspektera platsen efter päls och spår mm.

Lo brukar lämna få tydliga tandavtryck i halsregionen som brukar kunna ses på färska kadaver, hunddjur tuggar ofta så det ofta blir fler hål efter tänderna än för Lo.

Sannolikt är dödstillfället äldre än "över natten" och flera olika arter som varit framme och ätit på ett så pass rengnagt kadaver.
 
Senast ändrad:
Gissar att det är fler djur som varit i farten.. ev lo men även räv, kråka, korp..
Tillsammans kan dom sprida ben och kadaverrester över rätt stora ytor på rätt kort tid .
 
Det är nog sant, det är nog ett gott (?) samarbete mellan skogens djur. Funderar lite på revbenen som väl är kapade. Gör en lo sånt? Räv? Krävs ju ändå lite kraft i käken.
 
Skulle gissa att många, ink fåglar, ätit, så rengnagt som skelettet är. Man jag antar att du vill vet vad som fällt rådjuret från början.

[EDIT] Jaha, det hade nån redan sagt. Läste slarvigt tydligen. Mea culpa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karpaterna.se Vilket djur är detta? Vad har det ätit? Vilda djur 11
Norrbottningen Här har bävrarna en fristad i Kalix älv mellan husen Vilda djur 3
moon rider Vad har jag hittat ? Vilda djur 2
lsjonsson Harexplosion i Kalix. Fler i Norrbotten som har märkt det? Vilda djur 25
erito Vad har tagit denna bäver? Vilda djur 6
såg Vem har rivit i barken? Vilda djur 2
Johan123 Vad har gått här? Vilda djur 18
wikling Vilket djur har bajsat? Hjäp!! Vilda djur 3
Karpaterna.se Vilket djur har varit här? Vilda djur 2
henry99 Vem har mött sitt öde? Vilda djur 1
_Hagbard_ Vilken fågel, har precis fått ungar i holken Vilda djur 2
quid Vilket djur har gått här? Vilda djur 13
SLUGGA Vilken fågel har byggt detta bo? Vilda djur 4
fredrik_ha Vem har bajsat? Vilda djur 12
KLAGER I Finland har man mera exotiska djur Vilda djur 0
thomalin Vem har angripit holken? Vilda djur 5
KLAGER En järv har dödats i naturreservatet vid Rogen Vilda djur 15
thureb Vem har ansvaret för rovdjuren? Vilda djur 138
thureb Fågelinfluensan har stagnerat??? Vilda djur 10
Apeshaft Vilket djur har gjort detta? Vilda djur 11
thureb Har fågelviruset kommit till Oskarshamn? Vilda djur 8
Richard1980 Rådjur? Vilda djur 3
friluftsrookie Beteende vid möte med rådjur och älg Vilda djur 14
krikonlund Bildspel, mest rådjur. Vilda djur 1
aktiv-jägare Nedgång för rådjur? Vilda djur 25
grodanbolle Katt vs Rådjur med barn vs Hund (vs Människa) Vilda djur 7
Karpaterna.se Rådjur läte Vilda djur 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.