Nedgång för rådjur?

All minskning av den på tok för stora rådjursstammen är ju positiv. De enorma rådjursstammarna gör ju mycket stor skada i trädgårdar, i skogen och i trafiken.

Men det står ju i rapporten att Lodjuren där rådjuren minskar, men det måste ju vara fel. Vi har ju fått lära oss från jägarkåren att antalet rovdjur aldrig kan minska naturligt, utan de alltid har konstanta eller ökande tätheter och utrotar alla sina bytesdjur. Liberg och Andrén borde nog lära sig lite mera jägarekologi.
 
All minskning av den på tok för stora rådjursstammen är ju positiv. De enorma rådjursstammarna gör ju mycket stor skada i trädgårdar, i skogen och i trafiken.
Men det står ju i rapporten att Lodjuren där rådjuren minskar, men det måste ju vara fel. Vi har ju fått lära oss från jägarkåren att antalet rovdjur aldrig kan minska naturligt, utan de alltid har konstanta eller ökande tätheter och utrotar alla sina bytesdjur. Liberg och Andrén borde nog lära sig lite mera jägarekologi.

Jag förstår att vissa vill se minskade rådjursstammar. Det är nog inte många som tycker detta är någe problem.
Men dessutom tar dom lo-djuren med sig i fallet, vilket borde bekymra en del.
-Skogen töms på vilt...? men kanske inte i trädgårdar som blir en ganska skyddad miljö,
-är det nån som bryr sig?

Undrar vilka jägare du träffar?
 
Vi har idag ett överskott på rådjur därför kan vi erbjuda möjligheten till rådjursjakt.
Skulle rådjursstammen minska kraftigt så kompenseras väl det bäst genom att dra ned på rådjursjakten, på samma sätt som fiskare har fått lägga näten på hyllan när bestånden har minskat.
Så svårt var det att lösa det problemet!
 
Ja, om det är få eller många som vill ha fler eller färre rådjur lär man väl kunna tvista om (för när gjorde en intresseförening senast en representativ populationsenkät?), men jag vill då inte ha fler, varken på vägarna eller i trädgården. Mitt liv har då störts betydligt mer av rå- än av lodjur.
 
Jag kan inte heller se problemet med att rådjursstammen minskar. Är vi nere i de nivåer vi hade på 1970-talet än? Måste erkänna att jag inte är helt uppdaterad...
 
Googlade lite själv och hittade detta på Jägareförbundet sida.

Ja, jag vet att avskjutningssiffror inte nödvändigtvis avspeglar populationsstorleken, men jag kommer inte på något bättre mått.

Avskjutningen är tydligen fortfarande dubbelt så hög som den var i mitten av 70-talet.
 

Bilagor

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    28 KB · Visningar: 518
Googlade lite själv och hittade detta på Jägareförbundet sida.
Ja, jag vet att avskjutningssiffror inte nödvändigtvis avspeglar populationsstorleken, men jag kommer inte på något bättre mått.
Avskjutningen är tydligen fortfarande dubbelt så hög som den var i mitten av 70-talet.

Ja det finns nog inga andra mått på populationsstorleken.
I mitten på 70-talet var rådjuret sällsynt i Dalarna. - 85 hade vi fortfarande begränsningar inom jaktklubben -högst ett st /år.

Vad som sker nu är att RÅ möter en tillväxande rävstam i kombination med en delvis tillväxande LO-stam. Som slutkläm så vill den tillväxande vargstammen ha en bit av kakan.
Allt talar för en rejäl dumpning.
I slutänden bör LO bli extremt sällsynt.
 
Att vargen skulle ta så pass många rådjur att det blir underskott på dem låter föga troligt i mina öron, i synnerhet med tanke på att det nyligen varit två omfattande vargjakter.
Även om både lo och räv ökar så finns det väl ändå tillräckligt med marginal i avskjutningstalet?
Den viltvård som jägarna säger sig bedriva måste väl ändå innebära att de nu får avstå ifrån att skjuta lite, är det inte det som är seriös viltvård?
 
Att vargen skulle ta så pass många rådjur att det blir underskott på dem låter föga troligt i mina öron, i synnerhet med tanke på att det nyligen varit två omfattande vargjakter.
Även om både lo och räv ökar så finns det väl ändå tillräckligt med marginal i avskjutningstalet?
Den viltvård som jägarna säger sig bedriva måste väl ändå innebära att de nu får avstå ifrån att skjuta lite, är det inte det som är seriös viltvård?

Vargen tar huvudsakligen älg men spär ut med lite rådjur. Men vargen ökar starkt oavsett jakten.
Det senaste jag hörde, och som jag just nu inte har en länk till, är att myndigheterna har medgett att vi har 300 st kvalitetsäkrade förekomster av varg. Jakten har nog inte så stor betydelse, det kan t o m påskynda bildandet av nya revir.
-Jag var förresten nyligen och betraktade 3 vargslagna rådjur, dvs bara några hårstrån finns kvar.

Om det finns marginaler för avskjutning, det är den stora frågan framöver.
Det kanske bara blir rävjakt i framtiden.
 
Har du några förslag på hur t.ex. rådjursavskjutningen ska reglas för att upprätthålla den marginalen när rovdjursstammarna växer?

Det lär dom ju ta ställning till i dom olika jaktlagen för det kommer sannolikt att se mycket olika ut på olika platser.
Inom bebyggelse och parker kommer det säkert att finnas rådjur och där är det inte så lätt att jaga. Annars är det väl fridlysning och hoppas på en återhämtning och bättre tider.

För övrigt så gäller att utöka rävjakten..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.