Vaude Tour 50

Jag är på jakt efter en lätt säck för hytte-till-hytte-turer. Egentligen hade jag tänkt köpa en Bergans Helium 55 men så var jag på Kanotcentrum och klämde på den och blev väl inte så helt nöjd. Nu har jag hittat en på nätet som heter Vaude Tour 50 och som ser intressant ut. Är det någon som har erfarenhet av den?
 
Det var tydligen ingen som hade provat den här. Inte så konstigt kanske, för det verkar inte vara många som säljer den i Sverige. På Kanotcentrum hade de den mindre modellen, Vaude Tour 40, men inte Tour 50. I alla fall tyckte jag Tour 40 såg så pass bra ut att det kunde vara värt att ta chansen att beställa en Tour 50 utan att ha sett den.

På prisjakt.nu hittade jag en svensk butik som sålde den för 999:- plus 150:- frakt så den beställde jag. Efter någon dag fick jag ett mail om att grossisten skulle få den färg jag ville ha i november/december men butiken hade en annan färg i lager, ville jag ha den? Jag är rätt less på att bli påprackad något annat än det jag vill ha av företag som saluför saker de inte har, så jag annullerade ordern.

Nu gav jag mig ut för att leta butiker utanför Sverige och hittade outdoortrends.de. De huserar i en by i Bayern som jag aldrig hade hört talas om, men webbutiken var välorganiserad och allmänt förtroendeingivande. Dessutom var priset bra, 98.95€ plus frakt 18.60€, så jag beställde en. När jag kom till kassan fick jag en överrskning, en glad sådan. Man kunde välja "Vorauskasse", d.v.s. förskottsbetalning och då sjönk priset till 76.59€, en rejäl rabatt alltså. Det var knappt jag trodde det var sant, men det var det. Jag lade beställningen på kvällen och nästa morgon fick jag ett mail med de uppgifter jag behövde för banköverföringen. Den gjorde jag direkt och två dagar senare fick jag ett mail om att varan var skickad. Ytterligare sex dagar senare hade jag den i min hand. Jag kunde nog ha haft den en dag tidigare om det inte hade varit för att Posten AB behöver ett dygn för att förflytta en e-avi från skrivaren som skriver ut den till brevbäraren som ska bära ut den.

Jag har inte hunnit testa säcken än, men den ser bra ut. Välgjord och kraftigare än t.ex. Bergans Helium. Den har också bättre stoppade remmar. Vikten uppges till 1,5 kg. Jag placerade den på vågen som visade 1,45 kg så det är godkänt. När jag får tillfälle ska jag fylla den med en realistisk packning och ge mig ut på en dagstur, så får jag återkomma med omdöme då.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.