Vattentät förvaring

Funderar på att tillverka egna förvaringspåsar t ex för kanotfärder. Någon som har några tips/råd ang material, förslutning mm? Är lite inne på pressenings-väv, frågan är bara hur man tätar sömmarna?
 
Jag har sytt packpåsar

Jag har sytt en del packpåsar till kajaken, i diverse vattentäta tyger. Det jag kommer på just nu är påsar för tältet (2 påsar en på var sida skeddaboxen), påse för tältbågarna, packpåse för extra tältgolv, påse för Chair kit till Thermarest. Jag har använt en 3 slagig Gytterman polyestertråd som jag köpte på Klättermusen för ett par år sedan. Jag har ej tätat sömmarna eller gjort öppningarna vattentät, men ett alternativ för sömmarna är ”Seam seal”, såg förra veckan i Utemagasinet nr 6 sid 46 att Seem i Örebro har en del intressanta grejer bl.a. tejp för sömmar så det blir nog en Örebroresa snart. I öppningen kan man sy fast sticklås i och rulla några varv, se på Ortlieb eller Seal line packpåsar. Jag har dessutom sytt i en liten D-ring i varje påse för att kunna fästa en draglina i, bra när man inte har så långa armar. Har en havskajak med vattentäta skott så helt vattentäta påsar är inte ett krav.

Per Brune
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.