Vart tog Ni vägen? Det går att paddla än!

Första advent körde Kajakfolket runt Runn sin traditionella adventspaddling. I år från Nyckelby till Torsång. 16 kajaker i sällskapet. Vädret skrämde bort flera antagligen liksom den tidiga starten.
Av de 16 kajakerna var en ute på sin jungfrutur och blev efter ankomsten till Torsång döpt, med tal och givetvis i champagne.
Gersimi heter hon och är en stripbyggd liten baidarka, ShootingStar, ritad av Rob Macks, LaughingLoon.
Det finns lite bilder att titta på:

Tyvärr var väder- och ljusförhållandena dåliga så bilderna blev som dom blev.

Nu ser vi fram mot jul- och nyårspaddling också innan det blir istid.
 
Bra initiativ!

Jag skall ut i helgen här i söder, men tyvärr inte i sällskap med 16 kajaker.

Så Dreadnought och jag får nog klara oss själva som vanligt.
 
Snyggt bygge

Läckert bygger Rickard

Fast originalet hittar du här (LM 2-14886)

http://www.arctickayaks.com/plans.htm

Kolla på dom fantastiska teckningarna i Pdf format

Macks har bara fixat till den lite så att den går att stripp bygga. Alltid trist när man inte anger källan.

Observera också att originalet har roder fast Macks har stelopererat det och kallar det för "fixed rudder" jag förstod aldrig det förens jag så originalet.

Dr David Zimmerlys site Artickayaks är en fantastisk sida för den som är intresserad av urkajaker.

Nick Shade har också ispirerats av Zimmerlys sida men han har den goda smaken att ange källan och inte ta betalt för ritningarna.

Hasse
 
Luciapaddling

Visst går det fint att paddla nu.
Vi var ett glatt 5 mannagäng som var ute kring Ingarö helgen 15-16 dec. Ett helt fantastiskt väder, klart ett fåtal minusgrader och klart vatten. God mat, ved och luciaglöggen hjälpte till att hålla stämningen i vintermörkret. Tips, tag med varm sovsäck och marschaller.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.