Vart hittar man estlandskajaker?

Jag har tänkt skaffa mig en billig havskajak och letar efter återförsäljare av s.k estlandskajaker. Eastpole Mari 41 eller liknande. Har Stadium fortfarande någon glasfiberkajak i sitt sortiment? Kajakimporten.nu verkar ha lagt ner och jag hittar inte heller någon annan butik som har kajaker i den prisklassen i sitt aktuella sortiment.

Kort och gott... vart hittar man den billigaste kajaken som ändå är skapligt vettig? Begagnat verkar vara helt kört så här mitt i sommaren.
 
Gå till källan

Beställ direkt från fabrik. Jag fick nyligen levererad en Reval direkt från fabriken i Estland. Prislista får du efter mejlkontakt med fabriken (exempel: Reval från 708 euro, Reval med roder 730 euro), leverans direkt till hemmet gick för mig på 170 euro, och då bor jag i Göteborgstrakten (dvs antagligen billigare på östkusten). Det tog 2-3 veckor efter beställning. De har också lite andra saker att köpa förutom kajaker, såsom paddel, kapell mm. Det går även att byta roder till Kajaksports dito (står ej med på prislistan, kostade 70 euro extra).

http://www.tahekayaks.com/index.php?page=51&amp
 
varför Estlandskajak?

Är det priset som lockar eller? Det finns andra alternativ med högre kvalité och förmodligen också bättre andrahansvärde tex. Seabird.

Skall du köpa Estlandsgrejer är väl bara att kolla blocket.se. där sä säljer väl de som köpt hem extrakajaker för att finansiera den egna.
 
Norska synpunkter på Seabird

Om det är samma Seabird vi talar om kan det vara intressant att ta del av synpunkter från ett norskt paddlarforum:
http://www.padleforbundet.no/forum/index.php?topic=335.0

Min erfarenhet av estlandskajaker från Tahe är att det är god kvalitet utan att vara exklusiva. T.ex. inte en droppe vatten i packutrymmena efter uppskattningsvis 100 rollar senaste året. Inga andra problem heller. Men med en årlig produktion av 3000 kajaker och kanoter kan det väl finnas måndagsexemplar...
 
Jag har testpaddlat en Mari-modell och flera kompisar har hittat billiga kajaker som härstammar från Estland. Prestandamässigt har jag vid test inte hittat något att klaga på och kvalitetsnivån räcker garanterat för min del. Men det är naturligtvis priset som lockar. Jag känner inte att jag vill lägga dom pengar som krävs för att få tag i en märkeskajak.

Andrahandsvärdet verkar vara riktigt bra på alla kajaker tycker jag, så det oroar jag mig inte ett dugg för. Jag pysslar annars med vind- och kitesurfing och är van vid att utrustningen tappar halva sitt värde efter ett års användning. Hade prisutvecklingen varit liknande på kajaker så hade Blocket haft fullt med annonser rörande importkajaker för 3-4000kr och några sådana har jag inte hittat.
 
Om det är samma Seabird vi talar om kan det vara intressant att ta del av synpunkter från ett norskt paddlarforum:
http://www.padleforbundet.no/forum/index.php?topic=335.0

Min erfarenhet av estlandskajaker från Tahe är att det är god kvalitet utan att vara exklusiva. T.ex. inte en droppe vatten i packutrymmena efter uppskattningsvis 100 rollar senaste året. Inga andra problem heller. Men med en årlig produktion av 3000 kajaker och kanoter kan det väl finnas måndagsexemplar...

I våras köpte jag en Reval Mini och en Reval från Tahe Kayaks. Reval Mini LÄCKER in vatten till sittbrunnen samt till akterskottet! Det kommer in vatten via roderlinorna samt via skeddavajern. Jag har samma problem med min Point X-Lite köpt i Sverige (men det ska Pampas Kajak fixa). Ytterligare ett problem är att något inne i ena "roderröret" skaver på roderlinan så ytterhöljet är avskavt på den biten som löper inne under akterdäck! Ett till problem är att ena fotpedalen hoppar av någon outgrundlig anledning ur sitt fäste hela tiden- väldigt jobbigt och farligt vid paddling i hård vind då man behöver rejält stöd för fötterna för att kunna använda benen på ett bra sätt samt för att få stöd!
Jag har mailat ansvarig på Tahe men inte fått något svar...finns det ingen garanti när man köper direkt från fabriken?? Lite tröstlöst...får försöka fixa felen själv... men det är ju så när kajaken är billig. Inga problem dock med den andra kajaken. Råkade få ett av måndagsexemplaren:-(
 
Goda erfarenheter

Jag köpte en Reval Extra (både roder & skädda) direkt från fabriken förra sommaren. Den har funkat fin-fint och känns som en väl utformad kajak. För min del hittade jag en person som hjälpte till att transportera kajaker till Stockholm för några hundralappar. Tror nu att han har startat firma och själv säljer kajakerna (dyrare) i Sverige. Annars är ett tips att söka runt på forum - många brukar gå ihop om att köpa ett antal kajaker samtidigt och ordna med transport (=någon åker över med bilen och tar hem dem själv).

Jag betalade €977 för paketet med Navigator roder, paddel och kajak enl ovan. Med flytväst och ett begagnat kapell (som jag köpte hemma) blev det ganska precis 10000 kr för alltsammans. Upplever att jag fått mycket kajak för pengarna!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jjjjy66 Vart hittar jag sjökort? Paddling allmänt 2
SeekOut Vart kan man paddla i vildmark 15 maj? Paddling allmänt 3
DalecarliaBushcraft Vart kan man paddla till helgen? Paddling allmänt 5
fuchs köpa Beckson luckor, vart? Paddling allmänt 1
tranemoandy roderlina och andra linor yukon expedition, vad och vart? Paddling allmänt 3
Kustridaren Gore-TEX torrdräkt - vart beställa? Paddling allmänt 2
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
Unis Vart hyra solokanadensare i Stockholm Paddling allmänt 1
Joakim Ambrosson Däckspåse, vart köpa? Paddling allmänt 2
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
Freddan75 Vart har man spöt? Paddling allmänt 13
ulf juhlin Vart startar man för att paddla vid Strömstad/Koster? Paddling allmänt 2
qayaqer Vart tog Ni vägen? Det går att paddla än! Paddling allmänt 4
Rauker Vart tar alla stulna kajaker vägen? Paddling allmänt 2
Nicopia Var hittar man krokar? Paddling allmänt 6
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Fredrik M Var hittar jag mer info om Hassle Kajaker? Paddling allmänt 3
ANDBEN Var hittar jag tillbehör???? Paddling allmänt 3
mielo Var hittar jag en "racing"-flytväst? Paddling allmänt 0
andremorgan Varför är baksida lår alltid spända när man roddar? Paddling allmänt 1
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
hlager71_gmail.com Kläder surfski vad behöver man? Paddling allmänt 1
Blade06 Helt Ny Hemsida om Surfskipaddling - och hur man börjar... Paddling allmänt 0
bahlgren8 Packraft i Rogen om 1 vecka - vad bör man inte missa? Paddling allmänt 4
andre123 Hur tar man sig genom slussen i Stockholm? Paddling allmänt 7
henka111 Hur tätar man en Alu-kanadenssare som läcker i mitt skarven Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Ainon Att tänka på om man paddlar själv? Paddling allmänt 96
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
Bootsy25 Fiskekajak el. liknande där man sitter mot varandra? Paddling allmänt 6
PeterTK Hur går man i/ur vid hög brygga? Paddling allmänt 8
jazzmatsa prylar som man retar sej på/grejor som är skit Paddling allmänt 146
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
Kal-P-Dal Hur fort simmar man i en torrdräkt? Paddling allmänt 60
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
lkp317 Var hyr man kajak nu i Sthlm området? Paddling allmänt 4
Stuvarn Kan man ha för liten vinge? Paddling allmänt 17
Ace 374 Ja då ha man vält ! Paddling allmänt 6
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
fraewu Hur man botar rädsla efter paddelolycka Paddling allmänt 6
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9
kajakmicke Hur stretchar man efter paddling? Paddling allmänt 3
lellky Hur långt paddlar man? Paddling allmänt 4
Hederstedt Kan man paddla från mälaren till yngern? Paddling allmänt 5
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Bertil Får man tälta i Nationalpark? Paddling allmänt 3
fswede Var kan man provpaddla Reval Viking Paddling allmänt 0
xtrem Törs man paddla..? Paddling allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.