Varför taktältstrend?

Ingen erfarenhet av taktält till bil, inte heller något jag kommer överväga. Noterar dock att tältet i länken väger 49kg, och med ex 2 vuxna i det landar vikten på ca 200kg...vad är bilens högsta tillåtna vikt på taket? Inte kul om bilens kaross inte klarar den vikten.
 
Ingen erfarenhet av taktält till bil, inte heller något jag kommer överväga. Noterar dock att tältet i länken väger 49kg, och med ex 2 vuxna i det landar vikten på ca 200kg...vad är bilens högsta tillåtna vikt på taket? Inte kul om bilens kaross inte klarar den vikten.
Jag satt också och tänkte på det så hörde av mig till företaget. Fick svaret att det endast är under transport och att den statiska maxvikten är långt över det. Min bil hade 75 kg på taket vilket funkade utmärkt, dessutom har jag rails vilket tydligen var optimalt för att sätta tältet på bilen.
 
Fattar inte varför taktält är så dyra och tunga ? Finns ju gott om bekväma 2-4 personers tält som väger kanske 5-8kg och kostar några tusen ??
Passar visserligen inte på taket, utan man måste ha dom bredvid....
 
Senast ändrad:
Fattar inte varför taktält är så dyra och tunga ? Finns ju gott om bekväma 2-4 personers tält som väger kanske 5-8kg och kostar några tusen ??
Passar visserligen inte på taket, utan man måste ha dom bredvid....
Varför inte bara tillverka en botten själv och sen smälla upp sitt kupoltält där uppe. Nåt för den kreativa och som är rädd för myror.
 
Intressant att många ser ner på taktältandet med en sådan intensitet. Jag och familjen älskar vårt taktält. Ungarna älskar att komma upp från marken. Lite som att sova i en koja. Komforten är fantastisk jämfört med andra tält. Tycker jag då mer om taktältet än andra tält? Det kan jag väl inte påstå men frågan är för mig lite som att fråga om jag tycker bättre än hammaren än om skruvmejseln. Det beror ju på vad man är sugen på. Ska det luffas runt med bilen för att uppleva diverse sevärdheter över tid är taktältet perfekt för oss. Ska jag vandra väljer jag inte helt förvånande ett annat tält men i ärlighetens namn är alla "verktyg" som gör att vi med enkelhet kommer utanför huset välkomna.
 
Vad är det som gör komforten så fantastisk med taktältet?

När det gäller att sova så använder vi såna här uppblåsbara blå madrasser ("extrasäng") som de flesta lågpriskedjor brukar sälja för typ 99 eller 149. Vi har en pump från Jysk som har ett laddbart 12 V-batteri som klarar nåt dussin uppblåsningar innan det behöver laddas.

Ståhöjd i tältet är en del av komforten för mig, likaså att kunna ställa upp campingbordet och äta om det är ruskväder ute.

Även att kunna sticka iväg med bilen och handla eller på en dagsutflykt faller under komfort för mig.
 
Man må behöva bilen för att tranportera sakerna du nämner, men tältet behöver väl inte vara på taket för att man ska kunna använda dem.

Är det att man inte behöver hitta en bra tältplats som är grejen kanske? Med ett stort och rymligt tält med ståhöjd är det ju inte helt lätt.
 
Har inget taktält men sover utanför och i bilen ibland på tur. Har inga problem med att första varför många tycker att det är en bra produkt.

Att hitta ett ställe att parkera och slå upp ett tält kan vara problematiskt (beror väldigt mycket på området).
Tror att taktält känns mer privat när man parkerar vid vägen.
Att sova i bilen fungerar för en person i många bilar, för två blir det ofta för trångt. Får att kunna sova i bilen så måsta man kanske flytta på en hel del saker och ibland går det inte ens.

Med ett taktält har man enkel tillgång till en bekväm sovplats på många platser där man inte har det med tält.
 
Själv skulle jag villa ha en campingbil. Men ingen stor van. Så liten som möjligt, bara så man kan sova bekvämt och isolerad ska den vara. En liten ombyggd skåpbil eller liknande. Men det är väl en pipe dream.
 
Man klarar sig bra med mindre också om man inte har så stora krav. Jag har campat i vanliga kombis flera ggr och faktiskt även i en Peugeot 206. Det går om man fäller fram passagerarsätet, lyfter bort baksätet och sen lägger in en liten smal madrass över passagerarryggstödet som är framfällt. Tror jag hade en baden baden och sov på.

Men en Caddy är ju klart bekvämare.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.