Varför taktältstrend?

Länken från Topplistan sammanfattar väl ganska väl det roliga med taktält, förutom att det är nytt och ballt:
Det finns många fördelar med att sova i taktält jämfört med att ligga i ett tält som står på marken. Att resa ett taktält går vanligtvis betydligt snabbare än att resa ett vanligt marktält. Tiden man sparar kan istället till exempel användas till att njuta av naturen. Idag finns många bekväma taktält på marknaden. De allra bästa tälten har välisolerade madrasser som nästan känns som vanliga sängar att sova på. Tack vare bekvämligheten som erbjuds i taktältet så är det lättare att få en god natts sömn ute på turen. En annan fördel med taktältet är dess upphöjda position. Tack vare att man tältar på bilens tak blir det betydligt svårare för insekter och kryp att ta sig in i tältet. Har man turen att ha slagit läger i ett naturskönt område så utgör taktältet en fin utkiksplats, varifrån man kan njuta av de vackra omgivningarna.
En personlig reflektion är att nya trender ofta förenklar och renodlar något som folk uppskattar. I det här fallet får man sova utomhus (trevligt), men slipper kämpa med att sätta upp tält på knöglig mark (jobbigt). Dessutom är konceptet anpassat för att uppleva naturen med bil (enkelt) snarare än att vandra i timtal med ömma fötter (slitsamt). Jämför med "glamping" som på motsvarande sätt behåller utomhuskänslan (mysigt) men skippar sådant som fuktiga sovsäckar och snabbmakaroner på trangiakök (trist).

Vill man kan man förstås alltid fnysa åt folk som förenklar sin tillvaro, men det ligger inte för mig. Själv tvättar jag t.ex mina kläder med tvättmaskin, vilket för mig är en rimlig förenkling (trots att jag missar känslan av klappträ, gammal brygga och spegelblank sjö).
 
Gissar att det kanske handlar om att man vill leva lite vanlife men inte har någon husbil/camper van? Känns som att det är ett outdoor segment som blivit rätt populärt på sista tiden, även overland trenden har hittat hit..
 
Finns ju många olika varianter att välja mellan..... https://www.outdoorxl.se/talt/biltalt.html

Själv är jag mest sugen på att sova i bilen, och sen ha ett enkelt tält/regnskydd bredvid, där man kan sitta och laga mat odyl. En enkel och billig lösning. Ska testa !! Då kan man även ha en bra personbil som är rolig att köra.
 
Kan tycka att det rent allmänt är dålig timing med hänsyn till klimatkrisen med stora prylar och bilsemester.

Dessutom sätter jag ett litet frågetecken till hur många nätter som en så stor och dyr pryl kommer att utnyttjas.

Men det är billigare än husbil och på det sättet i linje med den begynnande lågkonjunkturen.

Adams analys verkar stämma rätt väl.

Thure
 
Funkar nog med bilcamping i en något mindre bil oxå, bara man får plats, fäll säten och lägg in ett liggunderlag el dyl. Någon typ av tält bredvid. Själv hoppas jag på mängder med bilsemestrar framöver, ska bli så kul att köra runt & gasa på lite ....
 
Noterar att många bilar nu i sommar är försedda med taktält.

För friluftsändamål är det som jag ser det en liten nisch.

Vad finns det för fördelar?

Mindre risk för fästingar?

Lämpligt för tältning i anslutning till väg?

Thure
Har erfarenhet av både taktält och husbil.

Fördelar:
Lika flexibelt och till viss del bekvämt som en husbil, dock lite krångligare.
Skydd mot småkryp och annat i och med sitt upphöjda läge.

Nackdelar:
Mindre robust. Kände att så fort det blev för mycket vind (vilket är väldigt vanligt i Skandianvien) var det en enorm nackdel jämfört med tält, husbil, husvagn o.s.v. Dessutom kyligare.
Ett krångligare och dyrare alternativ.
 
Som bilcampare med tält så är den främsta fördelen jag ser (utan att ha provat taktält) att det går snabbt att slå upp och man kan ha sängarna bäddade.

Nackdelen är ju att man kan inte lämna tältet på campingen och köra iväg och handla med bilen (det är ju dock samma nackdel som man har med husbil).

Det finns ju även tält som sitter på släp, de går väl också att slå upp lika snabbt, och har fördelen att man kan lämna det på campingen och åka iväg med bilen. Nackdelen blir ju att med släp får man inte köra så fort. Så fördelen gentemot husvagn där är väl egentligen bara priset. De verkar dock inte direkt billiga så det är säkert mer prisvärt att köpa en gammal husvagn.

Sova i bilen för all del, men det kräver lite större bil. Ett taktält gör att man kan ha lite mindre bil än en campervan.
 
En sån här vill jag ha! Kanske.

Har en hel del nackdelar. Går i högst 100 km/h t.ex. Av säkerhetskäl p.g.a. att den är lätt, de anser inte ens att det är en bil. Vilket får en att fundera på säkerheten för övrigt. Den har heller inte snabbladdning. Men den är inte helt färdigutvecklad, kommer inte på marknaden förrän nästa år. 2.0 kan ju vara annorlunda.

Men den är snål p.g.a. att den är lätt. Liten också, så man kan i princip ha den som enda bil (om man inte har familj). Den har solpaneler, 4-hjulsdrift o man kan få den terrängående = högre frigång och den kostar runt 300 000.

Finns ju massor med campingbilar nu, men de är lyxutrustade och kostar därefter och är för det mesta bensindrivna och dyra att köra. Jag behöver bara en isolerad elbil med rum att sova.
 
Statiska belastningen med tältet delvis vilande på stegen vid sidan av bilen anges av Thule till 3 ggr den dynamiska. https://www.friluftstopplistan.se/basta-taktaltet/

Taklast ökar bränsleförbrukningen men husvagn/ husbil är förstås i en annan prisklass.

Baktält är det på släpkärra?

Thure

Och givetvis finns det tillbehör som "förtält".

Bilden nederst visat en annan typ med kortare stege.
nej, inte släp, det är ett sånt här, men inte min bild. passar till kombi.
 

Bilagor

  • 4-person-outdoor-car-tail-tent-with-bag.jpg
    4-person-outdoor-car-tail-tent-with-bag.jpg
    553.9 KB · Visningar: 176
Jag reser en hel del med bil i mitt arbete. När jag fältarbetar inlandet kan jag spara flera timmar i restid om jag slipper åka till ett boende. När jag reser från a till b kan jag behöva övernatta på vägen.
I dessa fall blir det tält eller hängmatta.

Detta är dock förenat med en del arbete, eller ska vi säga "jobbiga" moment. Inte alltid jättekul att behöva resa tält eller hängmatta i mörker och spöregn. Vintertid kan det dessutom vara svårt/omöjligt att hitta både parkering och plats som inte kräver snöskor.

Det hade varit fantastiskt smidigt med ett taktält. Sovsäck och allt på plats inuti. Bara att stanna till, fälla upp och lägga sig.
De nya "hårda" modellerna ser ut som en takbox (lågt vindmotstånd) och fälls upp automatiskt med gasfjädrar.

Jag har inte nog många sådana nätter för att kunna motivera den astronomiska kostnaden, men visst ser jag poängen.
Smidig övernattning helt enkelt.
 
Jag undrar förresten hur mycket trend det är egentligen, min bild är att det inte är svenskar som kör med taktält utan mycket holländare och tyskar. Och under pandemin så var det ju inte så mycket i Sverige, så att man nu plötsligt ser en massa såna är kanske för att dessa campare kommit tillbaka till Sverige. Det var kanske inte så ovanligt före pandemin?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.