Varför fryser man?

Svaret är givetvis att det är kallt och kroppen inte producerar värme för att upprätthålla kroppens rätta temperatur. Men ibland blir man frusen på andra sätt. Rå luft, fingrar som stelnar, svettig. Tror det finns många djupare svar. Hur påverkar ålder, blodcirkulationen, kroppsfett, psyket osv? Eller vad händer när man varit svettig och stannar. Först fryser man för man är fuktig och det är självklart men sedan kommer en rå känsla även efter man fått svetten att dunstar. Eller men badar kallt och blir varm efteråt. Mycket kontigt händer.

Sånt där har jag funderat över mycket, eftersom jag är så frusen av mig. Till det du räknar upp kan jag lägga till att jag kan frysa extremt mycket när jag är trött, det känns som att kroppen inte ens försöker hålla värmen.
Jag började med kallbad i höstas för att försöka bota min frusenhet. Det kändes inte hållbart att bara klä på mig mer och mer för varje år. Och jag tyckte faktiskt att jag efter några månader med iskalla dopp blev mindre frusen. Det talas ju om att kroppen kan bilda brunt fett när man utsätter sig för kyla, och att man därmed blir bättre på att hålla värmen. Forskningsläget om detta är ju inte så stabilt, men jag tyckte det var värt ett försök i alla fall. Kanske fick jag inte alls mer brunt fett utan bara inbillar mig att jag blev varmare. Men det är i så fall bra nog för mig.

Intressant fråga som man nog kan både ha övergripande allmänt svar på men även grotta ner sig i djupare funderingar kring.

Jag själv måste ta frågan på allvar eftersom mina händer blir nästan obrukbara i vissa situationer vid kyla, speciellt vänsterhanden. Lustigt nog kan samma minustemperatur inte alls spela så stor roll andra dagar. Fötterna är också ett problem men mindre. Antagligen har jag förfrusit mig i barndomen eller åren med utomhusarbeten. Samtidigt så kan jag svettas på överkroppen så jag måste ha ett ombyte vid rast om det går.

Ibland har jag testat att låta händerna frysa till något för att strax efter värma upp dem i exempelvis varmvatten och de har hjälpt. Samma sak i jobbet utomhus om jag fryser så det smärtar för att sedan få upp värmen i dem då kan det fungera resten av dagen.
Jag har en hel påse med olika typer av handvärmare, klickmodell, kolstavar, el och det är en trygghet med rejäla lovikavantar där de ryms i.

Nå vad säger doktorn, något tips?

Tror att det är väldigt olika för olika personer. Det man kan göra är att lära sig hur man själv fungerar. Om man är ute och vandrar och cyklar el dyl i en viss temp, så skriv upp vad som funkade bra och vad som kan förbättras - kläder och annat. Var det för mkt kläder el för kallt. Fixa till nästa gång - repeat.

Tror att det är väldigt olika för olika personer. Det man kan göra är att lära sig hur man själv fungerar. (...)
Samma insikt här; senast det blev väldigt tydligt var i tråden om nyttan av extra klädlager i en sovsäck. Visst finns det saker man kan påverka sin köldtålighet med - jag tycker jag fryser mindre efter en proteinrik måltid och när jag är hyfsat vältränad (vilket troligen hjälper upp min taskiga cirkulation något), och jag fryser hund oavsett mängden kläder, när jag är utvakad.
Mängden underhudsfett borde ju också spela roll; min rejält rundlagda svärmor har imponerat på mig med havsbad i temperaturer helt bortom min horisont, och jag var själv påtagligt mindre frusen under en period med ökad vikt p g a en kortisonkur (fast det kanske berodde på själva kortisonet?).

Men i grunden är det nog bara att inse att generna (också) spelar roll, acceptera sina begränsningar och anpassa klädsel och rutiner efter det.

PS Påmminer mig nu en intressant undersökning, där man lät folk överäta måttligt under en längre tidsperiod. Utfallet var tydligt splittrat mellan dem (de flesta), som gick upp motsvarande i vikt, och dem, som... inte gjorde det, utan ökade sin kroppstemperatur och rapporterade att de frös mindre. Jag tillhör helt säkert den förra sorten, vilket rent evolutionshistoriskt säkert varit till överlevnadsfördel. Men allt eftersom vi spred oss till kalla klimat kanske det senare ökat i värde? Tyvärr hittar jag ingen länk till undersökningen i brådrasket.

Senast ändrad:
Fettlagret under huden underlättar dvs isolerar. När blodsockret sjunker eller kring vargtimmen vid 3-4 tiden på morgonen när ämnesomsättningen är lägre p g a hormoner i kroppen, så sjunker kroppstemperaturen. Blodcirkulationen i händer och fötter ökar temperaturen lokalt men stryps cirkulationen av t ex nikotin eller åderförkalkning så går temperaturen ned distalt.

Torr, mätt och nykissad och gärna efter en kort promenad, är det lämpligt att krypa ned i sovsäcken och sova hela natten.

Thure

Boka tid för att kolla sköldkörtelprover.
Håller med! Sköldkörteln reglerar kroppstemperaturen och krånglar den kan man bli väldigt frusen (eller tvärtom). Håller med Evinrude om att vinterbad hjälper men själva orsaken till varför man frysen kan nog vara väldigt individuellt så det kanske inte funkar för alla.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg