Varför är det så sanslöst dyrt att åka tåg?

Det jobbigaste med det här är ju att man gillar att åka tåg och vill att tåg ska vara det billigaste och smidigaste alternativet.

Det vore ju enklare om det var här nåt som man egentligen inte brydde sig om och man bara kunde gubbgnälla (typ "Meeeh, varför ska det vara isyxefästen på alla ryggor föööör").
 
SJ är alltid logiska ;) Man kan fortfarnade boka biljett till Ronnebyhamn hos SJ, men dom la ner persontrafiken 1937 och bröt upp spåret i mitten på 80talet. Hur kommer man dit då? Med länstrafikens buss :) Staionshuset är privatbostad sen lång tid tillbaka naturligtvis.

Vad är det med det då?

Det är väl bra att de har en bokningsservice som inkluderar länstrafiken.
 
Oj vad klurigt;-)

Priserna följer naturligtvis en tillgång-efterfråga kurva, köper du första biljetten på ett tåg som brukar ha tomma platser kvar rent statistiskt så är det billigt. Köper du den sista biljetten så är det dyrt.

Vill du boka om så blir det dyrare, vill du ha återköp så blir det ännu dyrare...

Precis på samma sätt som flygbiljetter, ett tag var det ju så att vissa flygbolag la en cookie på din dator så nästa gång du loggade in så var priset plötsligt ett par hundra dyrare, oj nu går priset upp nu måste jag boka så fort som möjligt.

Det är klart att SJ vill ha fullbokade tåg så fort som möjligt för att kunna planera...

Det som bekymar mig är om du skall åka flera på en gång dvs använda grupprabatterna så är de baserade på ett "normalpris" med rabbat men det är ofta högre en det aktuella priset på internet!

Men samma sak händer ju mig som jobbar på ett universitet, beställer vi biljetter på en resebyrå så är det oftare dyrare än de bljetter som vi kan hitta på nätet även om det är exakt samma avgång och biljetklass.
 
Det jobbigaste med det här är ju att man gillar att åka tåg och vill att tåg ska vara det billigaste och smidigaste alternativet.

Det vore ju enklare om det var här nåt som man egentligen inte brydde sig om och man bara kunde gubbgnälla (typ "Meeeh, varför ska det vara isyxefästen på alla ryggor föööör").


Martin,

Jag förstår vad du menar, men man ha ett system som där biljetterna priset på biljetterna (det är iallafall så jag tolkar SJ:s prisplan) vid varje avgång följer en åtgångsprincip kommer i viss mån bli oförutsägbart, i den grad människors resbeteende är oförutsägbart. Vissa saker går väl dock säga och det är när affärsresenärer åker så kommer priserna gå upp (det lär vara fallet med ditt 17.xx tåg tex). För övrigt håller sig SAS med i princip samma system vad jag förstått det som, och även många andra transportföretag.
 
Detta fantastiska biljettsystem gör också att folk och företag köper upp billiga biljetter 3månader i för väg och sen säljer dom på tex. blocket för upp till 10 gånger priset. Känns verkligen som SJ lyckars med att göra det enkelt och billigt att åka tåg.
 
ett system där priset på biljetterna följer en åtgångsprincip kommer i viss mån bli oförutsägbart, i den grad människors resbeteende är oförutsägbart.

Om det inte är förutsägbart kan ju inte heller SJ sätta sina priser efter det. Eller spår de i kaffesump?

Vissa saker går väl dock säga och det är när affärsresenärer åker så kommer priserna gå upp (det lär vara fallet med ditt 17.xx tåg tex).

Men bara på onsdagar. På torsdagar är det dyrare att åka med 19-tåget än med 17-tåget. Men bara vissa veckor. Och det är inga små skillnader vi pratar om heller. 400-500 %!

Det är inte folkets resevanor som är den oförutsägbara faktorn i det här, men om någon känner sig manad får denne väldigt gärna gå igenom tågtiderna och hitta mönstret.
 
Var och frågade om rabatterade resor mellan Uppsala och Sundsvall idag. De skulle ha 7000 kr för tio resor. Sökte sedan en resa på sj:s hemsida. Den kostade 314 kr. Sjysst mängrabatt....
 
Därför att jag gissar på att det inte sätts i den meningen, utan de sätts av formler där efterfrågan och hur nära i tid det är till avgång är avgörande faktorer.

Det borde ju vara så. Men jag tycker inte att det förklarar hur veckans dyraste och veckans billigaste resa kan ligga inom två timmar.
(Faktorn "tid till avgång" lär inte heller spela någon roll i det fallet eftersom jag ju kollade på resor flera veckor fram i tiden)

Var och frågade om rabatterade resor mellan Uppsala och Sundsvall idag. De skulle ha 7000 kr för tio resor. Sökte sedan en resa på sj:s hemsida. Den kostade 314 kr. Sjysst mängrabatt....

Då glömmer du att priset på en resa antagligen varierar mellan 203 och 1238 kr. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.