var är spadarna/sändarna

nu har jag aldrig varit i Kittelfjäll (och lavinfaran verkar ju inte vara så överhängande just i den där relativt täta skogen) men den här frågan har jag retat mig på länge när jag tittat på skidbilder av olika slag- var fan har modellen sin spade?
Majoriteten av de skidbilder jag sett har varit på modeller utan ryggsäck (dvs även utan spade), gärna ska det vara ett par stycken hotshots som ger sig ut samtidigt på ett klockrent orört puderfält som bara skriker lavinfara.
Att gräva efter lavinoffer utan en riktig spade är inte att rekommendera. Som ni säkert vet så räddas majoriteten av lavinoffer av kamrater (överlevnadsgraden sjunker snabbt i takt med att minuterna rinner iväg- ingen tid att åka och hämta hjälp med andra ord)
Jag har viss förståelse för att fattiga fotografer/modeller gör vad de kan för att få sina genombrott men jag vill gärna se lite större ansvarstagande bland dessa killar och tjejer som ofta rör sig mkt i bergsmiljö och faktiskt ses som förebilder bland många yngre åkare.

Skidmodellernas hemlighet

Tjipp.

Hemligheten ligger i att de har spaden fastsatt som ryggskydd innanför jackan. De har också redan spjälat benen med lavinsonden. Om de ser ut att köra utan hjälm är det bara så att de klistrat en peruk med ev mössa utanpå sin hjälm. Förbandskittet har de som suspensoar, bra vid ev grensling. Lavinsändaren bär de faktiskt på vanligt sätt, otroligt men sant.

Så var det med det, nu vet ni hur det förhåller sig. Eller........?

Åså elsa, ÅK TILL KITTELFJÄLL!

Lev!

Ola Orädd

.

nja jag kommmer nog inte åka till kittelfjäll de närmsta åren. det är lika långt till alperna som till kittelfjäll hemifrån och då är valet ganska lätt...

Seriösa...

Hej Ola & Elsa!

Vi vet ju alla att Ola hör till den ironiska generationen och kan bortse helt från hans inlägg...

När det gäller åtminstone Svenska skidmodeller skulle jag nog vilja säga att de (få) jag mött är mycket säkerhetsmedvetna och har spade (i ryggsäck) och lavinsändare som standradutrustning vid offpiståkning. Säkerligen ingår också en sond i utrustningen.

Däremot är det lite skrämmande hur lätt många bergsguider nere i alperna (ej nordmänn) tar på denna typ av säkerhetsutrustning.

Angående din (Elsa) synpunkt på skidbilder tror jag inte att du och jag läser samma tidningar. Lössnöåkning i grupp... Det tror jag inte jag sett på de senaste femton åren. Nu är ju de flesta skidbilder så extrema så man kippar efter andan. Och nog vill jag påstå att ryggsäcken ofta finns med!

MVH/MM

ok

konstigt nog är det inte lika populärt med bilder m grupper om 30 monoåkare som avnjuter puder´fält i alperna...

Hur gräva sig ur en lavin?

Elsa,

Jag är övertygad om att de flesta framstående skidmodeller har ett säkerhetsteam med sig vid farlig åkning i samband med fotografering och filmning. Alla runt omkring har förmodligen säkerhetsutrustning och modellen lär ha lavinsändare. Däremot har ju inte skidmodellen någon användning för spade och sond ifall personen ifråga hamnar i en lavin.

Min erfarenhet av bergsguider i Chamonix är att de är att de anpassar sin säkerhetsnivå efter aktuell lavinfara.

Vi ses på berget!

/Johan

inget säkerhetsteam

Hej,
jag har inte sett alla skidmodeller i världen jobba men jag kan säga så mkt att jag aldrig sett ngt "säkerhetsteam" i närheten av en shoot. Möjligtvis ett par av de närmast sörjande kompisarna som är med för att kolla då nån daredevil ska droppa nåt stort. Att modellerna har sändare på sig hoppas jag stämmer (det gör det nog också) och "problemet" ligger väl snarare i bilden av njutning/falsk säkerhet som förmedlas av bilderna jag syftar på.
Jag tror inte att nån av utsidans erfarna forumbesökare skulle ge sig ut offpist utan sändare/spade/ett par kompisar-alla erfarna,samkörda lavinsökare men däremot kan nog Ville Hotshot från Kungsängen förledas och lockas att tro att det där med offpist det är en barnlek.

Fast å andra sidan kanske jag överreagerar lite?

fåfænga

Det ær fult att åka med hjælm/ryggsæck!? Det ær tufft att åka
ifrån laviner!? Ær det så? Næ, men eftersom vissa tror det ser
skidbilder och skidfilmer ut som dom gør. Skidmodeller ær faktiskt
precis lika fåfænga som alla andra. Nu ær det væl så att sæker-
heten har lyfts fram mycket de senaste åren och næstan alla som
regelbundet åker framfør kameran ær mycket sækerhetsmedvetna
och har åtminstone transceiver på sig. Ett exempel: i årets film-
inspelning av Free Radicals IV skall alla åkare ha transceiver,
spade, sond och førsta førband med sig under filminspelningen.
Det ær tufft att kunna åka skidor næsta dag också!!!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg