Vandringsvägar från Abisko till Mårmastugan?

Hej alla!
Jag har tänkt göra en kortare fjällvistelse andra veckan i september i år. Har planerat att gå från Abisko till "tältlägret" vidare genom Pallenvagge in i Siellavagge och sen sydöst mot Alesätno och bron. Sen har jag tänkt att ev. gå till Mårmastugan, vända där, tillbaka samma väg och ansluta på leden mot Alesjaure. Härifrån Kungsleden till Abiskojaure och ev. härifrån över till Kårsavagge över Njunjesgeahci (1149,5 se kartan) och sen tllbaka till Abisko via leden.

Jag undrar nu om någon har gått i dessa områden vore isåfall tacksam för information därom: är där vackert i Pallenvagge och Siellavagge? är bron över Alesätno kvar? ligger där snö upp mot Mårmastugan? hur är videt under Kåtotjåkka? hur är det att gå över Njunjesgeahci till Kårsavaggestugan?

Hälsn. Pär
 
Fin tur

De flesta av dina frågor kan du få besvarade i Grundstens bok "Kungsleden 1", där även kringleder är väl beskrivna. Kartan säger också en hel del, till exempel om vide. Dagsaktuella frågor som broars skick vet jag inget om.
MVH
Daniel
 
Lite info...

Hej Pär,

>Jag undrar nu om någon har gått i dessa områden vore isåfall tacksam för
>information därom:
>är där vackert i Pallenvagge och Siellavagge?
Har inte gått den vägen, men många verkar gå den så den är säkert värd mödan.

> är bron över Alesätno kvar?
Vet inte vilken av broarna du avser, men båda broarna var på plats den 5:e Augusti. Den norra bron av de två är dessutom ny sedan 2000. En modern hängbro. Den gamla rangliga bron som fanns där tidigare är ett minne blott!

>ligger där snö upp mot Mårmastugan?
Gick till Mårma förra året, då var det ingen snö. När jag gick förbi Alesätno i år fick jag intrycket att det var lite mer snö rent allmänt än förra året. Mitt tips är att det inte är snö ännu. Å andra sidan snöade det i området den 1:a Augusti så man vet aldrig...

>hur är videt under Kåtotjåkka?
Gick den vägen 1997, och som jag minns det var det inget problem. I år gick jag däremot på andra sidan (dvs under Adnjetjårro) och där var det bitvis snårigt och blött, speciellt mellan Voupmegeachi och Pieggalouppal. Denna sträcka går dessutom genom en myr utan några spångar. Sträckan Pieggalouppal-Kungsleden är däremot mycket fint spångad och lättvandrad.

>hur är det att gå över Njunjesgeahci till Kårsavaggestugan?
Har inte gått där.

Hälsningar
Hans Jonsson
 
Pallenvagge oerhört fint !

Jag har skrivit om detta område förut här på utsidan.se och även en liten artikel i tidningen Fjället (har glömt vilket nummer det var) och tycker att Pallenvagge är mycket fint ! Jag låg där några dagar och gjorde toppturer och kamvandringar. Bla traverserade jag alla toppar runt den lilla glaciären Ballinriehppijökeln (vad den heter på nya kartan vet jag inte) och besteg Tjåmuhas via nordostkammen. Sluttningen ner mot Pallenvagge från tjåmuhas stortopp är brant men möjlig att forcera i nedstigning iallafall (se upp för våta svahällar).

Förresten, till tältlägret så är det fin stig, men sen löses den upp. Man hittar stigen ibland men tappar sen bort den (Grundstens beskrivning stämmer bra). Vid ingången till Pallenvagge är det en rejäl snöbräcka (när jag gick där i början av aug-96 var den säkert fem meter hög) i ravinen alldeles innan kåtan (förfallen).

Inne i Pallenvagge så är det underbara gräsmarker ochj alldeles platt och gott om tältplatser. Fortsättningen via Siellvaggi mot Alesätno och vidare mot Mårma lockar mig mycket !

MVH Mats Frank, Umeå
 
Pallenvaggekåtan är renoverad!

Hej Pär och Mats!

Jag har inte varit där själv, men jag vet att STF-Kirunakretsen renoverade Pallenvaggekåtan förra året (2000) och rustade upp stigen dit med ny spångning där det behövdes i år.

Hälsningar,


/JOHAN
 
Skulle rekomendera ....

Skulle Rekomendera den vägen vilken dag som helst !

Dalarna är fina och öppna och vägen upp till mårma är problem fri, rekomenderar dock att du om tid finnes ger dig upp för att titta på utsikten från passet efter mårma stugan om himlen är blå ! Gick där över för ett par år sedan och när nosen kommer över kanten och man såg alla de snö klädda topparna kändes de som om man aldrig mer behövde va avundsjuk på norges alla 2000 meters toppar !

Till sist ett varningens ord gick och snurade lite i dessa dalgångar i månads skiftet Aug-Sep för två år sedan ( underbar höst tur med nypudrad mark utan för tältet på morgonen ) och vi hade tittat in och tälta nån stans i Pallenvagge ( möjligen i anslutning till den fantastiskt fina bäcken ) dock blev vi överaskade av riktigt starka vindar som snurade på ett säreget sätt ( överfallas byar och ständiga vindriktnings skiften ) och tvingades gå ur dalen innan vi kunde slå läger !

 
Fin tur...

Hej !!

Jag har gått delar av den tur du planerar att göra. Vägen upp från Abisko till tältlägret
är bitvis lite jobbig och motig. Vi tältade i dalgången mellan Siellavagge och Ballinvagge.

Omgivningarna är verkligen fina. Lite skravlig terräng innan du börjar nedstigningen mot Alesätno. Du hittar också ett fint vattenfall på vägen ner.

Ett tips om det nu evt. skulle vara mycket mygg (inte så troligt att så är fallet andra veckan i Sept.) är att stanna en bit upp i backen och tälta, det är verkligen mycket vide längre ner i dalen.

Jag gick sträckan för ganska precis ett år sedan, då fanns bron kvar. Den såg ut att vara av stabil konstruktion, så den är nog helt säkert kvar.

Tanken för vår del var att gå vidare mot Nallo härifrån, men diverse ömmande knän och ett inte alltför bra väder gjorde att vi istället fortsatte upp mot Miesakjaure (jo vi använde vadet) och därifrån vidare till Abisko.

// Pzon ..
 
Besvärlig nedfart?

"Lite skravlig terräng innan du börjar nedstigningen mot Alesätno." Kan jag instämma i. Runt tusenmetersnivån finns en c:a 10m hög klippbrant som jag på två försök inte funnit någon bra väg förbi. Första gången hade jag iofs en oerhörd vind i ryggen som inte direkt uppmuntrade till rekande från kanten. Slutade med några äventyrliga hopp mellan hyllor i branten. Andra gången tråcklade jag mig ner i själva jåkkravinen, vilket inte heller var nån höjdare direkt. Kanske det går lättare längre österut? Dalgångarna är annars klart rekommendabla. Härliga vyer över Torne Träsk och fina tältmarker.
\ål
 
Nerfarten från Siellavagge til Alesätno

Aj aj det låter ju besvärligt och jag som har tänkt att gå själv, då vill man ju ha en hyfsat säker färdväg. Detta låter ju som ett "Hillary step", är det så? Någon som har en annan erfarenhet av denna passage?

Hälsn. Pär
 
Att gå till Kårsavaggeå

Så gjorde jag ifjol: från Abiskojaurestugan går man till stranden, följer den tills man passerat jåkken. Så traskar man uppåt, i början nära jåkken, senare driver man väl iväg mer åt norr för att komma till platån (det är inte så himla noga med att pricka triangelpunkten. Obs f ö att "1149,5" senare har ändrats till 1150 m.) Som jag minns det var stigarna mycket diskreta eller obefintliga. Men vid dålig sikt får ni se upp med små men likafullt farliga stup (som finns på båda sidorna). På platån kan ni förundra er över den märkliga syn bakåt som nivåskillnaden mellan vattnen vid Abiskojaure och vid Ahpparjavri utgör: nästan 300 m på 1 mils avstånd (tror jag). Perspektivet ser bra underligt ut då. Och Kårsavagge självt? Jo, tack, en av mina bästa fjällupplevelser hittills. Synd att inte fler hittar dit när det ligger så nära Abisko.
 
Området är finfint...

Har tillbringat två vintrar där... samt en tur från Abisko till Nikkaloukta. Dalarna är fina, iallafall under vintern!

Mer info samt lite vinterbilder finns på min "hemsida"
http://medlem.tripodnet.nu/Jmlovesite =>Friluftsliv!

Ständigt hackande på de där sidorna... ;-)

Samtidigt ber jag att fråga någon om råd om bra och lärorika vinterkurser. Hoppas inför nästa år vintertur kunna lägga ned klätterrep, isyxa, stegjärn och annat kul i ryggsäcken/pulkan?

MVH
Jmlove
 
Nedfarten mot Alesätno

Jag (vi) gick ned där den 4/9 efter att ha tältat vid sjön 1062 i östra Siellavagge.
Vi höll västerut och fick gå runt några avsatser på en gräsbevuxen sluttning. Vi höll sedan österut mot bron över Alesätno. (Det hade gåt lika bra att fortsätta västerut).
Det finns inga problem med brantheten vid detta val. Håller man mer österut så ser det nedifrån ut som att videt kan vara besvärligt.

Mvh Björn
PS: Den 6/9 besteg jag toppen 1706 på västra Báhkkabahocohkka och där var videt forcerbart i branten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rostling Vandringsvägar i Padjelanta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.