Vandringskläder etc (lågbudget)

...

Det blev ett par klättermusen gere byxor, arcteryx Zeta AR skaljacka och Jörnkängan.

Någon som har synpunkter på det jag har köpt?

Nu är det framförallt en bra ryggsäck jag letar efter. Har tittat mest på klättermusen mjölner 75L och berghaus crusader 90+20L.
Två ganska olika ryggsäckar.
Har ni några tips på bra ryggsäckar som rymmer mellan 70-100L?

Mina spontana reaktion är att du valt både dyra och onödigt tunga produkter. Jag vet ju inte vad du betalade och kan därför bara jämföra med ordinarie pris.

Arcteryx listade inte själva hur mycket vatten som jackan stoppar. Ordinarie pris och vikt är däremot väldigt högt. Som jämförelse kostar Haglöfs LIM 3 hälften så mycket och väger ca 180 gram mindre; och då är den långt ifrån den lättaste eller billigaste jackan.
Samma sak gäller egentligen byxorna också, men jag vet att många uppskattar den här typen av friluftsbyxa. Själv nöjer jag mig med ett par löst sittande joggingbyxor i polyester. Kostar bara runt 2-300 kronor och håller förvånansvärt bra.

Ryggsäckarna är som du nämner väldigt olika produkter. Det gemensamma är dock den höga vikten på 3 kilogram eller mer. Lättare alternativ är exempelvis Exped Thunder 70 på dryga 1,5 kilogram och Fjällräven Abisko 75 på 2,2 kilogram. Går man upp på högre volym verkar det svårt att hitta "lätta" ryggsäckar. Kanske en klassisk ramryggsäck från Haglöfs fungerar bäst då. Vet att det finns flera här som förespråkar dem.
 
Jag håller med snurte om att du drivit iväg mot "dyrt, tungt och troligen overkill"-segmentet. Ditt val, men stämmer ju illa med ordet "lågbudget" i trådrubriken och gör att de råd du fått kunde varit mer relevanta för din egentliga budget.
Mitt resonemang i inlägg #11 om varför man kanske ändå inte ska köpa på sig för dyrt första gången står jag fortfarande för.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.