Vandringskläder etc (lågbudget)

Du får 2 ryggsäckar för 3000 så det var generöst. Undvik fjällrävens mastodontsäckar. de e fina men onödiga.

själv utgår jag från att en rygga inte böra väga mer än 20gr/liter. En 50-liters runt kilot tex men helst mindre. Säckar i den storleken finns nya från ca 1000 kr.
 
Nedanstående utrustning har jag använt i flera år och på flera turer. Inte de bästa eller de lättaste prylarna, men det har fungerat bra. Prislappen på detta, om jag inte minns fel, landade någonstans på 12000 till 13000 kr.

Jackan låg på 2600 och liggunderlaget runt 2000. Resten hittade jag på olika reor. Min sovsäck har jag inte tagit med eftersom den är gammal som gatan och jag kommer inte ihåg priset på den.

  • Helsport Nordmarka 3 Camp
  • Meindl Island MFS
  • Bergans Glittertind jacka
  • Lundhags Ahke byxa
  • M90 regnställ byxa
  • Lundhags V8 90 + 10
  • Exped SYNMAT 7
  • Trangia spritkök
 
Hej! Jag ska upp och vandra längs kungsleden i 5-6 dagar på sensommaren och vill få tips på kläder, skor, tält, sovsäck osv som inte är så jättedyra. Det är första gången jag vandrar och har inte lust att lägga ut 25-30.000 kr. Alltså lågbudget tips på saker som jag kan behöva helt enkelt!


Tacksam för svar!

Jag kör själv budget prylar och det fungerar. När man är kvinna så är det också svårare (tycker jag) än för män. Beroende kroppsstorlek kan det vara enklarare eller svårare att hitta saker.
Som några redan kommenterat så är tex Engelssons, XXl och second-hand dina bästa vänner. Även om Engelsssons räknas som budget har jag tyckt att deras kläder har hållit god kvalitet. Sällan sömnar gått up och det håller även vid frekvent användning. Priserna är ganska så humana.

Sen beror på vad du vill ha och vad du har.
Vissa saker rekommenderar jag INTE att gå lågbudget på, tex skor och väska. För går du för ner i priset på dessa kommer det straffa sig senare. Been there, done that.
Som pensionär så ville jag förut hålla nere på vad jag hade när det gäller väska men det resulterade i åtagliga rygg och höftproblem. Samma med skor. De onödiga skoskaven, blösa skor och diverse andra skoproblem var inte värt pengarna.
Satsa på kvalitet där. Köp online först efter du provat i butikerna, jaga efter rabatterna och reorna. Du kan tex få tag i bra vandringskängor for under 2k med lite tålamod. Väska är det desto värre med.
De få reorna som finns sänker inte priserna på väskorna så mycket.

Sovsäck kan du å andra sidan få tag på begagnat, likaså med tält.
Själv har jag en Bergan Trisyl från XXL, fick tag på rea under tusenlappen. Tältet i sig är bra men jag råder att skaffa nya, bättre pinnar till dom. Finns att köpa bra på Wish eller på ebay.

Du kan även få tag i en del bra friluftskläder på postorderbutikerna, Ellos, La deroute mfl, man som kvinna. Ibland har de märkesprylar som är billigare än övriga butiker, ibland dyrare.

På facebook, kan du söka dig till Scout köp sälj grupperna men också Frilufts köp och sälj.kanske du hittar något där.

Jag är säker på du kan få fullt platt-set för under 2000 (strumpor, underställ, byxa, jacka) med lite tålamod.
Skor, troligast mellan 1500-2000, vill du gå extremt budget och inte köra vandringskängor, så finns typ vandringsskor, lite mer förstärkta träningsskor, då kommer du nog under 1000kr (men du kan eventuellt lida för det, så ha det i tankarna).
Tält: XXL har sina reo titt som tätt vid sommaren.
Köp inte KYOBA som finns på bla JULA. Deras grejjer pallar inte med vind!
Sovsäck kan du köpa billigt vart du vill, så du kan få tag på 2x och ändå hamna under 1000kr. Syntet.

Ryggsäck, ja, det beror på din kropp och hur många liter.
Räkna med kanske 2-3000kr budget för det. Kommer du under det är det bra men som sagt, investera det för din hälsas skull!

Myggnäg för ansiktet kan du få tag i reorna för 10kr med lite tur.
Keps lika så och solglasögon går också få tag under 100kr.

Du kan Pma mig om du vill mer konkreta tips.
 
Hmm, Nouns fina Glittertindjacka var precis vad jag i mitt första inlägg menade att du inte behöver köpa ;). Alla finesserna, fickorna och det avancerade laserskurna stretchtyget är säkert bra under någon mer krävande bersgsportutövning, men klart overkill för vanlig fjällvandring, och den gör jackan onödigt tung. Den andas inte särskilt bra och stretchtyget är antagligen det som gör jackan mindre rivsäker än också billigare alternativ, jfr detta test. Det finns mer renodlade regnjackor med lika höga eller bättre vattentäthets- och andningsbarhetsparametrar, som väger hälften och kostar mindre än hälften, här får du många exempel. Sikta gärna på min 20 mH2O vattenpelare och 20 000 g/m2 24h "andningsbarhet", om det ska vara din enda jacka.

Ungefär samma resonemang för byxorna, och förhoppningsvis behöver du inte en 90+10 liters ryggsäck ;)

En tjock (och dyr) uppblåsbar madrass behövs inte rent isoleringsmässigt på en sommarvandring, så det är en ren komfortfråga, men det är faktiskt inte alla som trivs med att sova på en sådan. Bortsett från det är den kass att sitta på, man kan inte utan vidare slänga ut den på marken för en rast mitt på dagen, den tar av sitthöjden i tältet, och får du punka har du inget alls att sova på. Så testa först, om du inte sover tillräckligt bra på ett vanligt skumplastunderlag. Säkert, lätt och tåligt, och så billigt att du kan ändra dig senare utan att gräma dig för mycket.


Mummis skattning av ryggsäckskostnaden ligger också onödigt högt IMHO; ska man ta Osprey Exos 58 som exempel på en mycket bra sådan, så kostar den just nu 1376 kr på Trekkinn.com.

Sen behöver varken skor eller ryggsäck sitta bättre på just dig bara för att de är dyrare.

Sovsäck är nog det jag skulle dra mig mest för att köpa begagnad, om jag inte var mycket säker på hur den använts av förra ägaren - det går inte alltid att se med blotta ögat, om den, lokalt eller generellt, tappat något av isoleringsförmågan.
 
Senast ändrad:
Ja, det är sant, man kan komma undan med mycket prismässigt.
Så är det med allting.
Självklart kan man hitta lite billigare väskor men som sagt, det är inte säkert att det passar.
Jag kan inte annat än rådge från personliga erfarenhet, där det fanns gott om billigare säckar men vid utprovningen så blev det inte så billigt eftersom alla de billigare säckarna inte passade.
Man kan ha tur.

Jag köpte mina Adidas vandringsskor för över 7 år sedan och de håller än, även om Goretexen håller på släppa. De köptes för drygt 1200kr
Så nog kan man komma undan prismässigt.

Det är dock värre att tro att man kan komma undan för mycket och bli besviken. Bättre att bli glatt överraskad om man hittar, tex en rygga för 1500kr (och det passar).

Hoppas du hittar rätt till slut
 
Hmm, Nouns fina Glittertindjacka var precis vad jag i mitt första inlägg menade att du inte behöver köpa ;). Alla finesserna, fickorna och det avancerade laserskurna stretchtyget är säkert bra under någon mer krävande bersgsportutövning, men klart overkill för vanlig fjällvandring, och den gör jackan onödigt tung. Den andas inte särskilt bra och stretchtyget är antagligen det som gör jackan mindre rivsäker än också billigare alternativ, jfr detta test. Det finns mer renodlade regnjackor med lika höga eller bättre vattentäthets- och andningsbarhetsparametrar, som väger hälften och kostar mindre än hälften, här får du många exempel. Sikta gärna på min 20 mH2O vattenpelare och 20 000 g/m2 24h "andningsbarhet", om det ska vara din enda jacka.

Ungefär samma resonemang för byxorna, och förhoppningsvis behöver du inte en 90+10 liters ryggsäck ;)

En tjock (och dyr) uppblåsbar madrass behövs inte rent isoleringsmässigt på en sommarvandring, så det är en ren komfortfråga, men det är faktiskt inte alla som trivs med att sova på en sådan. Bortsett från det är den kass att sitta på, man kan inte utan vidare slänga ut den på marken för en rast mitt på dagen, den tar av sitthöjden i tältet, och får du punka har du inget alls att sova på. Så testa först, om du inte sover tillräckligt bra på ett vanligt skumplastunderlag. Säkert, lätt och tåligt, och så billigt att du kan ändra dig senare utan att gräma dig för mycket.


Mummis skattning av ryggsäckskostnaden ligger också onödigt högt IMHO; ska man ta Osprey Exos 58 som exempel på en mycket bra sådan, så kostar den just nu 1376 kr på Trekkinn.com.

Sen behöver varken skor eller ryggsäck sitta bättre på just dig bara för att de är dyrare.

Sovsäck är nog det jag skulle dra mig mest för att köpa begagnad, om jag inte var mycket säker på hur den använts av förra ägaren - det går inte alltid att se med blotta ögat, om den, lokalt eller generellt, tappat något av isoleringsförmågan.

I mellandagsrean på XXL så kostade Glittertind Jackan endast 1600 kr, vilket är otroligt bra pris. Själv så betalade jag 2600. :(
 
Köp online först efter du provat i butikerna
Omoraliskt beteende skulle jag säga, den "fysiska" handeln ska inte behöva vara provrum åt sina internetbaserade konkurrenter.

Lida för det får en hel del göra i sina dyra vandringskängor också, det är inte som att dina fötter alltid mår bättre för att det är en "vandringskänga". Prova ut nåt som passar dig. Förmodligen får du prova lite olika koncept innan du hittar nåt du gillar :).
 
Tycker ni kan hålla er högst personliga moral för er själva. Vill någon prova i butik för att sedan beställa på nätet så kommer personen göra det oavsett.

Prova och känn så mycket du orkar, vill du sedan stötta din lokala butik så gör det. Slutet kan bli att du tillslut inte har någon butik att prova i. Men skiljer priset hutlöst mycket så...
 
Omoraliskt beteende skulle jag säga, den "fysiska" handeln ska inte behöva vara provrum åt sina internetbaserade konkurrenter.


1+ på den.

Alla älskar Osprey Exos, jag med!! Men behöver du klara lite högre vikt/större utrymme så är både EXPEDs Lightning 60 eller 400 gr tyngre Thunder 70 mycket bra val, Thunder har dessutom frontöppning (dragkedja längs sidan så du kommer åt något vart det än ligger i säcken) och massor av "Daisy chains" om du behöver surra något utanpå.

Lightning går att bygga ut med en meshficka där du kan ha blöta grejer, en jacka eller ditt skumplastunderlag.

Lightning 60 kostar ca 1400kr och Thunder 70 ca 1600kr på ultralightoutdoorgear.co.uk

Personligen så hade jag lätt spenderat ca 300kr på en bra vätskeblåsa att ha i ryggsäcken, du slipper alla jämrans flaskor, och behövs det så fyller du den ända upp med 3L, vilket du går ganska långt på även en varm dag, istället för att behöva stanna & byta flaska etc.

Kängor: VADSOMHELST du redan äger & trivs att gå i om det bara är 5-6 dagar, men pröva att gå med lastad säck några mil och se så skorna tål vikten.

Sovsäck: köp en begagnad syntetsäck. Ser den hel & ren ut så provsov den hemma denna årstiden (beroende på vart du bor såklart!). Då får du även en uppfattning om förstärkningskläder etc.

Jag har ingen uppfattning om Kungsleden, men antar det finns vatten "överallt" (?), om du då lägger 600kr på ett Sawyer Squeeze vattenfilter så sparar du flera kilo bara på vatten du slipper släpa på, utan kan fylla din vätskeblåsa lagom mycket när det behövs.

Jag sover helst inte en natt utan mitt Exped liggunderlag (uppblåsbart), en kompromiss som är billig men även duger i nödfall om det pajar är ett s.k. Självuppblåsande liggunderlag för det ger viss sömn även om det är tomt, spänn det utanpå, för de tar ofta mycket plats.

Billigt fjälltält? Det billigaste jag kan komma på är nog ett Luxe Outdoor F4a som är av Tipityp, de tål mycket vind och du kan spänna ner det mot backen om du kortar ner stången, dock så klarar inte en ensam stång som de rekommenderar av fjällets vindar, utan du får ha en stark vandringsstav istället och sedan delar du en tennisboll och sätter halvorna på varsin ände av staven för att fördela ut stressen, för all vikt går rakt ner i staven. 2150kr.

https://www.packalatt.se/talt-and-tarps-c-115/enmanstalt-c-124/enmanstalt-tarp-sil-hexpeak-v4a-p-152

Lycka till och berätta hur det går!




Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Billigt hittar man ofta på Ebay om man söker. Eller på diverse överskottssajter.

Exempelvis tror jag denna Smock är mycket för pengarna.

http://www.endicotts.co.uk/content/belgian-patt-over-head-field-smock-olive-green-0

En sökning på BDU-pants på Ebay vet också många bra (ännu fler dåliga) byxor.

Detta plus ett lätt regnställ funkat nog bra.

Finns också militära kängor. Tyska och österrikiska attack-boots ska visst vara bra även att gå i. Ett lager, torkar snabbt men har inget cellgummi runt foten. Helt i skinn, viktigt att behandla mot väta.

http://www.ebay.co.uk/itm/201369631643
 
Tycker ni kan hålla er högst personliga moral för er själva. Vill någon prova i butik för att sedan beställa på nätet så kommer personen göra det oavsett.

Prova och känn så mycket du orkar, vill du sedan stötta din lokala butik så gör det. Slutet kan bli att du tillslut inte har någon butik att prova i. Men skiljer priset hutlöst mycket så...
Men då gör det ju inget att jag sprider min "högst personliga moral", ingen påverkas ju av vad de läser... (eller hur var det nu...)

Hur som, jag hade inte skrivit något om saken om det inte kommit ett tips på att man borde göra så, och det tycker jag inte bör få stå oemotsagt.

Sen, för all del, jag kan se nåt i en fysisk handel och sedan kolla vad den kostar på nätet och göra samma bedömning som du, att om priset skiljer hutlöst mycket kan jag beställa istället, men att sätta i system att prova i fysisk butik för att sedan beställa? Nej, inte OK.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.