Vandra till Hellmobotn eller från

Hej,
Klurar fortfarande på sensommarens vandring och har fastnat bland annat på det där med vandring till Hellmobotn. Jag läste i den tyska boken om Nordkalotten från Peter Bickel att leden är tämligen svar eller vid dålig väder till och med farlig då det är brant ner och ingen säkring finns på den smala stigen. Jag vet inte än om vi skulle vandra från Hellmobotn upp längs Nordkalotten eller tvärtom. Känns ju naturligare att vandra neråt men båten går bara vissa dagar, därför skulle det passa oss bättre i planeringen att vandra uppåt och avslutar hela vandringen i Sorfjorden.
Är det någon här på utsidan som har vandrat denna sträcka (från Hellmobotn till Valldajahka eller tvärtom) och kan berätta om den är så jobbigt eller farligt?
Mvh. Veni
 
Kolla med Gällivares vänortsförening eller nåt liknande.De gjorde för ett antal år sen en gruppvandring dit.Min pappa var med.Han tog sej ner och i det fysiska skick han var då och med de passager med stänger etc att hålla i bör nog en normalvigulant van vandrare fixa det.
 
Hej,
Klurar fortfarande på sensommarens vandring och har fastnat bland annat på det där med vandring till Hellmobotn. Jag läste i den tyska boken om Nordkalotten från Peter Bickel att leden är tämligen svar eller vid dålig väder till och med farlig då det är brant ner och ingen säkring finns på den smala stigen. Jag vet inte än om vi skulle vandra från Hellmobotn upp längs Nordkalotten eller tvärtom. Känns ju naturligare att vandra neråt men båten går bara vissa dagar, därför skulle det passa oss bättre i planeringen att vandra uppåt och avslutar hela vandringen i Sorfjorden.
Är det någon här på utsidan som har vandrat denna sträcka (från Hellmobotn till Valldajahka eller tvärtom) och kan berätta om den är så jobbigt eller farligt?
Mvh. Veni

Jag har gått från Hellemobotn två gånger och det går bra. Det är bara få sträcker där det är brant och det finns rep på vissa ställen. Det är otroligt fint och jag ska dit en gång till i höst.

Jag pratade med en som bor i Hellemobotn, och han beskrev den officiela Nordkalottleden norrut från Hellemobotn som "ganz verrückt", helt galet. Den går genom blockmark även om det finns härligt terräng på andra ställen, bara för att svenska samernas renar gå i det härliga terränget. Han beskrev en alternativ väg, som är mycket bättre. Du hittar GPS-track på http://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=3432173. Det är varken jobbigt eller farligt, men du bör vänta tills ganska sent på sommaren/hösten på grund av vadning.

Det finns inget kollektivtrafik till eller från Sörfjorden.
 
Tack Gerrit,
jag undrar hur kom du vidare från Hellmobotn, tog du båten som går på söndager och någon dag till i veckan (tror det var fredag) eller vandrade du tillbaks till Vaisaluokta. Det är säkert bättre för knän att vandra upp från Hellmobotn.
Ja, det verkar så att man är strandsatt i Sorfjorden. Men vid förra årets vandring träffade jag vid Paurohyttan ett norskt par och de kom från Sorfjorden. Då jag hade stukat foten rekomenderade de mig att vandra den omarkerade dagsetappen till Sorfjorden istället. Enligt de så skulle det gå lätt att komma med båt till Kjopsvik, dessutom skulle det vara en helt underbar upplevelse.
Jag prövade inte det, jag körde en vilodag istället och fortsatte sedan på Nordkalotten men avvek efter Roysvatn till Grenseleden och avslutate i Ritsem.
Den senare delen var inte så skoj därför vill jag avsluta i Sorfjorden istället. Får chansa helt enkelt att någon ska ta med oss privat...
Jag håller med din bekant, det är helt galet vackert, särskild sträckan från Sitashytta till Roysvatnhytta via Pauro. Jag skulle klassa den som vackrast på hela Nordkalotten och då har jag inte vandrat till Hellmobotn eller vandrat i Sulitelmaområdet. Men det ska bli av i slutet av augusti 2013.
Mvh. Veni
 
Vi gick från Hellemobotn/Vuodnabahta på en fredag kväll. Bilen stod vid Skjomen Bru, därifrån tog vi buss till Kjøpsvik/Gasluokta, sedan båt till Hellemobotn/Vuodnabahta. Därifrån gick vi norrut till Sørskjomen/Orjješ-Skievvá, och tog taxi till Skjomen Bru. Du kan läsa en beskrivning (på engelska) på den wikiloc-länken som jag postade tidigare. Det var andra gången i Hellemobotn, den första gånger gick jag genom Ruonasvággi till västra Padjelanta och sedan mot Rago Nasjonalpark. Jag har aldrig varit i antigen Ritsem eller Vajsoluokta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
cybiont Vandra Sarek till Bodø Fjällvandring 3
david_k Vandra från Muddus till fjälls? Fjällvandring 3
Cloyanz Möjligt att vandra runt Amasjavree´s kant till hellemoboten Fjällvandring 3
Ronge Vandra till vistas stugan Fjällvandring 12
wistrom Tips. Vandra Sverige till Norge (och havet) Fjällvandring 3
Petlof Vandra från Narvik till Kebnekaise Fjällvandring 2
JimmyK Vandra från Funäsdalen till Åre Fjällvandring 4
robrox Vandra med vagn till Sylarna Fjällvandring 11
azur Vandra från rinim till saltoloukta. Fjällvandring 3
pajaro Vandra till Lapporten? Fjällvandring 7
frox 2 pers + 1-åring till Sylarna i sommar! På eller av? Fjällvandring 8
jonte-s Vandra i nikkaluokta till sommaren Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
erila107 Vandra från Abiska till Narvik Fjällvandring 2
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 2
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 14
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.