Vandra ner i Grand Canyon på sommaren

Hej!

I sommar är tanken att jag och några kompisar ska vandra ner i Grand Canyon och upp igen på en dag. Vi hade lite tanke på att stanna och campa ett tag men det verkar svår att få permits...
Vi tänkte gå South Kaibab Trail och Bright Angel Trail.

Någon som gjort denna hike på sommaren?

Jag är själv vältränad och van vid att göra olika långa vandringar dock har jag aldrig testat det i 40-45 graders värme. Jag gillar utmaningar så ser fram emot det även om det kommer bli jäkligt varmt...
Jag såg lite info om att göra det på en dag här, Vandra i Grand Canyon.
Jag skulle vilja ha lite mer tips för att just göra det mitt på sommaren när det är som värst.

Det jag undrar lite är vilket upplägg ska man ha?
Jag funderar på att börja riktigt tidigt på morgonen för att slippa gå mitt på dagen när det är som varmast. Alltså gå ner, pausa och gå upp på senare delen av eftermiddagen. Ett problem jag tänker är dock att temperaturen går oftast inte ner förän mycket sent.
När bör man satsa på att starta och sedan när är bäst att påbörja klättringen upp?

Det känns som en nackdel att spendera väldigt mkt tid i botten med, känns som att man riskerar att bli riktigt slö av värmen. Annars är det kanske bäst att bara sitta i skuggan hela dagen och invänta kvällen och gå viss del i mörker?

Mvh
Joel
 
Hej, det finns de som gör det på samma dag. Jag tycker det är lite synd att behöva göra det på en dag. GC är så fantastiskt fint, vi gjorde det på 4 dagar, Bright Angel Trail ner och Kaibab Trail upp till North Rim med 3 övernattningar. Det var förra året i slutet av juni. Starta minst kl. 4 på morgonen med pannlampan på, då kan du vara nere vid botten omkring 11 inkl. med lite rast vid Indian Garden Campground. Där finns en liten bäck för ett behagligt dopp. Nere vid Colorado rivern kan ni båda, platsen ligger en kort bit efter ni korsat silverbron till höger vid en liten sandstrand (innan den svarta bron). Dock ska man inte simma för långt ut (är livsfarligt). Omkring kl. 15 bör ni starta att vandra upp. Då är det fortfarande jäkla varmt och den sista biten behöver ni pannlampa igen. Vad jag mins så blev det mörkt vid 20-tiden. Minst 3 liter vatten och saltsnacks bör ni ha med är.
Mvh. Veni
 
tack för svar.
mm du har en poäng där att det kanske är lite synd att stressa. Men vi har inte riktigt tid att stanna allt för många dagar, dock hade en natt funkat fint... Annars får man ta mer tid där en annan gång!

Hur var Norra Grand Canyons trail?

Var det mycket jobb för dig att få permits för att få campa? Ansökte ni direkt när de släpptes?
 
Vätskeersättning är bättre än vatten i sådant läge: 1 liter vatten + 2 msk socker och 1 tsk salt. Skippa saltsnaxen (saltet torkar ur, man måste ha socker och salt).
Samma vätskeersättning funkar vid alkoholförtäring ock. Drick en liter sådant och käka 3 bananer så slipper du baksmälla helt och hållet. Banan kan vara bra i Grand Canyon ock, innehåller kalium vilket brist på gör att man får bakis-skaket. Du får brist på kalium när du pinkar mycket, vet ej om det är samma när man svettas men rimligtvis borde det vara så eftersom svettet smakar salt och det gör piss också :) (det allra sista var på skoj)
 
Vi var även juni 2011 i området. Sökte ett halvt år innan permit för en övernattning i botten av GC men fick det inte. Då jag skulle vara i området (min man var på en konferens) ville jag iaf göra en vandring och bokade istället en 3-dagars tur (Havasu trail) med Four Season Guides. Det funkade så bra, vi var en liten grupp. Jag lärde mig mycket, det var min första vandring under sådana förhållanden. Förra året skulle min man igen till AZ på en konferens och jag övertalade honom att göra denna Rim to Rim vandring med Four Season Guides. Jag försökte denna gång inte ens att söka om permit. Man måste söka ett år innan...
Vi var 5 personer + guide, vi fick bära själv men guiden bar nog mycket mer då han fixade maten.
Underskatta inte hettan, vi track vatten blandat med Geolyte (tror jag det heter). Snacksen och mat var avstämda för denna värmen. Vi gjorde en del sideturer som vandra ut på platåpoint för att titta på solnedgången, nere i botten gick vi en loop och på vägen till North Rim besökte vi Ribbon Falls som var något av en highlight. De sidewalks var frivilliga. Jag skulle inte vilja göra det på en dag, man missa mycket. Det kostar visserligen men det var värt sina pengar.
Har du inte så mycket tid kollar in Havasu Trail, som är också mycket vackert. Det finns en kort berättelse med bilder från mig på Utsidan. Det krävs också permit men man söker det direkt hos Havasu indianerna som lever där nere. Googla dig fram, jag kom inte ihåg hur långt i förväg man måste söka...
Mvh Veni
 
GC är vida komfortablare vintertid, även mindre besökt, men klart enklare temperaturer. Har gjort en sommar crossing ner SR och upp NR, alla i den gruppen klarade den inte och de fick ridas upp. Som tidigare påpekat är sommaren i hålet varm och det jobbigare att gå ner än upp. Fundera på en tidsförflyttning, även om det gäller att gå genom tiden i GC. Läs gärna Colin Fletchers utmärkta The man who walked through time.
go tur
 
aha ok, ni fick det via en guide. Det kostade rätt mycket extra då misstänker jag? Det är dock inte aktuellt denna gång för oss. Jag hade guider och porters när jag gjorde Kilimanjaro. Det var helt klart väldigt bra och lyxigt men min nästa hike med camping får bli utan.

Havasu Falls verkar var en intressant trail!

mm en mild vinterdag ska vara bland de bästa sa någon... mest för att där är så mycket mindre folk. Är det störande mycket folk på sommaren?
Längst ner kan ju inte bli så fullt eftersom det är så begränsat antal som får sova.
 
Det är lite störande när man får kliva vid sidan för att slåppa förbi mulåsnorna. Mest folk är det fram till Indian Garden Campground, längre orkar de flesta dagsvandrare inte och på den norra sidan är det från Supai tunneln till kanten av North Rim som man möter mycket folk. Je längre ner man kommer desto mindre folk. Bright Angel Campground i botten är rätt stor, den sväljer rätt mycket folk.
Mvh Veronika
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
veni Vandra i Borneo Trekking 15
veni Vandra i Singapore och omgivning Trekking 7
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2
zzeezz Vandra i Kina Trekking 2
martint Vandra i Alperna Trekking 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.