Vandra i Singapore och omgivning

Hej,
jag kommer att vara bosatt för minst 4 månader i Singapore från och med november. Vad bör jag inte missa rundomkring? Jag vet att det finns mycket intressant i Borneo och Malaysia men vet inte vad som är mest spektakulärt. Min man är där för att jobba men jag har mycket tid, därmot mindre pengar på grund av tjänstledighet. Går det att ensamvandra i de trakter? Tar gärna emot lite tips.
Mvh. Veni
 
Koppla av friluftsintresset i fyra månader och hitta annat att njuta av under den tiden. Jag har bara varit i Singapore på korta besök och skulle aldrig komma på tanken att ge mig ut i den vildmark som trots allt finns kvar på den tätbefolkade lilla ön. (kungskobran påstås vara vanlig i Singapore)

Givetvis finns det mycket spektakulärt i omgivningarna och en bestigning av Mount Kinabalu på Borneo är ju alltid trevligt att ha med sig från en orientturné.

Ha det skönt i Singapore!
 
Dags- eller helgturer i Singapore?

Hej,
nu när du haft Singapore som bas ett tag, vad kan du rekommendera för dags- eller helgturer?
Bukit Timah, kring McRitchie reservoir, sånt är ju ungefär vad man kan hitta i typ Lonely Planet och den vanliga turistinfon. Absolut helt OK för att få sträcka på benen i några timmar, eller kanske hela dagar, jag var där bara en helg i november. Lite natur och lite av de spännande stadsdelarna att titta på mat och myller, inte dumt!

Men om man skulle vilja vandra ytterligare, typ 2-3 dagar, vad ha du för tips nu när du vet lite mer?

Bor själv i Shanghai som är 0 möh och helt platt, saknar natur och kuperad terräng, så även om det är så organiserat som en stor park med led igenom är det "bättre än platt och av betong"!

Om du har mer tid kvar i Asien och inte har tittat på Taiwan: titta på Taiwan!
http://www.taiwan-adventures.com/
 
Kul med en tråd om Singapore.
Jag kommer att jobba där en del framöver och kommer också att behöva sträcka på benen emellanåt. Så alla tips mottages tacksamt.
 
Jag bodde i Singapore under 2,5 år så kanske kan jag bidra med något.

Pulau Ubin, en liten ö i östra delarna av landet är mycket trevlig. Här kan man välja att vandra eller hyra en MTB och cykla landets bästa MTB led. Man åker med små träfärjor som går när det är tillräckligt med folk. Kostar ca 5-10 sgd. Enligt Singaporianen som sitter vid mitt köksbord just nu skall det finnas möjlighet att tälta på Ubin.

I nordvästra delen finns Sungei Buloh Wetland Reserve. En tillrättalagd gångstig som tar ca 1 timma om jag inte minns fel. Här är det stora möjligheter att se stora Varaner. Man kan ta sig dit med taxi, men kan vara svårt att komma därifrån med taxi. Dock tar det ca 45 min att gå tillbaka till närmaste MRT (tunnelbana) som är Woodlands.

Man bör också prova att gå från MT Faber och väster ut via Hendersson walk och vidare in till Kenth Ridgepark. Ganska fin tur på ca 1-2 timmar.

Om man prompt måste sova i tält finns det delar av East Coast park där man kan tälta.


/Botak


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Kul med insatta tips!
Pulau Ubin: Hur tar man sig från "Singapore centralt", eller vad ska jag säga, centralt där man lätt hamnar som oinsatt turist, typ "kring Raffles"? Den utmärkta smidiga tunnelbanan, eller lokalbussarna?
Kände att Singapore verkade väldigt mänskligt, folk på gatan var mycket vänliga och hjälpsamma. Härligt!

(Lite skillnad mot hur det är i Fastlandskina, inte så att människor är medvetet elaka, men... det är lite krångligt här ibland, trångt, stökigt, skräpigt, bullrigt, högljutt! Så, jätteskönt att komma till någon "mer västerländsk" miljö, vad gäller renhet i offentliga rummet och såklart luften, lugnare trafik, omtänksamhet och medmänsklighet mot de man inte känner... Taiwan känns helt annorlunda, Hong Kong också. Förlåt mig, Kina! Men du kostar lite ork och tålamod att bo i, ibland...)
 
Gröna linjen till Pasir ris och sedan en taxi till färjeterminalen i Changi Village.

Lita inte alltid på vad de säger. I sann asiatisk anda svarar man hellre något fel än säger nej. Dock alltid väldigt säkert att ta sig runt i detta mycket vänliga land.


/Botak
 
Vi åkte till Pulau Ubin med MTR grön till hållplatsen Tanah Merah (nära Changi flygplats) och bytte till buss 2 som åkte till färjeterminalen (tror det heter Changi Interchange). Sedan tar man en träbåt över till ön. Vi hade dåligt väder just denna dag så det blev inte så mycket vandring eller cykling där.

Friluftsliv är nog ett okänt begrepp här i Singapore, det finns trots det ena shoppingcenter efter det andra knappt någon shop som säljer friluftsartiklar. Dom veckor som jag är i Singapore gör jag något annat och tänker inte så mycket på att vilja ge mig ut. Det bästa med Singapore är att det är så lätt att ta sig till andra länder. Malaysia är ju så nära och en flyg till Kuching (Borneo) kostar inte mycket.
Har inte åkt till Kuching och Baku NP än men är något jag vill göra innan jag åker tillbaks till Sverige.
Hade jag inte haft möjligheten här att resa till andra länder, hade jag nog inte stått ut i Singapore. Det är ingen stad jag hade velat bo en längre tid, allt känns så konstgjort och tillrättalagt. Dock imponeras jag av annat här, allt multi kulti som funkar så bra här, muslimska kvinnor med sjal som har en julmössa ovanpå när de sitter i supermarkets kassa...bara ett ex. Metron som är så billig och lätt att ta sig till överallt med ett laddbart kort... enkelt.
Hälsingar Veni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
Fjorr Vandra Alta via 1 eller alternativ (sent ute med att boka boende) Trekking 4
Jumjumjum Vandra stora Alvaret Trekking 9
Djj1927 Vandra 52 mil i Sverige. Trekking 17
MCFM Vandra i Australien Trekking 6
Palmenkott Vandra ensam med hammock i Europa Trekking 10
Michael Jönsson Chamonix - Tälta och vandra med hund. Trekking 3
Emil Stefansson Vart i Europa (inkl. Norden) kan man vandra i slutet av april/början av maj? Trekking 7
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Michael Torslanda Vandra Genoble Trekking 0
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Trekking 4
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna vecka 25!? Trekking 11
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
Chris66 Vandra hela Sierra Nevada (USA) Trekking 11
Göran6214 Vandra på Sicilien? Trekking 1
labbman Var vandra i Juli? Trekking 1
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
GoJaa Vandra på Island frågor Trekking 14
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Joelgunnarsson Vandra ner i Grand Canyon på sommaren Trekking 7
veni Vandra i Borneo Trekking 15
summit.sdi paddla/cyckla/vandra i yellowstone? Trekking 0
sunch Vandra med hund Trekking 3
_winston_ Vandra i december i Asien? (Japan, kina, indien etc) Trekking 0
nuddis Vart vandra och tälta utomlands Trekking 1
Vtapper Vandra i Karpaterna Trekking 7
Magnus H Vandra i Kina. Bilder & info. Trekking 10
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
ch_85 Vandra med UCPA Trekking 0
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
frida_n Vandra runt Mont Blanc-massivet Trekking 2
72137 vandra i Patagonien Trekking 5
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
frimanniska Vandra genom Japan Trekking 16
nordmannen ni som skal vandra i norge.... Trekking 0
Dulsan Vandra i Italien med familjen Trekking 2
Dillesan Vandra/trekka vecka 23 Trekking 4
Polarmannen Vandra på Azorerna i juni Trekking 6
Murklan Var vandra i april? Trekking 9
joask202 Vandra på Island: När var hur? Trekking 6
_winston_ Vandra i sydøstra Europa??? Trekking 2
zzeezz Vandra i Kina Trekking 2
martint Vandra i Alperna Trekking 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.