Vandra med pappa

Hej,

Jag rekar för att hitta en lagom jobbig (helst max 1,4 mil per dag, kanske totalt fyra dagar) fjällvandring till en överraskningsresa för min pappa som fyller 60 nästa år. Han har tjatat om att få fjällvandra men inte kommit iväg. Han är friluftsvan jägare men lite tung och har inte den bästa konditionen.

Jag har själv just kommit tillbakafrån Padjelanta (Ritsem-Staloluokta och helikopter tillbaka), och den är ju underbar men 2,5:an andra dagen tror jag inte min något otränade far skulle klara av med packning. Det ska ju vara roligt också, vill inte att han ska känna sig gammal.

Har gått Jämtlandstriangeln också, och den skulle ju gå, men vill helst ha lite mera "vildmark".
Funderade på Saltoluokta (där finns ju god mat!) och ta dagsturer, men det blir inget riktigt äventyr.

Någon som har en bra sträcka att tipsa om?

Tusen tack,
Helena
(vi är tre syskon som ska följa med plus en mamma)
 
Om han gillar att fiska är Hävlingen ett bra område, finns dessutom små stugor som man kan söka skydd och laga mat i om vädret blir för ledsamt. Har flera gånger gått med personer mellan 50-70 som saknat tidigare fjällvana.

Den allra tjockaste av dem flög vi över och satte sedan i båt (alla rastplatser är vid vattnet) så de som helst fiskade tog vattenvägen och vi andra tog landvägen runt (lite bökig terräng ner mot rastplatserna men det funkar).

Nu vet jag inte var du bor men Grövelsjön har ju också fördelen av att erbjuda riktiga fjäll som man slipper åka till lappland för att hitta. För oss i Göteborgsområdet blir det acceptabelt avstånd med bil.
 
Hej !
Skulle nog hålla mig kring max 7-8 km per dag, kanske mindre om man ska få ordentligt med tid över till fiske o annat. Eftersom du sade att din pappa inte har den bästa kondis.
peter1959
 
Funderade själv på att ge mina päron några dagar på Salto när de pensionerade sig. Det blir ju inte så mycket äventyr men fjällstationen är ju helt fantastisk och det finns 4-5 riktigt bra dagsturer att ta därifrån.
Varför itne ge honom en resa med STF? Tex Lappländska läckerheter på Salto - den brukar få riktigt bra kritik.
 
Tack för tips

Min pappa bor i Dalarna så Grövelsjön kan ju vara ett alternativ. Ska kolla upp Salto också, det är nog så att 7-8km är lagom för dom.

Hälsar,

Helena
 
MIna tips!

Hej!

Ammarnäs-Hemavan är lättgånget och betydligt mer folktomt än andra delar av fjällen som är lättare att ta sig till (Abisko-Keb, Jämtlandsfjällen). Dessutom nästan bara korta dagsetapper (15 eller kortare) och fina renoverade stugor med uppdaterad försäljning som innebär att ni verkligeni nte behöver bära mat om ni inte vill, allt finns att köpa alltså inte bara kompletteringsmat. Dock är det ca 75 km så det tar ju längre tid än 4 dagar. Har inte koll på om det ev går att hoppa på leden "halvvägs". Fisket i Ammarnäs ska ju vara superfint om man t ex vill avsluta där.

Jämtland är ju inte så dumt ändå esom så lätt att ta sig till. Skippa triangelen och gå söderut istället, där är det def mindre folk också, och fin vildmark för att vara fjäll. T ex mot Gåsen och sedan Helags och Fältjägaren och kom ner till Ramundberget där man kan avsluta med schysst middag på fjällgården. Eller genom supervackra Bunner/Skäckerfjällen delvis utan led om man vill det, då får ni def lite mer vildmark, avsluta t ex i Ljungdörren (dit man kan ta sig med bil/taxi vill jag minnas).

Sist men inte minst, Padjelantaleden är grymt udnerskattad. Om ni inte så priskänsliga kan ni med helikopter göra en kortare tur, t ex Kvikkjokk till Tarra eller Tarra till Stalo eller ngn annan käck variant längs leden, varför inte Ritsem till Stalo?

Hoppas det var lite inspiration!
Charlotte
 
Jämtland

Hej,

Jämtland kanske förtänar en fundering till, ska läsa på lite om de ställen du tipsade om. Jag vill ju helst gå Padjelanta (Ritsem-Stalo) men pappa klarar aldrig andra dagen, 2,5 mil.
Han är från Västerbotten så jag misstänker att han redan varit i Hemavan men jag tror man kan åka helikopter där också delvis, vilket är bra,

Helena
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Preskinn Erfarenheter av Haglöfs "Vandra" skalbyxor vs L.I.M. Critus ? Fjällvandring 13
Gullis Vandra hela Kungsleden Fjällvandring 14
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Awflauggz Ryggsäcksvikt vandra Jämtlandstriangeln Fjällvandring 16
Stordrulen 2000:- för att vandra i bla Vålådalen. Fjällvandring 94
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
tinab66 Vandra i Vindelfjäll - Vilken riktining? Fjällvandring 8
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Varför vandra? Fjällvandring 93
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Slitvargen Vandra Laisdalen från Laisstugan till Adolfsström Fjällvandring 1
VeronikaH Vandra Kvikkjokk-Sarta Fjällvandring 15
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
Fraeddan Vandra med två småbarn Fjällvandring 4
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Maaalin Vandra i Jämtland i augusti Fjällvandring 4
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
Spiron22 Vandra i sommar! Fjällvandring 7
Totteman Träna för att vandra Fjällvandring 61
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
kopperhead Vandra till Skierfe början av juni 2019 Fjällvandring 2
esterfinnstrom Vandra laugavegur? Fjällvandring 6
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
gusfallca Vandra i Rogen Fjällvandring 1
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
Vattenvargen Vandra med junior Fjällvandring 2
Cobblepot Vandra i Jämtlandsfjällen-Bästa tiden? Fjällvandring 11
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
Wibrån Vandra frånSkäckerfjällen till norska Skjaekerfjella Fjällvandring 1
Laura_r Vandra i Italien-resesällskap?? Fjällvandring 3
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.