Vandra med militärtält?

Snubblade in på detta forum och eftersom patrulltältet på bilderna är mitt så tänkte jag komma med lite fakta.

Tältspisen med skorsten och allt väger 5,7 kg. Tältduken inkl tältspiken i påsen väger 11,3 kg. Jag tänkte mäta lite också men hittade inget måttband. Tältspisen är uppskattningsvis 50cm hög (se bild nedan). Tältpinnar finns inte till detta tält utan de är tänkt att de ska tillverkas på plats i skogen. Man jag har köpt kvastskaft och sågat till i rätta längder. Mittstolpen ska vara 1.5m, hörnkäpp för ingången 1,3m samt ytterligare sju hörnkäppar på 0,7m. Tältet är självsående vilket innebär att tältspisen inte har en bärande funktion och behöver således inte användas. Om man vill kan man använda snören på utsidan av tältet (se bild ovan) vilket gör att man även slipper hörnstolparna. Detta kan ju vara bra om man ska vandra med tältet, då behöver man ju bara bära med sig mittstolpen. Dock behöver man fixa lite extra tältpinnar att fästa linorna i om det inte finns träd eller dylikt att bind i.

6996986983.jpg

Vikten varierar nog med medsänd kamin och väv i tältduken, det fanns flera olika kaminer och definitivt minst 3 slags tältduk. Extrautrustar man sen tältet med pinnar etc så blir det givetvis tyngre.
 
Som jag minns lumpen fick man räkna med att duken tog upp en hel del vatten också och gjorde den ännu tyngre efter mycket regnande.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.