Val av sovsäck(skombination) för vinterfjället

Åhå Prolite:n direkt på snön alltså? Måste erkänna att den tanken inte ens hade slagit mig... Hur kommer det sig att det blir varmare på det viset?

Cellplasten i Ridgerest isolerar bättre eftersom luften i cellerna står helt stilla, medan du alltid kommer ha en viss rotation av luften i Prolite:n. Det blir riktigt märkbart vid runt -15 och nedåt ungefär.
 
Någon som har några synpunkter på följande, ska vintertälta kring keb/abisko under januari och har marmot plasma 0 till sovsäck.

Extremtemperatur EN 13537 (ºC) -35,5
Fillpower 875+
Fyllning (Dun/Syntet) Gåsdun
Komforttemperatur EN 13537 (ºC) -7,6
Lägre temperaturgräns EN 13537 (ºC) -14,7
Längd (cm) 198

Och jag har inte för avsikt att köpa en till sovsäck( Räcker det med att sova med underställ och eventuellt dunjacka/dunbyxor. Känns som det är en bättre kombo än att också släpa på min sommardäck.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    118.8 KB · Visningar: 771
Lite tankar och erfarenheter....

Hejsan,

Jo det där med vintertältning kan ju ställa helt andra krav än sommar dito om temperaturen dyker ner ordentligt. Om jag startar med den ursprungliga frågan, dvs om det funkar med dubbel sovsäck så har jag testat konceptet vid ett par tillfällen.

Bland annat hade jag och livskamraten med oss ett "dubbelsovsäck"-koncept på den senaste vinterturen. Detta då vi skulle vara ute i 23 dagar och ville vara mer flexibla än vad man är med en jättetjock vintersäck, som förvisso är hur skön som helst i -30 men väl svettig när sydvästvindarna blåser in. Vårat koncept gick ut på att vi har vår sommar"täcke" (påminner lite om dessa produkter http://www.enlightenedequipment.com/revelation-1/) innanför två hopkopplade 3-säsongers dunsovsäckar.

Då vi hade -35 som kallast på turen utan att frysa speciellt mycket vill jag påstå att konceptet i sig funkar bra. Det finns dock ett par punkter att beakta:

1: Det är väldigt viktigt att det yttre lagret är riktigt lätt och tillräckligt stort, annars trycker man ju bara ihop det inre dunlagret. Detta är generellt sett enklare då man som vi kör med hopkopplade sovsäckar.

2: Ett annat beskymmer är att försöka säkerställa att de olika lagren inte glider omkring. Detta är givetvis ett mindre beskymmer om man stoppar en sovsäck i en annan, men om detta inte funkar pga punkt 1 så finns alltid risken att man vaknar mitt i nattten med bara ett lager kvar så att säga. Vi löste detta genom ett par strategiskt placerade stygn med fiskelina.

Så visst kan man köra med dubbel sovsäck även om det alltid finns en viss risk att man ligger och irriterar sig över att man inte köpte/tog med sig den tjocka vintersäcken om det blir riktigt kallt. Träffade faktiskt en snubbe i Alaska som aldrig hade med sig någon vintersäck på sina skidturer, han sov itället i sin toktjocka dunjacka+dunbyxa kombo och drog sen bara höstsovsäcken över sig som ett tjock täcke.....

Nästa fråga som var mycket välmotiverad är hur man ser till att sovsäcken håller sig torr. Mitt svar är att se till att man har FULL ventilation inne i tältet. Ju mer desto bättre!! Ser man bara till att få konstant genomströmning av luft håller sig både innertältet och sovsäckarna torra.

Och sist för att svara T0ker, jo troligtvis kommer du klara dig fin-fint med plasman.....men det kan ju alltid vara mödan värt att kolla in väderprognosen innan du ger dig av....kommer "sibirienkylan" kan det ju ledigt bli under -40 i mitten av Januari....

/ Stefan
 
Någon som har några synpunkter på följande, ska vintertälta kring keb/abisko under januari och har marmot plasma 0 till sovsäck.

Extremtemperatur EN 13537 (ºC) -35,5
Fillpower 875+
Fyllning (Dun/Syntet) Gåsdun
Komforttemperatur EN 13537 (ºC) -7,6
Lägre temperaturgräns EN 13537 (ºC) -14,7
Längd (cm) 198

Och jag har inte för avsikt att köpa en till sovsäck( Räcker det med att sova med underställ och eventuellt dunjacka/dunbyxor. Känns som det är en bättre kombo än att också släpa på min sommardäck.

Risken är att du kommer att frysa en hel del om det blir ordentligt kallt. Extremtemperaturen är den nivå där man riskerar livshotande nedkylning och vill det sig illa hamnar du där. F ö har man räknat med underställ när man testar för temperaturgränserna i EN-standarden.
 
Går annars lite och funderar på dubbel säck eller ej. Kruxet är ju som sagt att få tillräckligt loft. Har någon ett bra tips på en bra säck (syntet) att använda som ytterlager? Storlek XXL på bredden (minst ;) )och ganska lång?
 
Risken är att du kommer att frysa en hel del om det blir ordentligt kallt. Extremtemperaturen är den nivå där man riskerar livshotande nedkylning och vill det sig illa hamnar du där. F ö har man räknat med underställ när man testar för temperaturgränserna i EN-standarden.

Ja , skall man använda en sovsäck i extremtempen och få en fullgod sömn måste man ha lika mycket kläder på sig så man kan sitta stilla i den rådande temperaturer nästan.
I detta fall -35 , underställ,mellanlager och skoter/isoler overoll,balacklava,fetingmössan o fetaste yllesockorna.
Det är helt funkis och köra så men då skall man ha med den där overollen - utan så skulle man få sitta och skaka hela natten för att överleva
 
Tack. Jag har läst, och förstått, teorin. Däremot inte hittat någon direkt utvärdering från vinterfjället om hur det uppfattas i praktiken, varför erfarenhetsbaserade tips och tankar är väldigt välkomna.

Jag har WM Alpinlite, alltså en bredare variant av Ultralite, och den har -9 som lim temp. Den är min vårochhöstsäck, och den är lite onödigt rymlig, men hur skön som helst. Sen har jag vid några tilfällen prövat att kombinera den med en Mountain equipmentsäck jag köpte på rea, en dunsäck som jag tror heter Prophet eller nåt sånt, en tunn och lätt dunsäck som klassas som typ noll eller + 2 grader, den har jag som innersäck då jag har plats över i Alpinlitesäcken. Den kombinationen har jag använt ner till minus 20 drygt, jag tror det varit ner till minus 26 som värst. Det har fungerat, med ett tunt ullunderställ och varma sockar och en varmvattenflaska på magen. Kombinationen av båda säckarna väger typ 1700 gram !
Du kan säkert hitta en vintersäck som klarar - 25 som väger lite mindre, men dyrare blir det nog... Jag tycker nog att det är lite lättare att hålla dubbla säckar torra också, men efter några nätter i vintertält blir allt blött. Jag har inte prövat s.k "vapour barrier bag" men det är nog egentligen ett bra tips.
Du rymmer kanske inte en säck inuti din Ultralite? En yttersäck i syntet måste vara så rymlig att den inte trycker ihop loftet i dunsäcken, men en syntetsäck blir lite tyngre också, vilket kan komprimera dunet det med.
Mitt tips är alltså en rymligare syntet- eller dunsäck som yttersäck + en sån där "svettpåse" när det blir riktigt kallt... Det borde fungera och det kostar inte riktigt hela skjortan jämfört med att köpa en vintersäck.
 
Risken är att du kommer att frysa en hel del om det blir ordentligt kallt. Extremtemperaturen är den nivå där man riskerar livshotande nedkylning och vill det sig illa hamnar du där. F ö har man räknat med underställ när man testar för temperaturgränserna i EN-standarden.

Jo men precis, kommer ändå att släpa med mig dunjacka dels en tunnare (tänk statsdunjacka) samt en tjockare plus dunbyxor. Det borde vara bättre än en kompletteringssäck tror jag.
 
Någon som har några synpunkter på följande, ska vintertälta kring keb/abisko under januari och har marmot plasma 0 till sovsäck.

Tlim -14,7 är inte mycket om midvinterkylan slår till rejält varför jag tycker du borde dubbla med en fibersäck vid behov.

Antar att du beaktat att det är mörkt i princip dygnet runt i dessa trakter i januari;)
 
Fuktspärrpåse

Hej igen,

Jo precis som titantomten skriver är en fuktspärrpåse en mycket bra investering om man vill vara ute på långa vinterturer där temperaturen riskerar att ligga långt under 0:an dag ut och dag in. Jag vill dock hävda att den primära anledningen till att sovsäckar blir onödigt fuktiga på vinterturer är för dålig ventilation i tätet, inte att man toksvettas inne i sovsäcken. Ser man bara till att ha så bra ventilation i sitt tält att man de flesta mornar vaknar med ett innertält utan frost så klarar man sig många dagar utan fuktspärrpåse.

Det sagt är fortfarande en bra Vapor Barrier Liner en bra investering då det dels ger ett extra skydd mot "den eviga fienden" - fukten och dels att man "tjänar" ett gäng grader i komforttemperatur. Exakt hur mycket varmare det blir har jag sett olika uppgifter på och det måste ju rimligtvis även bero på hur mycket man svettas.

Ett märke som jag själv handlat en hel del av är RBH designs, som enligt undertecknad gör marknadens klart bästa handskar för riktigt kalla turer
(http://www.rbhdesigns.com/category/169/handwear.htm). De tillverkar även en fuktspärrpåse till sovsäckar (http://www.rbhdesigns.com/product/1517/vb-bag-liner.htm), som jag inte har testat men som gissningsvis borde funka bra.

Sen vill jag bara tillägga att visst KAN det bli riktigt svinkallt i fjällen i mitten av Januari, men efter att ha tillbringat varenda jul-nyår på olika ställen i fjällkedjan de senaste 20-30 åren så vill jag bara påpeka att det är betydligt vanligare med -5, sydvästliga vindar och snöfall än det är med temperaturer under -25.

/ Stefan
 
Hej igen,

Jo precis som titantomten skriver är en fuktspärrpåse en mycket bra investering om man vill vara ute på långa vinterturer där temperaturen riskerar att ligga långt under 0:an dag ut och dag in. Jag vill dock hävda att den primära anledningen till att sovsäckar blir onödigt fuktiga på vinterturer är för dålig ventilation i tätet, inte att man toksvettas inne i sovsäcken. Ser man bara till att ha så bra ventilation i sitt tält att man de flesta mornar vaknar med ett innertält utan frost så klarar man sig många dagar utan fuktspärrpåse.

Det sagt är fortfarande en bra Vapor Barrier Liner en bra investering då det dels ger ett extra skydd mot "den eviga fienden" - fukten och dels att man "tjänar" ett gäng grader i komforttemperatur. Exakt hur mycket varmare det blir har jag sett olika uppgifter på och det måste ju rimligtvis även bero på hur mycket man svettas.

Tack för två mycket bra och givande inlägg! Intressant att höra om eran lösning! Jag tilltalas av konceptet två säckar just pga flexibiliteten/mångsidigheten det innebär m a p anpassning för det relativt stora temperaturspann som ändå förekommer under vinterturer. Två säckar med något olika egenskaper att välja mellan under vår-sommar-höst är bonusen. Men prio 1 är naturligtvis att det ska funka praktiskt.

Fuktspärr var en ny prylupptäckt för mig, tack för tips!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
poijjan Val av sovsäck Bo och sova 30
mickebratt Val av sovsäck Bo och sova 11
ELAN II Val av sovsäck Bo och sova 1
alle.samuelsson_hotmail.com Student - Val av sovsäck & liggunderlag Bo och sova 10
k1322 Synpunkter på val av sovsäck för europeisk högsommar Bo och sova 10
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
Jamte Val av sovsäck och liggunderlag Bo och sova 8
mutuldus Val av sovsäck Bo och sova 13
Stordrulen Val av sovsäck Bo och sova 3
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
Collin val av sovsäck runt midsommar i särna Bo och sova 16
samojedlover Val av sovsäck? Bo och sova 10
Still Alive Val av tipitält. Bo och sova 26
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
nyborjare93 Val av liggunderlag i juli Bo och sova 4
henrik 1a val av tält Bo och sova 0
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
mbsthlm Val av budget-tält Bo och sova 9
honken1 Val av bivacksäck Bo och sova 11
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
Stefflo Val av liggunderlag Bo och sova 5
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
danisko Val av tältlina Bo och sova 2
Erasmus Val av tvåmannatält Bo och sova 0
egilviking Val av 2manna tält Bo och sova 3
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
Petteriskogen Exped Sirius/Sirius Extreme, val av tältväv? Bo och sova 2
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
stratus tält val. Bo och sova 2
Peppe83 Val av tält?!? Bo och sova 10
mellgren Val av tält??! Bo och sova 2
arcteryx Val av Hillebergstält? Bo och sova 8
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.