Val av regnkläder

avslutad210712

Gäst
Har gått i ITAB's packaway men i veckan köpte jag ett par Haglöfs LIM Ultimate byxor (på rea såklart *L*). Inte därför att jag är direkt missnöjd med Packaway-stället som sådant men vill ha ett par byxor med dragkedja i benen så det går fort att ta på och av dem. Lite less efter sommarens korta intensiva regnskurar där jag tagit av mig kängorna och på med byxorna bara för att upptäcka att det efter 10 minuters regnande slutar att regna. Kommer eventuellt att byta jackan mot Haglöfs Titan jacka för att få en lätt jacka med ventilation under armarna eftersom jag tror att det är viktigare än vilket material det är i kläderna. Att det blir Haglöfs nuförtiden för min del beror såklart på att jag har en Haglöfs Outlet-butik 4 mil hemifrån. Kan också tänkas att jag fortsätter med min Packaway-jacka för så dålig är den inte. Tidigare gick det bra att få på sig byxorna med kängorma på men efter ett byte av underdelen på kängorna så får jag dra lite för hårt för att det skall kännas riktigt bra.
 
Att det blir Haglöfs nuförtiden för min del beror såklart på att jag har en Haglöfs Outlet-butik 4 mil hemifrån.

OT men vad fick du ge för brallorna om jag får fråga? Hur mycket billigare är prylarna? Har dom stort sortiment? (För jag antar att det är i Haparanda du shoppat?)

Jag köpte f ö ett par Tierra paclite-brallor på Hägglunds förra veckan. Fick pruta en femhundring så det var jag nöjd med.
 
Väcker lite liv i den här tråden igen, då jag letar efter lätta BRA regnkläder.
Har en skaljacka för riktigt dåligt väder, men vill ha en lättare reseuppsättning för sommarväder.
Här en liten sammanställning av det jag läst i tråden och lite som jag hittat:

Regnjacka, Vikt, Ca Pris
Haglöfs Oz, 175g, 2795kr
Montane 180, 180g, 1045kr
Haglöfs Lim Ultimate, 247g, 1974kr
ITAB Regnjacka T&P Packaway, 270g, 429kr
Salomon Outlook Paclite Jacket, 290g 1499kr
Marmot Precip Jacket, 334g, 949kr

Valet som det ser ut nu står mellan Montane och ITAB.
Fördel Montane: Lägre vikt. Fördel ITAB: Dragkedja hela vägen
Fråga: Går Montane att packa ihop till en lika kompakt (boll) som ITAB?


Regnbyxa, Vikt, Ca Pris
Haglöfs Haze, 165g, 899kr
ITAB Regnbyxa Packaway, 212g, 329kr
Marmot Precip Pant, 240g, 799kr
Haglöfs LIM Ultimate, 290g, 1975kr

Hade tänkt mig Haze och trodde den var vattentät, men läste sen den var vattenresistent,
vilket då kanske innebär att den inte är så lämplig för regn?
Då ser ITAB ut som ett bra alternativ, eller vinner man något på Marmot med dess högre vikt?
Förstår att hållbarheten på de dyrare kanske är bättre, men ska bara användas lite då och då,
så mer viktigt är att funktionen uppfylls bra och gärna till en låg vikt.
 
Senast ändrad:
Hade tänkt mig Haze och trodde den var vattentät, men läste sen den var vattenresistent,
vilket då kanske innebär att den inte är så lämplig för regn?

Precis - Haze är vindbyxor. Tyget är förhållandevis komfortabelt även direkt mot huden (hustrun har såna som hon springer i), så de är snarast en ersättare till vanliga byxor.

Ett alternativ på jacksidan kan vara Marmot Essence. Kring 200 gram, kanske 1500 kr.
http://marmot.com/products/essence_jacket?p=110

Jag har för mig att det ska komma ett par byxor i den serien också.
 
Senast ändrad:
Har sökt efter Marmot Essence, men hittar inte någon som säljer i Sverige och heller ingen som skickar till Sverige från utlandet (i storlek M). Verkar vara en utgående modell.
 
Har sökt efter Marmot Essence, men hittar inte någon som säljer i Sverige och heller ingen som skickar till Sverige från utlandet (i storlek M). Verkar vara en utgående modell.

Femman sport i Göteborg säljer essense jackan.
Läste någonstanns att dom har/ska byta skalet till nått nytt "fantastiskt" den står iallfall som nyhet våren 2010 på Marmots hemsida.
 
Marmot Essence är tillbaka i ny och lättare tappning, liksom ett par verkligt lätta byxor, precis som Martin skrev. Men de har inte kommit ut i butik ännu. Gissar att de finns att titta på på Vildmarksmässan dock.
Själv väntar jag på de lätta regnbyxorna, som skall ersätta mina nuvarande ITAB. Mycket tilltalande med Marmot är också deras humana priser när det gäller regnkläder och vindblusar. Svårslagen kombination.

Jörgen
 
Regn tröja/anorak?

Montanejackan ser ju toppen ut! Att den saknar fick or tycker jag är super! För dragkedjor är ju mest bara opraktiskt på regnjackor tycker jag. De läcker, de adderar vikt, de försämrar packbarheten och de kostar pengar. själv skulle jag gänra ha en regntröja/anorak. Alltså en liten kort dragkedja högst upp men inte fullängds (jacka), för att undvika alla de ting som jag nämner ovan.

Är det någon som känner till en sådan?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
tsd val av kök Lättpackning 15

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.