Vakuumförpackare

Om man lagar till några smarriga måltider, och sen vacuumförpackar, hur länge håller dom då ? I kylskåp och rumstemp. Alternativ friluftsmat för några dar kanske ?
 
Ska man ändå frysa så är vakuumförpackningen ingen stor vinst, det minskar möjligen oxidationen lite på grund av att det inte är syre.

Jag använder vakuumförpackaren mest för sous vide-matlagning.
Feta livsmedel vinner nog på minskad oxidation även i frysen. Lax tex.

Den stora vinsten med vakuumpackning i frysen är obefintliga frostskador på framför allt köttbitar.
 
Om man lagar till några smarriga måltider, och sen vacuumförpackar, hur länge håller dom då ? I kylskåp och rumstemp. Alternativ friluftsmat för några dar kanske ?
Torkad mat kan hålla i flera år om den är vakuumpackad, även i rumstemperatur. Smaken försämras dock löpande. Ett par månader är inga problem om man vill börja i tid inför en längre tur.
Men det beror såklart mycket på vilket livsmedel det är.

Största vinsten tycker jag är att man med säkerhet kan se att förpackningen är hel efter en längre tid.
Jag brukar dock undvika att dra för hårt undertryck om jag packar torkad mat, vilken ofta har vassa kanter. Går lätt hål efter någon vecka om påsen ligger och pressar på grund av rejält undertryck. Bäst för längre lagring är att vakuumpacka i glasburk. Är man riktigt seriös finns även syreabsorberande grejer att tillsätta.
 
Med EasyVac - man suger ur luften ur fryspåse, sedan försluta manuellt med gummiband/klämma?


Ja, precis. Man får inte ta för liten påse. Jag gör så att jag snurrar påsen flerar varv när jag fortfarande håller den runt vacuumsugen, så det blir snörp upptill liksom. Då blir det tätt nog för att kunna knyta eller sätta på klämma under snörpet.
 
Min tanke var att laga olika smarriga thai / indiska rätter i woken. Då dör alla bakterier. Sen hälla detta i en påse och vacca, sen in i frysen. Alltså ej torka. Sen borde det hålla några dar på en tur, och bevara smaker osv. Ska nog testa sen !
 
Min tanke var att laga olika smarriga thai / indiska rätter i woken. Då dör alla bakterier. Sen hälla detta i en påse och vacca, sen in i frysen. Alltså ej torka. Sen borde det hålla några dar på en tur, och bevara smaker osv. Ska nog testa sen !

Tyvärr.

Hållbarheten blir lika som din vanliga matlåda. Alltså en kylvara. Ska in i kylen ganska omgående, annars blir det ingen höjdare.

Bakterierna dör vid de temperaturer du uppnår vid normal tillagning, men inte de sporer som vissa bakterier bildar (vilka sedan blir till bakterier igen när temperaturen sjunker).
Dessutom gynnar en syrefri miljö de absolut otrevligaste bakterierna.

Det du föreslår fungerar givet att du håller maten kall, eller att du värmer maten under tryck till ca 130 grader under en viss tid och sedan packar och försluter i en steril miljö. Det sistnämnda kallas helkonserv.
 
Tyvärr.

Hållbarheten blir lika som din vanliga matlåda. Alltså en kylvara. Ska in i kylen ganska omgående, annars blir det ingen höjdare.

Bakterierna dör vid de temperaturer du uppnår vid normal tillagning, men inte de sporer som vissa bakterier bildar (vilka sedan blir till bakterier igen när temperaturen sjunker).
Dessutom gynnar en syrefri miljö de absolut otrevligaste bakterierna.

Det du föreslår fungerar givet att du håller maten kall, eller att du värmer maten under tryck till ca 130 grader under en viss tid och sedan packar och försluter i en steril miljö. Det sistnämnda kallas helkonserv.

Det finns sätt att komma runt det där med botulinumbakterier, som just i syrefri miljö kan bli direkt livsfarliga. De gillar inte sura miljöer (under pH 4,6 men ha för all del lite marginal där). Eller också tillsätter man nitrit, som man gör i korv och andra charkuterier.

Livsmedelsverket har råd på sin sajt.
 
Det finns sätt att komma runt det där med botulinumbakterier, som just i syrefri miljö kan bli direkt livsfarliga. De gillar inte sura miljöer (under pH 4,6 men ha för all del lite marginal där). Eller också tillsätter man nitrit, som man gör i korv och andra charkuterier.

Livsmedelsverket har råd på sin sajt.

Ja det finns många sätt att konservera, men inte alla passar en ätklar rätt.

Finns dessutom fler otyg än Clostridium att ta hänsyn till.

Att enbart vakuumpacka är att be om trubbel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gurra71 Om vakuumförpackare Friluftsmat 30

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.