Vakuumförpackare

Hej, letar efter någon form av vakuumförpackare till rimligt pris både för apparat och förbruningsvara / påsar.

I ena änden finns handpumpar, manuella, eller elektriska som kräver speciella påsar där varje påse kostar 10 - 15 kr.

I andra änden vakummaskiner med svets, där förbrukningsvaran / påsarna är relativt billiga, men maskinerna börjar strax över tusenlappen och jag gissar att man får räkna med 2000 - 3000 för att få något av vettig kvalitet?

Sedan finns ju för verklig lågbudget den gamla P-pac (numera EasyVac) https://www.smartfritid.se/easyvac-manuell-vakuumforpackare, som ska klara sig med vanliga fryspåsar.

Någon som har testat olika alternativ och kan ge råd? Kommer inte användas ens varje vecka så lite surt att lägga större summor om det inte behövs... :unsure:
 
Det här med speciella påsar handlar om att det finns två typer av pump på de enkla maskinerna för hushållsbruk.

Jag tror den ena sorten kallas "snorkelmaskin", där är det en kort bit slang som stoppas in i påsen och suger ut luften. Där man man i princip använda vilken påse som helst som går att svetsa med värme. Problemet är att t.o.m. vanliga fryspåsar är i klenaste laget, det går hål på dem för lätt.

Den andra typen av maskiner klämmer påsens ände i en liten avlång kammare där den suger ut luften. Såna maskiner kräver en påse som har knottror eller räfflor på insidan. Dessa påsar är lite dyrare, men det går att köpa på rulle (då får man kapa och sen svetsa ena änden innan man använder den).


Vi har en maskin av varje sort, men snorkelmaskinen har vi i princip slutat använda efter att ha köpt rullar med plast på Gekås. Maskinen för såna påsar har t.o.m. en skärare för plasten sitter på baksidan, så det är väldigt smidigt att dra ut en sån stor bit man behöver, skära av, svetsa bakänden och sen fylla den.

Edit: Jag inser precis att det du menade är nog de påsarna som har inbyggd ventil. Sån har jag aldrig använt.
 
Jag har en P-pac/EasyVac. Tycker den funkar bra. Men man ska kanske inte vänta sig att påsen håller full vacuum lika länge som om man använt "riktiga" grejer. Använder den mycket för frysen, för att få tunna, platta paket när jag vill ha det. Sparar plats.

Det ska gå att använda vanliga fryspåsar till vacuummaskiner också, men de måste vara av en viss typ, har tyvärr glömt vilken. Det går säkert att hitta, jag gjorde ju det en gång. Men min förslutare var nåt billigt skräp från Lidl. Den funkade så dåligt så jag gav upp och skänkte bort den. Men jag lyckades ivf försluta vanliga fryspåsar. En del smälte apparaten sönder, men det gjorde den med de riktiga påsarna också. :D
 
Det här med speciella påsar handlar om att det finns två typer av pump på de enkla maskinerna för hushållsbruk.

Jag tror den ena sorten kallas "snorkelmaskin", där är det en kort bit slang som stoppas in i påsen och suger ut luften. Där man man i princip använda vilken påse som helst som går att svetsa med värme. Problemet är att t.o.m. vanliga fryspåsar är i klenaste laget, det går hål på dem för lätt.

Den andra typen av maskiner klämmer påsens ände i en liten avlång kammare där den suger ut luften. Såna maskiner kräver en påse som har knottror eller räfflor på insidan. Dessa påsar är lite dyrare, men det går att köpa på rulle (då får man kapa och sen svetsa ena änden innan man använder den).


Vi har en maskin av varje sort, men snorkelmaskinen har vi i princip slutat använda efter att ha köpt rullar med plast på Gekås. Maskinen för såna påsar har t.o.m. en skärare för plasten sitter på baksidan, så det är väldigt smidigt att dra ut en sån stor bit man behöver, skära av, svetsa bakänden och sen fylla den.

Edit: Jag inser precis att det du menade är nog de påsarna som har inbyggd ventil. Sån har jag aldrig använt.


Såg ditt inlägg först nu. Min maskin hade ingen snabel och den använde inte knottriga påsar heller.
 
Jag har en P-pac/EasyVac. Tycker den funkar bra. Men man ska kanske inte vänta sig att påsen håller full vacuum lika länge som om man använt "riktiga" grejer. Använder den mycket för frysen, för att få tunna, platta paket när jag vill ha det. Sparar plats.
...

Kanske kan börja med en sådan för att se hur mycket man använder det hela och sedan gå vidare med maskin om den är poppis.

Med EasyVac - man suger ur luften ur fryspåse, sedan försluta manuellt med gummiband/klämma?
 
Finns massor med prisvärda modeller i konsumentsegmentet.
Större och dyrare modeller har bättre kylning (kan gå kontinuerligt en längre tid), och ofta även dubbel svetsremsa som i vissa fall även är steglöst ställbar.

Ska du inte använda den så jättemycket så tror jag inte att du behöver lägga ut några större summor.

Jag har en OBH:s billigaste modell. Den är närmare 15 år gammal. Jag har brutit av en utav låshakarna så jag måste hålla den stängd med handen, men i övrigt går den fortfarande bra. Finns flera andra tillverkare som har en till synes identisk variant. Håll packningarna rena bara.

Angående påsar får man vara lite uppmärksam.
OBH tar i stora drag samma pris för rulle som de tar för färdiga påsar. Man får dock dubbelt så många meter plast om man köper de färdiga påsarna.
 
Jag har också en billigare variant från OBH Nordica. Jag har nog förpackat något ton kött och fisk i den vid det här laget. Även om OBHs rullar är dyrare än lågprisalternativen väljer jag oftast dem. Svetsarna tenderar att bli lite bättre.

Jag har också en större variant från Hylte Lantmän. Den går att ställa in på diverse olika sätt, är betydligt tyngre och kan användas kontinuerligt. Problemet är att den är så pass stor, tung och otymplig att den inte används. Resultatet blir bara marginellt bättre än i den billiga OBH-varianten vi använder. Jag har också provat kammarvakuummaskiner. De är bättre, men rätt så mycket dyrare.

Billigare konsumentmodeller är inte så dyra. Se bara till att välja en där du manuellt kan bestämma när du ska svetsa påsen. En del av de billigare varianterna startar svetsningen automatiskt när ett visst vakuumtryck uppnåtts. Det är inte alltid optimalt om det läcker luft, eller du ska packa någonting blött. Då underlättar det rejält om det också finns en manuell kontroll.

Eftersom det går att få en elektriskt driven vakuumpackare för några hundralappar (https://www.prisjakt.nu/c/vakuumforpackare) skulle jag inte köpa någon manuell variant.
 
Se bara till att välja en där du manuellt kan bestämma när du ska svetsa påsen. En del av de billigare varianterna startar svetsningen automatiskt när ett visst vakuumtryck uppnåtts. Det är inte alltid optimalt om det läcker luft, eller du ska packa någonting blött. Då underlättar det rejält om det också finns en manuell kontroll.

Ja det är en väldigt viktig detalj.
 
Jag har en från Lidel som ej anv och kanske ej fungerar enl tidigare inlägg.
Om man anv till att frysa in portioner från storkok/stek vad är största fördelen smak? hållbarhet/platsbesparing och därmed kan ha mindre eller färre frysar.
Om man tar ut en påse på dagstur håller innehållet mkt länge än samma vara i en plastburk?
 
Ska man ändå frysa så är vakuumförpackningen ingen stor vinst, det minskar möjligen oxidationen lite på grund av att det inte är syre.

Jag använder vakuumförpackaren mest för sous vide-matlagning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gurra71 Om vakuumförpackare Friluftsmat 30

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.