Vakkotavare - Kebnekaise. Dagsturtips emottages

Nu är planering av årets fjällvandring i full gång. Den 15/7 kommer jag med bussen till Vakkotavare och tänkte lufsa upp till fjällstationen vid Kebnekaise där jag ska möta upp med andra 21/7 för lite turer däromkring. Alltså har jag cirka 6 långa fina dagar på mig att ta mig mellan Vakkotavare och fjällstationen vilket är lite drygt 50 km tror jag. Perfekt planerat med andra ord.

Har någon lite tips på trevliga utflykter på denna väg. Teusajaure lär vara väldigt vackert. Finns det några toppturer att rekommendera här?

Mvh
Peter P.
 
Teusajaure är ett riktigt guldkorn och säkert lika vackert från vilken som helst av topparna runt omkring. Själv gick jag upp på och runt Urtticohkka i somras. Lite snårigt en bit men håller man bara upp så högt man kan innan det blir för brant så går det att ta sig igenom. I sluttningen väster om branten borde det gå att hitta fina tältplatser. Jag sov uppe vid Saimmajavris utlopp vilket inte var någon av mina bästa tältplatser genom åren...

http://www.paerl.homeip.net/fjallbilder/2005-159.html

Vill man vara lite ifred från kungsleden så kan man fortsätta upp norrut förbi Viddjajavri där man inte stöter på en levande själ. Kaitumjåkka går att vada uppströms sammanflödet med Viddjajohka, vilken även den vadas vid sammanflödet där den grenar ut sig ordentligt.

En annan väg jag funderat på men inte provat är att närma sig kebnekaise fjällstation söderifrån genom att runda Skarttoaivi, men det är bara lite spekulation från min sida...

http://www.paerl.homeip.net/0507kebnekaise/index.htm

/Pär
 
pal2; sa:
Nu är planering av årets fjällvandring i full gång. Den 15/7 kommer jag med bussen till Vakkotavare och tänkte lufsa upp till fjällstationen vid Kebnekaise där jag ska möta upp med andra 21/7 för lite turer däromkring. Alltså har jag cirka 6 långa fina dagar på mig att ta mig mellan Vakkotavare och fjällstationen vilket är lite drygt 50 km tror jag. Perfekt planerat med andra ord.

Har någon lite tips på trevliga utflykter på denna väg. Teusajaure lär vara väldigt vackert. Finns det några toppturer att rekommendera här?

Mvh
Peter P.

Vi gick precis den vägen i somras, men åt andra hållet. Teusajaure kan jag också rekommendera, det är fantastiskt vackert. Kaitumjaure är lika fint, bara 9 km längre norrut. Det var de två ställen vi gillade bäst längs vägen.

Vår dagbok hittar du här:
http://goto.glocalnet.net/ab12cd34/keb05/
 
Skall du bo i stuga kan du bo en extra natt i Kaitumjaure och gå upp på t ex Sangartjåkka, fin utsikt över Kaitumjaure och omgivande toppar eller upp på Livamtjåkka, fin utsikt över Tjäktjavagge, det finns ett toppkors precis vid branten ner mot Kaitumjaure.

Stuor Jierta är oxå en av mina favorittoppar i området med väldigt bra vy över Tjäktjavagge både åt norr och söder och kan bestigas som dagstur från Singi.

När det gäller dagstur från Teusajaure så tycker jag att det är bättre vyer från Slieknjammatjåkka än från Urttitjåkka.

En alternativ dagsetapp från Kaitumjaure till Singi är att gå kungsleden till bron ett par km från kaitumjaure men sedan inte gå över bron utan istället gå väster om Stuor och Unna Avrik och ner i Neasketvagge och över bron där till Singi.

-Palle
 
Toppturer till Urtticohkka, Slieknjammatjåkka, Sanjarcohkka, Livamtjåkka och Stuor Jierta. Massa att välja på.

Öster om Stuor och Unna Avrrik och sedan Neasketvagge låter intressant. Går ju även att gå öster om Unna Jiertas till fjällstationen om man vill insåg jag.

Det här blir perfekt, kanske skulle haft mer än 6 dagar för dessa 50 km.....

Tack för tipsen!
Peter P.
 
Hej,

Har bara gått denna sträcka på vintern, men är det något jag minns så är det Kaitum - otroligt vackert! Bra fiske också. Hoppas ni får en fin tur!
/Ulrika
 
pal2; sa:
Går ju även att gå öster om Unna Jiertas till fjällstationen om man vill insåg jag.

Ja, där är det markerad led, går även att gå öster om Stuor Jierta och sedan mellan Jiertajaure och Liddujaure, fint att gå nära Liddubaktis mäktiga sydvästsida. Dock är det delvis blött i Kaukulvagge och rätt snårigt uppför Stuor-Jiertas sydsluttning. Har bara gått där utan packning.

-Palle
 
pal2; sa:
Toppturer till Urtticohkka, Slieknjammatjåkka, Sanjarcohkka, Livamtjåkka och Stuor Jierta. Massa att välja på.

Öster om Stuor och Unna Avrrik och sedan Neasketvagge låter intressant. Går ju även att gå öster om Unna Jiertas till fjällstationen om man vill insåg jag.

Det här blir perfekt, kanske skulle haft mer än 6 dagar för dessa 50 km.....

Tack för tipsen!
Peter P.

Tjaha, då var man tillbaks. Medans resten av Sverige tycktes svettas ihjäl, enligt vad jag hört så hade jag halv storm, snöblandat och 0-gradigt.... men det var bara en dag. Tyvärr blev inga av de tänkta toppturerna av men jag gick förbi Viddajaure till Neasketvaggi (den dag det snöade..) och där var himla vackert. Dit blir det säkert fler gånger. Uppe på platån norr om Ladtjovagge mellan Kebnekaise och Nikkaluokta blev det 2 toppturer i underbart väder, Kåkittjårro och Cievrracohkka.

Resedagbok kommer när jag väl fått tillbaka fotorullarna från framkallning och satt mig ner att skriva.

Mvh
Peter P.
 
Hej! Gick denna del fast åt andra hållet. Vill verkligen rekommendera "genvägen" förbi Singistugan upp mot Jiertajavri. Fantastiskt vackert belägen sjö. Tror också att det finns fisk där. Såg mycket vak från småfisk och en liten Harr simmade förbi när jag hämtade vatten från sjön. Därifrån borde det också gå alldeles utmärkt att göra en topptur upp på Stuor Jierta. /Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gunnargren Nikkaluokta - Kebnekaise - Vakkotavare i slutet av September Fjällvandring 12
jenso Vakkotavare - Kebnekaise Fjällvandring 4
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Izo_bell Tälta vid Vakkotavare och Jierttajaure Fjällvandring 2
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
björsi Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 4
Ulrika B Vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
diHib Abisko - Vakkotavare sista veckan av säsongen? Fjällvandring 6
-Malin- Vakkotavare - Saltoluokta Fjällvandring 1
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
fjellinden Nikkaluokta - Vakkotavare juni v 24 Fjällvandring 10
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
ericahlberg Nikkaluokta till Vakkotavare på 2,5 dygn? Fjällvandring 9
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
Vinthund Svåra vad Vakkotavare-Nikkaluokta? Fjällvandring 3
Gunnar81 Bilddokumentation från Abisko - Vakkotavare Fjällvandring 1
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
niklas-73- Vakkotavare-Nikkaluokta Fjällvandring 2
Barrett Abisko - Vakkotavare på 5 dagar? Fjällvandring 18
UAO Vakkotavare -> Teusajaure Fjällvandring 7
shalin vakkotavare - abisko på tio dagar Fjällvandring 4
ursa_majoris Abisko-Vakkotavare, 18-23.7.2008 Fjällvandring 1
flunkan funderingar kring vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
Ljunggren Terræn og teltpladser mellem Singi og Vakkotavare Fjällvandring 2
Sedis Vakkotavare-Kebne? Fjällvandring 5
Frebe Vandringsdagbok: Nikkaluokta - Keb - Vakkotavare Fjällvandring 12
dr_ljungberg Ritsem -(Sitasjaure? Bu el bä? o runt mot) Vakkotavare Fjällvandring 4
winniep Vandring mellan Nikkaluokta - Vakkotavare? Fjällvandring 4
rezet Vägen Vietas - Vakkotavare, Båt Teusajaure? Fjällvandring 2
Bozzfilm Vakkotavare till kebnats? Fjällvandring 1
Väder, vatten, mygg Vakkotavare- Keb? Fjällvandring 3
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.