Växande Garmont G-Fit

Jag har skaffat mig ett par Garmont Ener-G G-fit som jag format på Udéns Sport i Göteborg. De sitter otroligt skönt i början av en dagen, men när det gått ett par timmar och man får upp tempen i kropp och fötter så växer inneskon. Detta innebär att jag måste dra åt dem en snäpp och sen åter ett snäpp tills det inte finns fler snäpp att dra åt. Är det någon annan som märkt av detta. Kanske är jag lite av en perfektionist men jag vill inte ha någet glapp i skorna när jag åker.
 
Växande innersko

Jag har precis samma erfarenhet. Skon är perfekt när dagen börjar och blir bara större ju längre tid som går och jag får spänna åt tills det inte går något mer. Jag ser inte fram mot våråkningen när det är varmt ut och de gamla pjuckorna blev för stora.
 
neopren var ordet!

Hej!

Köp en vanlig neoprensocka. klipp av tå och häl och trä den utanpå din sladdriga innersko!
Och vips har du en tigthare sko. Funkar på mig och mina garmont (där innerskon nötts hål i hälen efter 6v användning! -Dåligt garmont!!!) energ-g-fit.

råd nr 2 är att köpa ny innersko av bättre kvalisort, typ conformable...

Lycka till!
 
Foten krymper

Det är inte skon som växer utan foten som krymper. Det händer samma sak med vanliga innerskor, trånga på morgonen och stora på eftermiddagen.

Om du vill kan du gjuta om innerskon. Jag lånade tjejens nylonstrumpor när jag formade dojorna, sen har jag ett par halvtjocka skidstrumpor när jag åker.
 
Nu är inte jag någon läkare men det kan ju omöjligt vara foten som krymper under dagen! På samma sätt som att du är längre på morgonen efter att ha legat i sängen så dras ju blodet ner i fötterna eftersom dagen går (lite generaliserat kanske...)
Jag blir i alla fall svullen om fötterna efter vandring och telisåkning.
Dåligt materielval borde nog vara en bättre förklaring tror jag!
En lösning kan ju vara att man lägger in en plan sula under innerskon, har dock ej testat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.