Välja skalbyxa

Dessa har jag
http://products.norrona.com/webshop/tradepoint/b2c/ItemView.aspx?ID=0741-09 8830

Dragkedja ifrån skorna och upp till knä.
Så därför gick det perfekt att rulla upp halva och knyta vid knät, så det inte blev så varmt när det inte regnade.
Drog ner dem och drog åt runt fotleden och vadade med dessa utan problem med vatten som kom in.
Men klart bäst tror jag är om man kan ha dragkedja hela vägen upp för bättre vent då det inte regnar, denna resa som var så regnade det av och ann så det vart för jobbigt att plocka av och på byxorna.
 
Jag kör tunna Patagonia byxor under de årstiderna, en kort regnskur gör de visserligen våta men de torkar snabbt igen.

Skulle det dra ihop sig till riktigt skitväder har jag med ett par Marmot Precip byxor och drar över, behöver inte ta av mig kängorna och de håller tort!

Har kört detta koncept allt från mälardalen, gotland, jämtland samt kungsleden och jag tycker det funkar.

Jag kör samma lösning. Dom där Marmotbyxorna väger inget, är relativt billiga och går att dra på sig på 30 sekunder. Perfekt!
 
Hej,
Jag brukar vandra i slutet av augusti och går då med vanliga fjällräven byxor. När det drar ihop sig drar jag över tunna regnbyxor från Arcteriyx som har helzip i sidan. Zippen slutar 10cm nedanför midjan. Eftersom dammodellen var slut, köpte jag herrmodellen, kostade ca. 2500kr för 3år sedan och är värda varenda öre. De är även behagliga att ta på sig över kortbyxan. Modellen är en Gore-Tex Paclite från Arc´teryx, bra passform dessutom.
Hälsningar Veni
 
Dom enda byxorna jag har med mig på vandring/trekking är ett par Arc'teryx Beta Ar byxor med Gore-Tex Pro Shell som har blixtlås hela vägen typ från höften och ner.
I normalt väder så har jag endast ett par Icebreaker boxer kalsonger under byxorna, och öppnar upp från midjan ner om jag blir för varm och det fungerar kanon. Blir det kallare slänger jag på mig understället med.
Dom är både lätta och väldigt tåliga, kostar lite i Sverige men köper man dom från USA/Kanada så får man dom för i runda slängar 60% av vad dom kostar i Sverige.

Till detta så har jag även en Arc'teryx Beta Ar jacka, en svårslagen kombination.

http://www.arcteryx.com/Product.aspx?EN/Mens/Pants-Shorts#Waterproof_Shell

/M
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.