Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm.

Vad är egentligen skillnaden på mitt Vaude och tälten ni diskuterar? Det skiljer trots allt ganska mycket i pris...

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=VAUDEHOGANULTRALIGHT_S07

Det står inte Hilleberg på det och framför allt ger det inte skydd mot snövaraner. Släntbjörn ger inget av tälten skydd mot... :)

Nä, allvarligt talat - Vaude hogan ultralight 2p är ett tresäsongstält där ventilation fås genom drag under tältduken medan de flesta Hillebergtält som diskuterats är fyrsäsongstält som har tältduk hela vägen ner till marken och istället ventileras genom högt placerade ventiler.
 
Då finns det mao ingen anledning att betala mer än 2-3000 om man inte ska tälta på vintern...
Vad är skillnaden mellan et 3 och 4 säsongs-tält? Grövre tältduk? Gör det verkligen någon skillnad på temperaturen?
 
Hilleberg Nallo GT, jag har haft mitt Nallo 3 GT i 10 år och det ser ut som nytt och funkar perfekt, min bror köpte ett Anjan 3 GT förra sommaren och det är också ett fint tält.

Jag tycker du ska satsa på ett Nallo 2 GT, ni kommer älska känslan och funktionen, kolla om någon återförsäljare har erbjudande de brukar ge ett presentkort på 1000kr till övriga prylar när man köper ett Hilleberg

Expred UL liggunderlagen är imponerande lätta men inte hållbara samt att de låter en hel del
 
Då finns det mao ingen anledning att betala mer än 2-3000 om man inte ska tälta på vintern...
Vad är skillnaden mellan et 3 och 4 säsongs-tält? Grövre tältduk? Gör det verkligen någon skillnad på temperaturen?

Om det inte regnar finns det heller ingen anledning att lägga ut ens 2-3000:- på ett "billigt" tält... Man får helt enkelt det man betalar för och personligen lägger jag hellre några tusen extra på ett tält som jag vet håller tätt än att snåla och riskera att vakna dyngblöt - det kanske finns en anledning till ett vissa tältgolv benämns "badkarskonstruktion" i reklamen... ;) Det finns säkert många tält som klarar en lättare sommarskur på en campingplats, men vill du vara riktigt säker på att på sensommaren kunna uthärda en snöstorm i fjällen finns det nog inga genvägar. Det går alltid att chansa, men det tycker jag är oansvarigt både mot en själv och de som i så fall får stå för kostnaderna.

Tältduken behöver inte alls vara grövre på ett fyrsäsongstält utan det handlar om hur tältet är konstruerat. Däremot borde det bli bra mycket kallare i ett tresäsongstält där det drar in kalluft under tältduken.

Jag har ingen erfarenhet av tältet du hänvisar till, men jag är i alla fall mycket nöjd med mitt Hilleberg Nallo 2 GT.
 
Blir lite missvisande om du jämställer Vaude med "billigt tält som man riskerar att vakna dyngblöt" i. Vaude är ett kvalitetsmärke, vävarna håller väl så höga vattenpelare som Hillebergs (golvet faktiskt avsevärt högre), och har rykte om sig att hålla tätt. Vaude har dessutom som enda tillverkare lyckats hitta på ett sätt att tejpa sömmar i silikonbelagd väv.

Jag kan inte uttala mig om den aktuella modellen, har ingen aning om hur stormsäkert det är, men läcker vatten gör det nog inte mer än någon Hilleberg. Har haft tillfälle att klämma på Power Lizard med flera Vaude-tält, sydda av samma vävar. Helhetsintrycket var gedigen kvalitet och genomtänkta detaljer, trots några obegripligt onödiga småmissar (typ: envägsblixtlås i ingången och onödigt knepiga hopkopplingar mellan ytter- och innertältet).

Hogan verkar ha väldigt liten absid och nackdelen av att man måste resa innertältet först. Att det inte är något vintertält beror dock inte på att det är "dåligt", utan fr a på att yttertältet inte går ner till marken (för att inte tala om snömattor) och ventilerna inte är snösäkra.
 
Det finns en hillibanövertro på tält som säljs via Jämtland här på utsidan hos en del.

Titta istället på funktion, konstruktion och utrymmen. Att det när det regnar horisontellt är bra med ett tält som går ner till marken är inte underligt.
I många decennier före klarade de flesta andra och ego mig bra med bomullstält som hade en regntak spännt decimetrar över duken och marken.
Vid mindre lämpliga tältplatser fick man raka vattenavledningsdiken, det var helt normalt.

Jag skulle vilja säga att vid 80% av mitt tältande har tältets fabrikat inte spelat någon roll alls. Men vid vintertältning och tältning på vind och regnutsatta ställen så har tältets konstruktion och utförande spelat stor roll. Intet märket men väl var man slår läger.

Troligtvis hade vilket festivaltält som helst dugt väl vid 4/5 av mitt sovande i tält. Därmed inte sagt att envar skall dra till fjälls med ett tält till lägsta pris. Men många här på utsidan har gjort så och vi kom ner oxså, om än våta och rufsiga någon gång, för länge sen.

Men att utan kunskap hacka på ett tält, som man tillrågapå inte känner till (Snyggt bevisat av en som visste vad som avhandlades.), bara för att namnet inte börjar på H, det tyder enbart på omognad. Beklagligt men dylikt sker även här.

Själv är jag positivt märkesotrogen och försöker lära mig lite mer om något, bland bodar, på nätet och inte minst ute, emellanåt kommer både blåst/regn och då kan man stundtals lära sig lite mer.
go tur
 
Hej,
Jag förstår inte riktigt vitsen med att köpa ett Hilleberg Anjan alls?!

Det är som att betala fullpris för en Ferrari med Cykelhjul och enliters dieselmotor! (God affärside?)

Lägga ut så stora pengar och inte få ett fullgott Hillebergtält är för mig slöseri med pengar.
Tycker att Hilleberg anjan med högt uppdragen tältduk innebär stora nackdelar. Det regnar ju ofta i kombination med blåst här i Norden och det leder ju ofrånkomligt till att 1-2dm in i absiden så blir grejorna blöta och vattnet rinner in. Det måste ju vara betydligt bättre med ett Nallo GT som går ner till backen för i stort sett samma pris. När det gäller genomluftning kan man ju lösa det med en sten under duken eller öppna ingången.

Om man bara vill finväderstälta så behöver man inte ett Hilleberg utan kan lägga pengarna på ett maffigt liggunderlag med dun....

Hej - här kommer en respons på ett gammalt inlägg.
Efter 5 veckors vandring på Island 2014 med ett Anjan 2 - Jag 197 cm hon 165 cm - i alla väder -sämsta sommaren på evigheter - var knappt sommar - så hade vi inga kondensproblem alls [ trots 2 vuxna-fuktigt väder-dålig vind-matlagning-massor med blöt packning] Tvärtom - Allt torkade upp istället - och vi torkade tvätt o blött på linan i innertältet - regnade aldrig in - inga skador =inga problem alls
Oerhört lätt för sin styrka och mångsidighet - lätt att andas i och laga mat i, all packning får plats inkl fri passage in/ut. Bästa tältet vi haft totalt sett. Mycket snö är det enda det inte ska utsättas för anser vi. Ett toppenbra 3-säsongstält alltså. Vi har även Staika och Unna. Har haft Nallo och Kaitum. För vandring - ingen tvekan om du frågar oss. Vi förstår inte fördomarna mot detta tältet. Många med oss är väldigt nöjda. Lycka till!
 
Ingen har hittills nämnt norska Helsport. Jag har ett superlätt tält därifrån (under ett kg) som utan problem klarat 18 timmar hårt regnande och stundtals hård blåst utan att släppa in en droppe. Det är ett tresäsongers. Jag vet att ni inte är ute efter ett sådant tält, men med tanke på kvaliteten kan ni gott undersöka större Helsporttält också. Hilleberg är alltid bra, tycker jag, har haft ett Akto, som är lite mindre än det lilla Helsporttält jag har nu, men lite tyngre, eftersom det är ett fyrsäsongers, och jag har nu ett fyrsäsongers Nallo 2, som jag haft mycken nytta av. Det lite större Nallo 2 som man talat om här skulle jag alltså rekommendera. Fjällräven kommer inte ifråga för mig, eftersom jag slutat handla av dem sedan de startade sitt Fjällräven Classic.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
kalalokki Djungel att välja tält Bo och sova 8
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
mkruse Hur skulle du välja? Bo och sova 2
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Hillan Tält, svårt att välja Bo och sova 7
Anna M Svårt att välja tält för fyra Bo och sova 17
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Välja tält Bo och sova 5
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
Sanca Välja tält igen Bo och sova 19
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Urwaldjaeger Eviga frågan: Att välja tält Bo och sova 26
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
BadCash Ännu en Välja-tält-tråd Bo och sova 10
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
femma Att välja tält när dollarn är låg? Bo och sova 16
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
Barbafarfa Någon som använt "pop up" tält uppe bland bergen? Bo och sova 6
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.