Välja bland tält-djungeln, ex Hilleberg Anjan 2-3 GT, FJR Lightweight 2-3, mm.

Hej allihopa, är helt nyregistrerad användare här på utsidan men har länge följt forumet med intresse.

Nu ska jag och frun bege oss ut och vandra i Padjelanta mot slutet sommarn (v.34) och vi letar nu b.la. efter lämpligt tält.
I sommar blir det bara vi två, men framöver är tanken att även vår hund ska följa med oss ut.
En Staffordshire bullterrier på 20kg, som iof inte är så utrymmeskrävande som vikten låter tro.

Vi hade läst om Fjällrävens Akka View 2 och tyckte det var litet, smidigt och härligt med möjligheter till vädring och fin utsikt innifrån tältet, så vi började med att titta på det när vi var i Sthlm nyligen och kunde se det uppställt.
Men efter att vi också blev visade ett Hilleberg tunneltält med rymligare absid, som dessutom kan utnyttjas bättre vid sämre väder än Akka View 2, så kändes tunneltält mer mångsidigt än kupoltält och är nu alltså det som gäller.


Frågan återstår ändå vilket tält vi bör välja, först tänkte vi oss då Fjällrävens Abisko Lightweight 2 eftersom det har ett bra pris och vi gillar att företaget tänker på djur & miljö.
Men nu har det börjat luta åt Hilleberg och frun tittar just nu på Anjan 2 GT, medan jag har tittat på ex Nallo 2 GT & Kaitum 2 GT (för det extra fotutrymmet).

Det är ju dessvärre en viss vikt, storlek & prisskillnad på alla dessa modeller och från att vi tittat i prisklassen runt 4500kr har det helt plötsligt hoppat till 5900-8500kr. Men helst skulle vi nog lägga som mest 6500kr.

För att göra det hela värre har jag dessutom sett att Hilleberg Outlet har ex Anjan 3 GT (nytt men med vävfel långt ned på yttertältets fotände) och Kaitum 2 GT (Obetydligt begagnat) för priser från ca 5700kr - 6200kr.

Så för att sammanfatta, är det någon som har praktisk erfarenhet om hur Hillebergs outlet-tält med "obetydigt begagnat" och "vävfel" mm, brukar visa sig vara irl.
Och vad skulle ni rent spontant rekommendera oss om det gäller tälten jag nämnt?

Anjan 2 GT (Nytt) 6495kr (inkl. Footprint)
Anjan 3 GT (Nytt men med vävfel) 5760kr
Kaitum 2 GT (Obetydligt beg) 6125-7875kr
Fjällräven Abisko Lightweight 2 (Nytt) 5495kr
Fjällräven Abisko Lightweight 3 (Nytt) 5995kr

Edit: Vi kommer troligtvis inte vilja ge oss ut vintertid.
 
Senast ändrad:
Du nämnde att du även tittade på Nallo 2 GT men det fanns inte med på din lista ?
Det är ju lite billigare än Kaitum och om ingen av er är över 190 cm skulle jag rekommendera det.
Jag har själv ett Kaitum 2 utan GT och är väldigt nöjd med tältet ur alla perspektiv.

Om du undrar över kvaliteten på outlet tälten skulle jag ringa HB och fråga.
Tält som bara är "lätt begagnade" är nog lika bra som nya skulle jag gissa.
 
Tunneltält ger generellt större utrymme än självstagande tält för samma vikt. Självstagande kräver färre markpinnar vilket kan vara en fördel på vissa platser, dock till en högre vikt.

Är det inte så att ni prioriterar att ha en så lätt utrustning som möjligt, med vad det innebär i tunnare material och möjligen kortare livslängd på tältet skulle jag rekommendera er att titta på Nallo2GT eller Nallo3GT (för extra plats till hunden i sovtältet) som är en bra kompromiss mellan lågt vikt, tillförlitlighet och livslängd. Kaitum är ett dyrare tält med fördelen av två ingångar/absider och en fördel av raka gavlar i innertältet om du är riktigt lång, samtidigt lägre takhöjd i öppningarna och lite högre vikt. Ryms ni själva och hunden i ett Kaitum2 eller måste ni gå upp till ett Kaitum3?

Jag har ingen egen erfarenhet att köpa från Hilleberg outlet, men bara hört goda erfarenheter från andra.
 
Jag har använt anjan 2 gt och kaitum 3, skulle välja anjan för sommarvandring då vikten är så låg, komforten är ok. Med hund vet jag inte.
 
Har genom åren köpt några outlettält. Samtliga har varit sådana att jag undrat varför någon har ratat dem. De verkade bara ha slagits upp en ggn och sedan skickats tillbaka till HB.

... är du osäker så kan du ringa dem, jag köpte ett med "vävskada" en ggn, det visade sig vara lite extra tjockt med silikon på ett ställe nära marken, syntes knappt och hade noll betydelse...

//J
 
Oj, först å främst, tack för alla svar, blir jätteglad för alla tips!

Du nämnde att du även tittade på Nallo 2 GT men det fanns inte med på din lista ?
Det är ju lite billigare än Kaitum och om ingen av er är över 190 cm skulle jag rekommendera det.
Jag har själv ett Kaitum 2 utan GT och är väldigt nöjd med tältet ur alla perspektiv.

Om du undrar över kvaliteten på outlet tälten skulle jag ringa HB och fråga.
Tält som bara är "lätt begagnade" är nog lika bra som nya skulle jag gissa.

Du har rät, jag missade att skriva med det, huvudet sorterade säkert bort det eftersom det i så fall måste köpas nytt och då hamnar det på 7500kr.
Jag har inte riktigt förstått skillnaden mellan Anjan & Nallo, bortsett från vävmaterialet så verkar det vara identiska tält.

Är det inte så att ni prioriterar att ha en så lätt utrustning som möjligt, med vad det innebär i tunnare material och möjligen kortare livslängd på tältet skulle jag rekommendera er att titta på Nallo2GT eller Nallo3GT (för extra plats till hunden i sovtältet) som är en bra kompromiss mellan lågt vikt, tillförlitlighet och livslängd. Kaitum är ett dyrare tält med fördelen av två ingångar/absider och en fördel av raka gavlar i innertältet om du är riktigt lång, samtidigt lägre takhöjd i öppningarna och lite högre vikt. Ryms ni själva och hunden i ett Kaitum2 eller måste ni gå upp till ett Kaitum3?

Jag har ingen egen erfarenhet att köpa från Hilleberg outlet, men bara hört goda erfarenheter från andra.

Vikten får så klart sättas i relation till vad vi istället kan få ut av ett tyngre tält, skillnaden mellan Anjan 2-3 & Nallo 2 GT tycker jag är försumbar (åtminstone idag). Det är klart att hoppet upp till ett Kaitum 2 GT på 3,6 kg blir större, men då är jag nog mer orolig för att vårt första tält blir över 5m..

Jag är ca 1.80 & Frun är ca 1.68, så längdmässigt tror jag väl att alla är funktionella utan att det tar i någonstans?
Vi provlåg ett Anjan 2 GT i Sthlm och det kändes då rätt lagom, men det var utan både liggunderlag ell sovsäck, vet inte riktigt hur stor skillnad det gör men dom bygger ju på lite på höjden iaf.

Jag har använt anjan 2 gt och kaitum 3, skulle välja anjan för sommarvandring då vikten är så låg, komforten är ok. Med hund vet jag inte.

Vi är ju visserligen vana att sova rätt tajt och hunden ligger allt som oftast tätt intill oss i sängen även i vanliga fall, men det var ändå därför jag funderade över om ett anjan 3gt kunde vara lämpligt istället...

Att jag kikat på de lite större som Kaitum 2gt beror väl eg på att dom finns på outleten annars skulle jag nog aldrig kunna överväga de tälten, med de priserna, i det här stadiet av vårt friluftsengagemang..
 
Har genom åren köpt några outlettält. Samtliga har varit sådana att jag undrat varför någon har ratat dem. De verkade bara ha slagits upp en ggn och sedan skickats tillbaka till HB.

... är du osäker så kan du ringa dem, jag köpte ett med "vävskada" en ggn, det visade sig vara lite extra tjockt med silikon på ett ställe nära marken, syntes knappt och hade noll betydelse...

//J

Är det sådana tält som säljs i outleten också alltså, som kunder reklamerat för att det visat sig varit ett kosmetiskt fel, eller av andra liknande skäl?

Ska jag vara ärlig har inte tanken slagit mig ens, att kunna ringa dem och fråga om just outlet-tälten, har väl känts som att jag skulle "störa" dem för att bara fråga om outlet-tält.

Jag vet inte hur de är att ha kontakt med, men nu när jag fått förslaget känns det ju som heltokigt att jag inte gjort det tidigare.
 
Själv har jag ett HB Nammatj 3 GT
Det jag tycker är bra är att det går att stänga till med myggnät i absiden.
Då kan man sitta och laga mat eller bara njuta av utsikten utan att ha en massa mygg och knott inne. Lite mer än ni kanske har räknat med , men det finns fina begagnade.

Tips är också att Skövde natur har ett utrustningsbidrag om man köper tält där.
Och ni kanske ska köpa mer grejer, och då har ni 1500 kr att bränna på extrasaker.
Som ni kanske måste köpa ändå, och då blir inte tältet så dyrt.

http://www.skovdenatur.nu/
 
Själv har jag ett HB Nammatj 3 GT
Det jag tycker är bra är att det går att stänga till med myggnät i absiden.
Då kan man sitta och laga mat eller bara njuta av utsikten utan att ha en massa mygg och knott inne. Lite mer än ni kanske har räknat med , men det finns fina begagnade.

Tips är också att Skövde natur har ett utrustningsbidrag om man köper tält där.
Och ni kanske ska köpa mer grejer, och då har ni 1500 kr att bränna på extrasaker.
Som ni kanske måste köpa ändå, och då blir inte tältet så dyrt.

http://www.skovdenatur.nu/

Ja det är väl just det där med att det blir lite mer än vad vi räknat med, när vi nu är så färska i svängen..

Fast det här med deras utrustningsbidrag låter ju riktigt intressant, jag har inte kikat runt på Skövde natur's sida så mycket då jag tyckte den var lite underlig men ska ta mig en titt nu.
Har du bra erfarenheter av dem själv ?
 
.

Fast då är det frågan om det inte är overkill att betala för Kerlon 1800 väven om man vet med sig att det inte skall tältas vintertid...?

Prisskillnaden mellan Nammatj2GT, Nallo2GT och Anjan 2GT är inte så stor. Det beror mer på vilka finesser du uppskattar vs vikt. Livslängden blir säkert längre på Nammatj än Anjan, så priset per natt blir lägre (med Nallo därimellan). Andra fördelar med Nammatj är bättre ventilation, starkare stänger och ett rakt tak (alla bågar i samma längd) i innertält och absid som ger mer utrymme. Det raka taket gör även att fotändan i innertältet får brantare vinkel än i Nallo/Anjan.
Men baksidan är en lite högre vikt. Frågan är vad du prioriterar?

Kompromissen mellan lägsta vikt och högre styrka och troligen även livslängd är Nallo. Jag använder själv Nammatj2GT för 2p vandringar och kompletterar med Nallo2 när vi är ute fyra personer (behöver ju bara en GT absid till packningen). Anjan har inte direkt lockat mig, tycker materialen är väl tunna och föredrar personligen att yttertältet går ner till marken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
kalalokki Djungel att välja tält Bo och sova 8
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
mkruse Hur skulle du välja? Bo och sova 2
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Hillan Tält, svårt att välja Bo och sova 7
Anna M Svårt att välja tält för fyra Bo och sova 17
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Välja tält Bo och sova 5
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
Sanca Välja tält igen Bo och sova 19
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Urwaldjaeger Eviga frågan: Att välja tält Bo och sova 26
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
barlidenxc Blir galen av att välja sovsäck Bo och sova 13
JonatanBT Ny sommarsovsäck, vad välja? Bo och sova 4
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
BadCash Ännu en Välja-tält-tråd Bo och sova 10
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
femma Att välja tält när dollarn är låg? Bo och sova 16
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
Barbafarfa Någon som använt "pop up" tält uppe bland bergen? Bo och sova 6
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.