Nu har jag plockad fram min Grundsten - På fjälltur Padjelanta och Sulitjelma - den gamla utgaven.
Såhär skrivar han
2. Som skrivit tidigare, nästan ingen vatten där, men jag tror ått där var mer vatten förre dambygningen in i Norge på Linajavri/Forsvatnet.
Kannske finns nyare informationer i den aktuellen utgaven av Claes Grundstens bok.
Henning
Såhär skrivar han
1. Den var vadbar var som helst när jag var där.... Jåkken från Kaisatj-jaure är vadbar ungefär där den vinklar av mot norr (1). Efter den passagen går man snett nedför sluttningen till Njåmmeljaures västra ände, där man måste vada en jåkk som kan ställa med besvär vid högvatten (2). Sjöns östra utflöde Njåmmeljåkkå innebär dock en ännu större hasard att passera. Enligt uppgift kan det dock göras vid den smala delen precis innan mynningen i Sallohaure, forutsatt att vattenståndet är lågt.
2. Som skrivit tidigare, nästan ingen vatten där, men jag tror ått där var mer vatten förre dambygningen in i Norge på Linajavri/Forsvatnet.
Kannske finns nyare informationer i den aktuellen utgaven av Claes Grundstens bok.
Henning