Vada i Rapadalen

Tack Anders!

Det kan visa sig vara ett bra alternativ - vi är inte riktigt säkra på vilken väg genom Rapadalen vi skall ta. Västsidan låter intressant även om flera varnar för växtligheten där. Närkontakt med några av lokalinnevånarna verkar troligare på den sidan...

MVH,

Anders
 
Jag tycker faktiskt inte videsnåren på västra sidan av Rapadalen är allt för besvärliga. Det är inte allt för långa sträckor, och handlar mest om att hitta 'rätt linje, vilket ofta är alldeles nere vid Rapaätno. Finns en hel del älg- och renstigar att nyttja. Och jämfört med andra sidan är det ju näst intill folktomt, vilket är ganska häftigt!

/Per
 
Per,

Håller med fullständigt. Folktomheten är ett av de tyngre argumenten totalt sett - detta växer som alternativ! Jag gick igenom, som tidigare nämnt, det s.k. infernot i böjen Sarvesvagge/Rapadalen söderut för ngt år sedan, och det var folktomt där med...Detta "inferno" klassas tydligen som regnskog, ganska kul!

MVH,

Anders
 
Intressant.

fson; sa:
Jag tycker faktiskt inte videsnåren på västra sidan av Rapadalen är allt för besvärliga. Det är inte allt för långa sträckor, och handlar mest om att hitta 'rätt linje, vilket ofta är alldeles nere vid Rapaätno. Finns en hel del älg- och renstigar att nyttja. Och jämfört med andra sidan är det ju näst intill folktomt, vilket är ganska häftigt!
/Per

Det var intressant att ni gick nere vid Rapaätno, då det är tvärtom mot det jag och min kompis gjorde. Vi valde istället att gå precis i kanten mot stenskravlet så att vi för det mesta gick ovanför videsnåren. Vilken väg som är lättast är ju omöjligt att säga innan man provat bägge, men en fördel med att hålla sig en bit upp är i alla fall att man får en fin fin överblick över dalen nedanför. Jag fick som jag skrev tidigare se en av Rapadalens jättelika Älgtjurar knalla fram nedeför när vi var där i Oktober - mycket imponerande.

/ Stefan
 
västra sidan

Just det, jag höll mig också så nära vattnet som möjligt och vill minnas att det fanns ganska bra stigar att använda sig av. Längre söderut kunde jag gena över några torra hedar, och stundtals gick det att gå på grusbankar i strandkanten. Längst ned mot Sarvesjåkkå finns det dock några blöta myrar att slingra sig fram över och runt. Angående Björnar och älgar har jag beskrivit några intressanta upplevelser i tråden "Björnar i Sarek". Herrklubben bestående av tio älgtjurar kom just norrifrån när jag hade mitt läger på Sarvesjåkkås norra sida i närheten av Tielmavadet.
 
Vad nedströms Tielma

Det finns ett vad nedströms Tielmavadet...
... men jag har tyvärr ingen aning om var det ligger. Vadet i fråga näms av Edvind "Sarek" Nilsson i hans bok Sarek, mitt vilmarksrike som jag för övrigt gärna rekommenderar.

Har även jag läst detta..
Är det ngn som vet ngt mer om detta vad.???
 
Re. Regnskog

jamlindell; sa:
Detta "inferno" klassas tydligen som regnskog, ganska kul!
Låter i och för sig rimligt med tanke på den förhärskande vädertypen som drabbar oss Sarekvandrare... regn och åter regn ;)

Bra tråd i alla fall. Ska själv vada Sarvesjåkken och Rapaälven i slutet av augusti på min planerade solovandring från Tarraluoppalstugorna - Sarvesvagge - Tielma - Mikkastugan - Kuopervagge - Sierkavagge - Niak - mellan Snjuf... och Akka - Båt till Ritsem. Så om inte Anders startat denna tråden så hade nog jag gjort det. Tack för alla tips hittills! :) Kom gärna med fler!

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Hej Anders
...., däremot hittade jag ett vadbart ställe över rapajåkkå i fjol. Det ligger norr om Tielmavadet. Jag kom ner från Pielaslätten och tänkte ta den nedre vägen till Tielmavadet, dvs nedanför Låddebakte, men såg att det var vadbart på ett ställe där Rapajåkkå meandrade ut sig och det bildades grusbankar. Tyvär kan jag inte ge någon exakt beskrivning av stället men jag har för mig att det var ett hundratal meter norr om den jokken du ser på kartan norr om spökstenen. Då var vadet enkelt och det var lättgånget söderut längs rapajåkkås västra sida. Några dar senare vadade jag Tielmavadet som ligger några hundra meter nedströms en stor ö mitt i älven. Du får helt enkelt kolla när du kommer dit var exakt du vill vada, det finns säkert flera varianter, Jag kan bara säga att jag tyckte det var enklare att vada vid det första stället jag beskrev.
mvh
Anders

När jag passerade stället nyligen tog jag mig en extra noggrann titt. Nu var det ganska lågt flöde i Rapajåkkå men av bilden att dömma såg det definitivt vadbart ut (se linje på nedre bilden).
övre vadet2.jpg
övre vadet1.jpg

Tror att detta är stället som Anders menar.

MVH ///Claes
 
Ska själv vada Sarvesjåkken och Rapaälven i slutet av augusti på min planerade solovandring...

Ha de' ///Claes

Välkommen tillbaka. Men... har du verkligen varit borta i Sarek hela tiden sedan 2005?

Det här med vad över Rahpaädno/-jåhkå är verkligen intressant, det håller jag med om. Vid lågvatten kan man vada både här och där, särskilt uppströms Tielma. En som vadat nedströms är en dansk som har beskrivit sin färd här:
http://www.outsite.org/index.php/forum/artikel-kommentarer/2676-allein-allein-2-del

(Fotona på den sidan ser hoptryckta ut på min dator, men går man till artikeln utan kommentarer ser det bra ut.) Han skriver att han vadat strax väster om Bielloriehppjavrre. Det låter som han upplevde terrängen utmed jokkens stränder som värre än själva vadet.

Själv har jag vadat Rahpaädno ett par kilometer norr om Tielma. Då var det lågvatten. Har inväntat ett tillfälle att pröva det igen, men det har ännu inte blivit av.

Vadningshälsningar
/Hans
 
...sedan bör man väl också passa på att säga att vad över Rahpaädno alltid måste tas på allvar. Ett vadställe som går en dag kan var omöjligt nästa pga varierande vattennivå. Och bottnens kvalité kan vara osäker med kvicksand och annat. De flesta som planerar vad över Rahpaädno är säkert medvetna om detta, men man hör ibland talas om mindre framgångsrika vadningar. I somras hörde jag om en man som dragits med strömmen när han skulle över Rahpaädno men lyckligtvis kunnat rädda sig upp på en sandbank (eller om det var en sten). Exakt var detta hände vet jag dock inte.
 
Välkommen tillbaka. Men... har du verkligen varit borta i Sarek hela tiden sedan 2005?
/Hans

Nej inte riktigt så länge... senaste vandringen i Sarek var 2007, så det var definitivt på tiden (se min tur på http://www.utsidan.se/trips/view.htm?ID=463. Mellantiden har jag bekantat mig lite mer med Abisko/Keb-trakten med ett par vandringar bl.a. delar av riksgränsleden, Vistas, Nallo mm. Eftersom jag oftast inte har möjlighet att åka oftare än vart annat år så rinner åren fort iväg om man är på andra platser.
Denna vandring klarade jag mig i alla fall från den "förhärskande vädertypen". Vi vandrade 9 dagar, varav 7 i sol och två med molnigt väder. Inte en droppe regn dagtid. En kort skur en av nätterna. (Kändes konstigt!!!)

Hälsningar ///Claes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Enstöring Goabrekbakte, vada Njoatsojåkken Fjällvandring 9
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
Guffa Vada Valfojokka från Katerjåkk Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
Almijo Vada Rahpaädno? Fjällvandring 22
andy69 Vada Njoatsosjahka....möjligt? Fjällvandring 9
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
Småtärna Sarek, vada Gouhperjåhkå, Souttasjjåhkå mm Fjällvandring 2
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
majjen Vada LULEP Bastajåhkå Fjällvandring 8
majjen Vada Alep Bastajåhkå? Fjällvandring 5
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
Charlotte_LL Vada Rapaätno Fjällvandring 8
anle Vada Kvernelva eller Grøningselva? Fjällvandring 6
anle Vada Sartájåhkå öster om Miehkak? Fjällvandring 3
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
ilisen Vada med slalomstav? Fjällvandring 12
tbergman Vada Stuor-Reaiddávággi-jokken Fjällvandring 5
tomhylsan Vada Kungsleden? Fjällvandring 3
7435 Vada Ubmasjåhkå Fjällvandring 3
fowwe Vada Guhkesvákkjåhkå? Fjällvandring 8
peter1969 Vada Sartajåkkå? Fjällvandring 4
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
AfTech54 Vada över Köfteälven Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
avslutat medlemskap1105 Vada Lulep Bastajåhkå? Fjällvandring 9
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
resomaja Vada över Sjnjuftjutisjåkkå Fjällvandring 7
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
grodanbolle Fullzippants, vada? Fjällvandring 26
Janne62 vada i Sarek Fjällvandring 5
BrittMarie Vada Haddit-jåkkå Fjällvandring 6
asikpe Att vada Tjågnårisjåhkå i Sarek Fjällvandring 5
avslutat medlemskap1105 Vada Laisälven? Fjällvandring 17
Keras2006 Vada i Sarek! Fjällvandring 13
mo9jan Vada Rapaälven? Fjällvandring 4
Bandersson Vada nedre kåtokjåkkå Fjällvandring 1
tbergman Vada i västra Padjelanta Fjällvandring 18
avslutat medlemskap1105 Vada över Darrejåhkå/Darrhaädno? Fjällvandring 7
brigas Vada Fjällvandring 7
Pellepassat Vada Visstasjohka och Östra Knivglaciären Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.