Vad ska man väga?

svår fråga

Hej igen
Det var tydligen en svår fråga detta, inte bara för mig.

För egen del så är jag 161 cm och väger 53 kg, vilket väl är rätt normalviktigt. Klättrar 6:eek:r och vill upp på 7:eek:r. Tycker att jag kunde bli lite "fastare" just runt midjan och då är ju funderingen om jag ska satsa på att srpinga bort något kilo eller försöka stryketräna dit muskler istället (och på köpet gå ned det oönskade runt midjan).

Ser man på många killar och tjejjer som klättrar mycket så är de ju rätt rejält deffade, så jag gissar att svaret bör vara att sätta igång och springa mer, men det känns inte helt självklart.

Johan: Skriv gärna fler träningstips, det kan man aldrig få för mycket av!

/Anna-Carin
 
Re: svår fråga

anncarin; sa:
Hej igen
Det var tydligen en svår fråga detta, inte bara för mig.

För egen del så är jag 161 cm och väger 53 kg, vilket väl är rätt normalviktigt. Klättrar 6:eek:r och vill upp på 7:eek:r. Tycker att jag kunde bli lite "fastare" just runt midjan och då är ju funderingen om jag ska satsa på att srpinga bort något kilo eller försöka stryketräna dit muskler istället (och på köpet gå ned det oönskade runt midjan).

Ser man på många killar och tjejjer som klättrar mycket så är de ju rätt rejält deffade, så jag gissar att svaret bör vara att sätta igång och springa mer, men det känns inte helt självklart.

Johan: Skriv gärna fler träningstips, det kan man aldrig få för mycket av!

/Anna-Carin

Om du vill bli av med det som ligger runt midjan är det bästa sättet att gå ut och springa. Försök och spring runt en timme i sådan takt att du kan prata med kompisen du springer med.
Det är dessvärre inte möjligt att "punktförbränna" fett. D.v.s. bara för att du gör massa situps behöver du inte bli av med fett som sitter just runt midjan. Däremot bygger du upp magmusklerna som är oerhört viktiga för klättringen (och alla andra idrotter).
Mitt tips om du nu måste gå ner i vikt:

Dra ut o jogga kanske 2-3ggr i veckan. Tänk på att du inte behöver hålla ett högt tempo utan kör i behaglig takt. Bättre att du springer längre än att du springer fort.
Efter joggingturen kan du ju alltid varva ner med lite sköna situps. Då kan jag lova dig att du kommer klättra dina 7:eek:r...
 
E det bara effektiv fettförbränning du är ute efter så skit i att löpa, gå i stället.. Gång tillsammans med bra kosthållning är det mest effektiva sätten att bränna fett, tänk på att det tar 40minuter innan du tömt kolhydratdepåerna och fettförbränningen börjar(har jag för mig). Annars så e Clenbuterol jävligt effektivt med dödsfarligt så ge fan i det :)
 
Det som är nackdelen med att gå ut och springa är att man lätt kan gå ner i muskelmassa. Om man inte äter rätt och löper mycket så kan det hända att man blir smalare runt midjan men å andra sidan tappar i styrka. Det gäller att avväga vad som passar just dig. Det gäller att anpassa sin kost till träningen.
Vad gäller det här med idealvikt för klättring så beror det till stor del på vilken sorts klättring man pratar om. Tekniskt klippklättring är mycket annorlunda från bersbestigning och i och med det så är kraven på fysiken annorlunda beroende på vad du sysslar med.
 
Tips på träning

Hej Anna-Carin!

Det verkar som omt dina bekymmer är kosmetiska sådana.
Det är inte fel,man vill ju må bra och känna sig stilig också eller hur?
Av gång och löpning är gång det mest skonsamma som förbränningsträning och mest effektivt, hävdar iallafall min mamma som går i skogen med stavar :)
Jag tror mer på cykling än både gång och löpning.
Jag har jobbat tidigare som cykelbud och vet hur snabbt det går få grymma ben och ett härligt flås.
Dessutom tar du bort udden på fettförråden.
Det går bra att vara ha helt definerade muskler utan
att vara "svag" i kroppen och urvattnad. Men då måste man tänka så pass mycket på kosten att man blir tokig.

Det finns åtminstone 3 "måttänger" på marknaden som
mäter din fetthalt i kroppen. Alla har sina för- och nackdelar men är generellt accepterade i idrotts- kretsar främst kanske bland bodybuilders.
Jag har för mig att B&K Sportsmagazine hade ett större test i våras på sådana instrument. Det kan vara värt att kolla upp om du vill ha koll på dina procent.

Det optimala testet (vikt kontra styrka) enligt mig är att kunna hantera sin egen kroppsvikt i olika styrkeövningar såsom dips,chins och raka armhävningar. Klarar du av din egen kroppstyngd är den då inga som helst problem. Dessutom tränar du upp mjölksyra- tåligheten i musklerna ,som du behöver när du klättrar, mer genom att öka antal repetitioner eftersom. Det är svårt när du lyfter skrot(järn/stål) eftersom man instinktivt vill öka vikten på motståndet ju starkare man blir( iallafall vill jag det). Alltså finns det inget utrymme att bygga upp mjölksyra- tåligheten där.Fler antal repetitioner och mycket stretchning ger fina,slanka muskler och mjölksyratåligheten ökar.

Alltså inget skrot,arbeta med din egen kropp och ät bra med proteiner! Glöm inte att må bra också!

/Stefan Backlund
 
Inte kosmetiskt, nej

Nej, inte var funderingen kosmetisk (även om det kan vara en trevlig sidoeffekt). Nej, största funderingen var just om det är bättre att bli starkare och ha min nuvarande vikt/läng, eller att kunna ligga kvar på nuvarande styrka, men bli lättare för att komma frammåt, någotdera är jag säker på att jag bör göra (frånsett teknikträning som ju också måste med), tycker att jag har stått still ett tag i utvecklingen. Om jag vill försöka lyfta mig en grad, eller en del av en grad, vad är bäst?

Min klättring bestär mest av topprep inne och bult/kil ute. Om det kan vara till någon hjälp så kan jag väl också tillägga att jag hör till de klättrare som är bättre på att hänga i armarna än att nypa med fingrarna, så om två leder har samma grad klarar jag mig bättre på mer överhäng och större grepp än på mindre överhäng och mindre grepp.

/Anna-Carin
 
Re: Inte kosmetiskt, nej

anncarin; sa:
största funderingen var just om det är bättre att bli starkare och ha min nuvarande vikt/läng, eller att kunna ligga kvar på nuvarande styrka, men bli lättare för att komma frammåt, någotdera är jag säker på att jag bör göra (frånsett teknikträning som ju också måste med), tycker att jag har stått still ett tag i utvecklingen. Om jag vill försöka lyfta mig en grad, eller en del av en grad, vad är bäst?
/Anna-Carin

Jo,då ska du inte satsa på att bli lättare utan starkare.Det är enklare. Styrkan kommer snabbt om du
ligger i och har tålamod.

/Stefan
 
Jag har precis gått ett seminarium med Annita Rosentén och man ska enligt henne inte göra många reps utan ha större motstånd och göra fler sets.

Det bästa sättet att bli en bättre klättrare är att träna styrka för att förebygga skador, och sedan bara klättra MYCKET och både hårt (redpoint) och lätt (dvs onsight)... Blanda ledklättring och bouldring, och försök att leda så mycket som möjligt..

Jag kan verkligen rekomendera ett seminarium med Annita...

/Gustaf
 
Re: Var?

anncarin; sa:
Fredrik skrev:
"Vissa gym kan göra en så kallad kroppsanalys där man får reda på hur stor andel fett o.s.v. man har."

Låter intressant. Vet någon ett bra ställe för detta i Stockholm?

S.A.T.S. SportsClub som finns lite varstans i Stockholm utför denna typ av mätningar, ingår gratis om man köper årskort.

De använder sig av (åtminstone) två olika testmetoder, eftersom olika tester är bra under olika förhållanden. T ex i mitt fall (har nästan inget kropssfett, ett fåtal procent; väger 59 kg, 181 cm) gav resistansmätningsmetoden (mäter dämpningen av en svag ström som får gå igenom kroppen) inte tillförlitligt svar, men tillsammans med metoden där man klämmer ihop fettet och mäter tjocklek på flera ställen på kroppen gick det att uttala sig.
 
Du säger att du är sämre på klättring där det finns mindre fäste om man måste ha mycket styrka i fingrarna. Jag har faktiskt haft, eller har lite fortfarande, samma problem. Vad jag gjorde var att jag tränade mer underarmar och klättrade mycket på väggar med lite fäste. Det är bäst att klättra för att bli bättre inom klättring. Så jag föreslår att du klättrar mer på de väggar som kräver mer fingerstyrka så att säga.

Sen kan du ju utöver det satsa på att gå eller springa ute då och då. Dock ska du inte börja springa för mycket, det gjorde jag en sommar och styrkan blev avsevärt mindre.

Lycka till!
 
Vilka är dina svagheter?

Om man klättrat 6:eek:r på gränsen till 7:eek:r (svensk grad?) så är det med största säkerhet så att det blir mycket marginella om ens några vinster av att tappa ett eller två kilo. De största vinsterna kommer då snarare från förbättrad teknik samt även ökad styrka i underarmar och i mellangärdesmuskulatur.

Vinsterna vid träning på olika grepp delar bara med sig i ca 15-25 greaders vinkel från den tränade positionen på fingrana. Det vill säga om man bara tränar open hand så ger den träning vinster från open hand och femton till 25 grader mot öppen crimp likadant om man endast kör leder med små lister som man måste crimpa på så ger det nästan inga vinster till open hand. Man måste således träna specifikt på olika grepp och olika vinklar på fingerlederna.
Om man är överkroppsstark och klarar branta väggar med stora grepp så låter det som om man klättrar mycket på naturlig styrka och mindre på teknik. För att kunna använda små grepp så krävs att man kan belasta dem åt det håll där de är bäst, för att kunna göra det måste man kunna placera sig på rätt sätt -- det är här mellangärdesmusklerna kommer in. Det är de som ser till att det finns kroppsanspänning mellan fötterna och händerna. Det essentiella här är fotteknik -- att på rätt sätt kunna använda (stå på och dra sig intill väggen) små grepp så att man avlastar greppen för händerna och desutom riktar draget åt rätt håll.

Så till svagheter. Vad ovanstående resonemang går ut på är att det är viktigt att ta reda på sina svagheter och förbättra dem. Och erfarenhetsmässigt är det så att det är inom fältet teknik som de flesta svagheterna finns och de största vinsterna går att göra.

En utmärkt bok som behandlar träning och teknik för klättring är Performance Rock Climbing av Dale Goddard och Udo Neumann ISBN: 0811722198 den kan inte nog rekommenderas.
 
Massa/råstyrka

Ix; sa:
Jag har precis gått ett seminarium med Annita Rosentén och man ska enligt henne inte göra många reps utan ha större motstånd och göra fler sets.
/Gustaf

Ja,det är möjligt om man vill öka styrkan.Det är helt
sant när man vill bygga massa.
Då lägger man upp max på stången och kör ettor eller
tvåor. Men att få uthålligheten krävs fler reps under
samma set,erfarenheten säger mig det.

/Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mac_boulder Hur ska man träna Träning och hälsa 1
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
camoscio Kolhydrater, vad ska bort, vilka kan tolereras? Träning och hälsa 32
Onedge 5v - hur ska jag träna? Träning och hälsa 18
fastik Hur mycket ska jag träna?? Träning och hälsa 5
Livetiskuggan Varför fryser man? Träning och hälsa 31
veni Någon som har tips hur man blir av med piriformis besvär? Träning och hälsa 10
super mario Hur lär man sig lyssna på kroppen? Träning och hälsa 7
anoonym '' man boobs '' Träning och hälsa 7
flanell vad kan man utläsa i procent av maxpuls Träning och hälsa 31
ohne Löparknä och hur man blir av med det Träning och hälsa 12
Bettega Exportera Suunto X6Hr-data till Excel-hur gör man? Träning och hälsa 2
bigfoot Hur blir man starkare i uppförsbackar? Träning och hälsa 17
Mezzner Hur blir man av med bursiter? Träning och hälsa 18
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
montanaemma Hur förbereder man sig för Himalaya? Träning och hälsa 8
bash Vad kan man ha i ryggsäcken som tyngd? Träning och hälsa 21
bigfoot Man tackar Träning och hälsa 1
Kalle E Varför springa när man kan gå? Träning och hälsa 13
anoonym Väga? Träning och hälsa 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.