Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Blir folk droppade, och hämtade, direkt på kalfjället eller? De gånger jag varit ute så har jag iaf gått under trädgränsen i varierande grad. Om inte annat på väg upp och ner på fjället. De flesta gånger har kniven varit användbar vid några av de grillplatser som funnits längs leden. Vid ett tillfälle hade vi nytta av den på riktigt då min far fick problem med ett knä och vi fixade till en vandringsstav. Det var det eller lämna honom och gå efter hjälp.



/Freddo



Man kan säkert ordna en vandringsstav med nagelsaxen[emoji23]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det är väl knappast en "ickefråga" när det finns över 700 inlägg. "Ickefrågor" tigs väl alltsom oftast ihjäl.

De som driver denna tråd framåt är snarast anti-knivfundamentalisterna, som inte kan föreställa sig ett annat förhållande till fjällen än deras eget.

Som sagt, Lars Fält och Svante Lundgren rekommenderar kniv i packningen. Gissningsvis har dessa författare ca 1000 ggr mer erfarenhet av fjäll och naturliv än de flesta som kommenterar saker på utsidan.

Själv kan jag köpa att man inte behöver kniv i utelivet givet att man inte avser att pyssla med ved eller viss matberedning, eller inte vill ordna en trästav och snygga till denna. Men i vissa nödsituationer är det inte fel att ha en kniv, som någon nyss påpekade.
 
Men varför i hela fridens namn skulle man inte kunna tälta utan kniv? Varför dra ett likhetstecken mellan avsaknad av kniv och stugturer? Det är inte relaterat på nåt sätt alls.

Och varför ska vi stanna vid punkt 3? Varför inte stanna vid punkt 2, eller redan punkt 1? Eller varför inte fortsätta till punkt 5?

Du missade kanske mitt etc.? Jag skrev: " Kör med gas, T-röd, små pinnar, stugor, etc." I detta etc.kan du lägga till tält eller vad du vill.

Punkterna är tänkbara val av utrustning, som relaterar till sakfrågan.
Jag kan tänka mig en punkt 6: motorsåg. Och en punkt 7: täljkniv och andra knivar, t.ex. 2-3 olika typer av knivar. Etc.
 
Blir smått förvånad av att så många, vad jag förstår vana fjälltyper, är inne på att skippa kniv på fjällturer. För mig är det helt otänkbart, liksom det skulle vara otänkbart att släpa på en bowie eller machete.

Däremot har jag kommit fram till att en fastbladare typ scandi/same/tälj inte är helt optimal för en sporadisk vandrare. Som många påpekat fins det ju inte så väldigt mycket trävirke över trädgränsen. Jag kör numera med en stor och hyfsat lätt fällkniv, typ Benchmade 710. Vill kunna ta fram den snabbt, manövrera med en hand och få tillbaka den enkelt. Tycker att det alltid finns något som behöver skäras av, och det går inte lika bra med en sax. Dessutom är det en säkerhetsfråga. Vill kunna skära upp en tältduk, kapa en ryggsäcksrem som fastnat m.m.

Bra synpunkt!
Men jag är personligen tveksam till fällkniven. Det är kanske en smaksak, men en fällkniv är ju som regel vekare än en fastbladare. För vissa ändamål duger de ej. Kniv förvaras bäst i bältet, tycker jag, med en dangler så att den inte kläms under avbärarbältet.
 
De som driver denna tråd framåt är snarast anti-knivfundamentalisterna, som inte kan föreställa sig ett annat förhållande till fjällen än deras eget.

Jag är inte ett dugg anti-kniv. Jag gillar knivar, jag använder t.ex. knivar dagligen i matlagningen och jag tycker det är kul att sitta och snida lite.

Men jag har inget problem att lämna kniven hemma om jag inte behöver den, precis som jag lämnar andra saker som jag inte behöver hemma.

Om jag inte tänker snida så behöver jag inte ha nån kniv med mig till det (snida kan jag göra i vedbon hemma), och om jag planerar min mat så den inte behöver skäras behöver jag ingen kniv till det heller. Och då kan jag lämna kniven hemma.

Men, utöver att jag gillar knivar så gillar jag primitiv teknik. Jag gillar att fundera över hur de klarade sig på stenålder, eller hur man ska klara sig i en överlevnadssituation där man har blivit av med kniven. För även om man har kniv med sig så kan man ju bli av med den, och om man då skulle vara beroende av en kniv får man problem.
 
Att välja bort något för att man skulle vara "beroende" av den är ju rätt fånigt. Det går ju att applicera på all utrustning så varför dra gränsen vid kniv? Bort med tält, sovsäck, bra kängor osv. De kan alla gå sönder och blåsa bort och då är det ju dumt att ha gjort sig beroende av dem också.

Redan på stenåldern lärde dom sig vikten av ett skärande verktyg. Nu bodde dom väl inte främst på kalfjället men ändå.
 
Jag tror inte vi kan övertyga dessa människor att kniv är ett nödvändigt redskap. Någon skrev att dom hellre tar med något annat som väger 200gr. Gör vad ni vill. Jag står inte och väljer bort min kniv mot en mjölkchoklad, våtservetter eller skärbräda och en skalkniv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag är inte ett dugg anti-kniv. Jag gillar knivar, jag använder t.ex. knivar dagligen i matlagningen och jag tycker det är kul att sitta och snida lite.

Men jag har inget problem att lämna kniven hemma om jag inte behöver den, precis som jag lämnar andra saker som jag inte behöver hemma.

Om jag inte tänker snida så behöver jag inte ha nån kniv med mig till det (snida kan jag göra i vedbon hemma), och om jag planerar min mat så den inte behöver skäras behöver jag ingen kniv till det heller. Och då kan jag lämna kniven hemma.

Men, utöver att jag gillar knivar så gillar jag primitiv teknik. Jag gillar att fundera över hur de klarade sig på stenålder, eller hur man ska klara sig i en överlevnadssituation där man har blivit av med kniven. För även om man har kniv med sig så kan man ju bli av med den, och om man då skulle vara beroende av en kniv får man problem.

Knivlagen till trots (?) har jag ofta användning av en fällkniv - även utanför skog och fjäll. Jag går som regel aldrig ut utan en kniv på mig, om inte särskilda omständigheter är att vänta.

I skog och mark: alltid en större kniv, för allehanda ändamål.
På fjället: ja, jag eldar ju i ett vedkök och finner det oändligt praktiskt att hantera bränslet med en större kniv (typ Fällkniven F1 eller liknande), särskilt när man lessnat på att elda med småpinnarna och är i behov av att spjälka större vedpinnar från en fallen björk. Sedan har jag ofta med mig färsk lök och morot och dessa skivas enkelt med Fällkniven F1 eller Esee 4. Däremot är skandinavisk slipning och ett tjockt knivblad mindre lyckat för just det ändamålet.

Ett tvångsmässigt avståndstagande från kniven ser jag ingen särskild poäng med.
 
Kniv eller inte är ett personligt val och den som eldar i den här tråden är väl Hattmakaren eller har jag missat något?

Gillar bra bruksting av alla sorter inklusive knivar. Men känner inte behovet av dem då man lärt sig primitiva tekniker med primitiva redskap som kan improviseras fram.
Vill jag slöjda så har jag dylika blad med olika profiler.
Uppskattar det vackra hantverket i gamla redskap, den enda kniv på fjället jag känner behov av är den som isskrapa under skidorna vid klabbföre.

Men accepterar att andra har andra preferenser. Envar bär vad han trivs med.

Njuter av min 30åriga lilla Samekniv men kände mig inte med förlite kniv med min IKEA grönsakskniv

go tur
 

Bilagor

  • 005.JPG
    005.JPG
    81.9 KB · Visningar: 242
Jag tror inte vi kan övertyga dessa människor att kniv är ett nödvändigt redskap. Någon skrev att dom hellre tar med något annat som väger 200gr. Gör vad ni vill. Jag står inte och väljer bort min kniv mot en mjölkchoklad, våtservetter eller skärbräda och en skalkniv.

Men om den är ett nödvändigt redskap för dig, så är det väl skitbra, men det betyder ju inte att den måste va det för nån annan. Ingen har väl påstått hur andra ska göra?

Ni knivlovers verkar mest provocerade för att folk väljer bort en sån tuff och manlig sak som en fet kniv. Luktar inskränkthet faktiskt.
 
Knivlagen till trots (?) har jag ofta användning av en fällkniv - även utanför skog och fjäll. Jag går som regel aldrig ut utan en kniv på mig, om inte särskilda omständigheter är att vänta.

Jag har haft min Victorinox i min vardagsryggsäck (till och från jobbet etc) i närmare 20 års tid. Jag använder rätt ofta pincetten för att rycka bort irriterande hårstrån, men annars är det extremt sällan den används. Kanske 10 gånger på 20 år som jag haft användning för nåt av knivbladen.
 
Men om den är ett nödvändigt redskap för dig, så är det väl skitbra, men det betyder ju inte att den måste va det för nån annan. Ingen har väl påstått hur andra ska göra?

Ni knivlovers verkar mest provocerade för att folk väljer bort en sån tuff och manlig sak som en fet kniv. Luktar inskränkthet faktiskt.

Apropå provocerande...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.