Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

[raderat av admin]
Begränsande faktor gällande tillväxt för växter är helt väsensskilt för klimatpåverkande emissioner. Du kan väl inte vara så inneheskotta dum att du blandar ihop detta? Eller menar du på allvar att du tror att klimathotet handlar om ymnig växtlighet? Face palm. Med ett ånglokomotiv.

Folktro är inget värt. Det skulle vara som att ta upp näcken i en rättegång om olovligt frihetsberövande.

Du har inget rätt till en åsikt i detta. Fram med en enda studie eller vetenskaplig artikel som visar på ett statistiskt signifikant samband mellan trafiktäthet och tillväxt i dike eller GTFO.



Du kan ju lägga till ad-hoc argument som dina två olika diken med olika näringsnivå och tydligen jordmån, men återigen, visa ett enda klarlagt samband.

Gällande olika dikens jordmån använde jag ditt exempel.
Gällande mitt uttalande om koldioxid har jag gjort en pudel. Även om träsprit för övrigt. Har inget emot när min kunskap breddas.
Gällande en undran om koldioxid har jag ställt en fråga som du kunde välja att svara eller inte svara på.

Gällande personliga påhopp och skändningar ovan räknar jag till sex och ser därför ditt och mitt meningsutbyte på detta forum som avslutat. Hade redan en fundering om du var på väg åt det hållet igen men ville tro bättre.
Jag ser inga luckor i din kunskap men tycker att ditt uppträdande har mycket i övrigt att önska.

Bosse
 
Senast redigerad av en moderator:
Gällande olika dikens jordmån använde jag ditt exempel.
Gällande mitt uttalande om koldioxid har jag gjort en pudel. Även om träsprit för övrigt. Har inget emot när min kunskap breddas.
Gällande en undran om koldioxid har jag ställt en fråga som du kunde välja att svara eller inte svara på.

Gällande personliga påhopp och skändningar ovan räknar jag till sex och ser därför ditt och mitt meningsutbyte på detta forum som avslutat. Hade redan en fundering om du var på väg åt det hållet igen men ville tro bättre.
Jag ser inga luckor i din kunskap men tycker att ditt uppträdande har mycket i övrigt att önska.

Bosse

Jag uppskattar pudlandet, men det kunde du gjort långt innan.

Jag gick kanske över gränsen. Jag ber om ursäkt för hårda ord. Det var onödigt.

Naturligtvis har detta inget med överlevnadsknivar att göra. Detta började med att jag korrigerade ett uttalande som inte stämde med vedertagen väl undersökt vetenskap, men fick mothugg på mothugg. Om vi börjar ta oss friheten att hitta på egna teorier och göra dem lika giltiga som det som är synnerligen väl bevisat och granskat är samhället på väg utför. Och i just detta ligger internets och inkluderingens problem.
 
Gro.
Du fick en pudel så fort jag var övertygad om att det du sa kunde vara rätt och det jag sa kunde vara fel. Hur kan det bli så. Förmodligen för att du är en helt anonym person för mig. Min andra uppfattning bygger på exempelvis fackpress som jag får som skogsägare. Där står att ökad mängd koldioxid i atmosfären kan vara gynnsamt för tillväxt av skog. Just detta att koldioxid ger ökad tillväxt som positiv bieffekt hittar man även källor på många andra ställen. Det påstås att vi ska vara glada att det är på det sättet eftersom det bromsar upp ett annars negativt skeende.
Utifrån detta verkar ett norrländskt hemsnickeri om vägkanter uppstått. Det är för spridandet av detta hemsnickeri jag gör en pudel. Det är inte min teori men sprider jag en tvivelaktig idé ska jag naturligtvis ta ansvar för den.

Gro. Jag mottar din ursäkt.
Jag kan tryggt säga att du inte, kanske gick över gränsen, utan du gick absolut över gränsen. Dock är det ingen fara med att jag därför skulle ha svårt att motta din ursäkt. Klart slut.

Så tillbaka till ämnet för att inte helt haverera den här tråden. Här är tre knivar som alla används flitigt i skog och mark samt I fäders jordbrukande. Ingen av dessa människor hade nog något friluftsliv för sitt nöjes skull. Det mesta var nog ett slit med långa arbetsdagar vandringar till jobb etc. De var nog inte inne speciellt mycket utom när de sov. Den slitna kniven kommer från en kvinnas vardagsliv. De två andra är tyvärr knivar som två män ägde mer i slutet av sitt liv och förmodligen därav inte är speciellt slitna. Detta är dock knivar till människor som var beroende av kniv i sitt vardagsliv som innebar mycket av det som vi idagsläget kallar äventyr.

Bosse
 

Bilagor

  • IMG_3975.jpg
    IMG_3975.jpg
    36.2 KB · Visningar: 299
Hur hade det sett ut om tredje världen bara eldat etanol, tror du?

Etanol vet jag inte, men i många asiatiska länder använder man enkla gasolspisar.

Hur hade det sett ut där om de hade eldat med ved tror du?


Observera att det jag pratat om nu är bara vad förbränningen ger ifrån sig för föroreningar, sen finns det såklart de andra aspekterna med energiåtgång vid framställning och transport.

Men jag läste en siffra (hittar inte källan nu) att en modern effektiv vedkamin släpper ut lika mycket partiklar på 2-3 dagar som en bil släpper ut på ett år.
 
Det där är några rader citerade från kvarnträsk postnummer 572. En Post där han i allt övrigt som du valt att inte citera totalt äger diskussionen angående miljöaspekten på fjällbränsle.

Ni blandar ihop påverkan från en eld med påverkan från alla eldar.

En eld (eller en dieselbil) släpper ut lika mycket partiklar oavsett om det är den enda elden (eller bilen) eller en av en miljon.

Bara för att man är ensam i skogen och eldar ved betyder inte att elden ger ifrån sig mindre partiklar, bara att de partiklarna inte märks lika mycket. Men det beror ju utspädningen, och den gamla "the solution to pollution is dillution" är rätt överbevisad vid det här laget.
 
Ni blandar ihop påverkan från en eld med påverkan från alla eldar.

En eld (eller en dieselbil) släpper ut lika mycket partiklar oavsett om det är den enda elden (eller bilen) eller en av en miljon.

Bara för att man är ensam i skogen och eldar ved betyder inte att elden ger ifrån sig mindre partiklar, bara att de partiklarna inte märks lika mycket. Men det beror ju utspädningen, och den gamla "the solution to pollution is dillution" är rätt överbevisad vid det här laget.

Svammel, som vanligt.

Jämför ved med etanol, bensin, esbittabletter, fotogen, T-sprit eller gasol. Den TOTALA miljöpåverkan de olika bränslena ger innan och när du bränner det i ditt kök. Vilket är MINST miljöpåverkande?
Det är DET jag menar när jag tar upp miljöfaktorn i den här tråden.
Inte en massa hittepåjämförelser om helt ovidkommande saker....
 
Jämför ved med etanol, bensin, esbittabletter, fotogen, T-sprit eller gasol. Den TOTALA miljöpåverkan de olika bränslena ger innan och när du bränner det i ditt kök. Vilket är MINST miljöpåverkande?

Det vet jag inte, eftersom det är så många faktorer som inverkar.

Om vi nu backar lite i tråden och tittar hur det hela började så skrev jag så här:
Att elda kvistar i ett vedkök är antagligen värre ur miljösynpunkt än att elda sprit, fotogen eller gasol.

Observera det lilla, men ack så viktiga ordet, "antagligen".

Jag är inte den enda som i tråden har påpekat att vedeldning har rätt stor påverkan när det gäller partikelföroreningar. Huruvida de föroreningarna vägs upp av att framställning och transport undviks vet jag inte och jag har inte heller försökt ge sken av att veta det.

Ingen har hittills presenterat några som helst fakta som får mig att ta tillbaka mitt antagande, tvärtom blir jag istället idiotförklarad för att jag inte sväljer vilka påstående som helst.
 
Observera att det jag pratat om nu är bara vad förbränningen ger ifrån sig för föroreningar, sen finns det såklart de andra aspekterna med energiåtgång vid framställning och transport.

Tack nermander. Nu när jag vet hur du tänkte så ger jag dig själv rätt i din egen slutsats.. Det var inte lätt att förstå fram tills du skrev dessa rader. Fram till dess så tänkte jag att du och jag hade ett liknande tanke kring miljöpåverkan. Det visade sig att vi inte hade det. Utifrån att jag vet hur du tänker nu så vet jag att vi aldrig kommer att bli överens i denna fråga eftersom jag tycker att framställning och transport samt förbränning och sopåtervinning alla måste räknas in när man beräknar vilken klimatpåverkan en produkt. Därav kommer också min tanke att kvarnträsk skrev väldigt bra.

Vill för övrigt påpeka att detta ämne verkligen inte tar fram det bästa ur medmänskligt beteende. Jag tycker inte att du är en idiot. Har läst mycket här på utsidan som du skrivit bra och som jag förstått. Den här gången tog det tid att förstå dig och det slutar nog med att vi är oöverens.

Bosse
 
Att elda kvistar i ett vedkök är antagligen värre ur miljösynpunkt än att elda sprit, fotogen eller gasol.

Det är ju så att i "tredje världen" så är vedeldandet ett stort miljöproblem, dels på grund av rök och sot, men också på grund av att naturen i princip töms på eldningsbar ved. Man måste ofta gå flera kilometer för att samla ihop ved till dagens matladning.

I princip alla portabla vedkök har ofullständig förbränning, vilket inte är direkt miljövänligt. Tittar man dessutom på verkningsgraden så slösar man med bränsle på grund av ineffektiva kök.

...Huruvida de föroreningarna vägs upp av att framställning och transport undviks vet jag inte och jag har inte heller försökt ge sken av att veta det.

Ingen har hittills presenterat några som helst fakta som får mig att ta tillbaka mitt antagande, tvärtom blir jag istället idiotförklarad för att jag inte sväljer vilka påstående som helst.

Den som kommit med påståenden och troenden och totalt ovidkommande fakta för att stödja sina teser när det gäller det här, är just du, Nermander.
Du tar bl.a. upp skogsskövling UTOMLANDS som ett av problemen när det gäller ved för att det passar in på dina påståenden, men väljer lämpligt att låtsas blunda för övriga bränslens totala miljöpåverkan?!

Samma med verkningsgraden på vedköken. Vad har du för fakta på dina påståenden där? Och det är ju inte ens ett argument när du inte jämför med kök som bränner andra bränslen.

Enligt dig så är ett kök miljövänligt om det inte sotar när man eldar. Sen ska det vara bränsleeffektivt. That's it.
Hur bränslet framställts, transporterats, förvarats eller hur giftigt det är, det är totalt ovidkommande enligt ditt sätt att se på miljöpåverkan.
 
Senast ändrad:
Men jag läste en siffra (hittar inte källan nu) att en modern effektiv vedkamin släpper ut lika mycket partiklar på 2-3 dagar som en bil släpper ut på ett år.

Här har vi ett exempel på det jag skrev i inlägget innan, en TOTALT ovidkommande jämförelse, dessutom utan källa, som du använder för att på nått sätt försöka visa hur miljöfarligt vedeldning egentligen är!?

Hur ofta lagar du mat eller kokar vatten på bilen i ditt friluftsliv, sa du? Jag hoppas att det är oftare än du plockar med dig vedkaminen från huset när du ska ut, med tanke på hur mycket partiklar DEN släpper ut.
Ja jisses...

Dessa två sista inlägg som en förklaring till inlägg #597.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30
BeatriceK Gossamer Gear Mariposa eller Ula OHM 2.0 i Sverige Utrustning allmänt 3
thureb Windfree eller earbags mot vindbrus Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.