Vad har de på fötterna?

Vi ska vandra med vår då 7-månaders kille i sommar. Jag funderar på vad han ska ha på fötterna om det blir blåsigt och kallt när han sitter i bärstolen. Jag antar att han är för liten för gummistövlar. han kan ju inte gå. Finns det vattentäta sockor att köpa eller är det bäst med gummistövlar?

Är det någon som har några tips?

Tack på förhand!
 
Vi har just jagat runt hela Linköping efter någon form av galon-tossa till vår dotter (11 månader, går inte). Det fanns inte. Min fru säger att hon har läst om någon som har köpt såna på Cubus (enda affären vi inte var i).

Men, jag kommer lösa det med sockor, fryspåsar och gummiband. Inte lika snyggt, men sjukt billigt.
Sen är det ju bara att variera mängden tyg innanför påsen för att reglera värmen. Räcker inte sockorna kan man använda annat, eftersom påsen håller det på plats.

Observera att jag inte har hunnit testa detta i praktiken ännu. Men om det regnar i morgon kan det bli premiär :)

/OJ
 
Minns "galonklädseln" jag gjorde åt min förstfödda av en sopsäck så att hon skulle kunna sitta med mig ute i trädgården då hon var alldeles för liten för de galonkläder som fanns att köpa...

Mitt tips är att införskaffa fleecefodrade galonhandskar (som ju ändå kommer att behövas längre fram) och använda dem som tossor. Skaffa ganska stora så yllesockorna ryms inuti om det blir kallt.
 
Min mamma använde ett par för stora regnbyxor som hon helt enkelt drog ner över fötterna på brorsan och slöt till med en rejäl gummisnodd. Raggsockar under så blev det varmt och gott. (Kan dock tro att de för stora regnbyxorna var ett arv från mig och hon helt enkelt bara tänkte till lite... ;) )
 
Jag har för mig att Polarn o Pyret hade de där fodrade galontossorna förut. Annars tar man som sagt vantarna. Jag tejpade fast både vantar och tossor med silvertejp. Satt kvar hela dagen, och ungarna klagade inte.
 
Barn med

En av fördelarna med sittställning inne i hemskeryggsäcken var att bara armar, axlar och därovan var exponerat. Jag sydde långmokasiner i tunnt skuinn som rymde fötter och yllestrumpor samt sockar till dottern. Galonskorna fick jag klistrade med ett klister som lastbilskapellsfabrikören brukade. De blev helt vattentäta. Modell två hade innersulor av liggunderlag. Sen växte hon i stövlar och graninge vill jag minnas....Hjälmluva lika viktigt som varmt på fötterna...
//J
 
Så, jag hann inte testa plastpåsemetoden. Min fru hann springa till Cubus först. Nu har dottern ett par galontossor, i en hemsk rosa färg.
Däremot påminde frugan om att vi faktiskt använde fryspåsar på sonens fötter, och att det funkade bra. Som vanligt räckte inte min minneskapacitet till för att lagra detta, men jag får ta hennes ord på det.

För långa galonbyxor har vi också testat. Viktigt att få fast gummisnodden ordentligt bara.

/OJ
 
Åh, så söta!

Funderar dock på de på Cubus. Gissar att de är lite billigare. Det blir ju en del som ska inhandlas åt lillen inför vandringen såsom bärstol mm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
ongdobby Hur långt har ni vandrat med era barn Barn och friluftsliv 10
peter notstrand Vi har tänkt vandra med vårt barn 5 år Abisko/Björkliden Barn och friluftsliv 1
Kebolabbet Förslag på nackstöd för barn i bärstolen Barn och friluftsliv 1
museo12 Förslag på Dagstur Österlen ca 10 km? Barn och friluftsliv 1
Mambora Tips på Tält för familj på 5? Barn och friluftsliv 6
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
limitless86 Nya idéer kring blöjor på långvandringen Barn och friluftsliv 15
Askel Tips på tur i Glaskogen Barn och friluftsliv 7
ErikMägi Vandra på Island med små barn? Barn och friluftsliv 5
pal2 Hjälm på 2-åring i skidbacken? Barn och friluftsliv 5
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
bergdahl.olle Cykla på Åland med barn Barn och friluftsliv 0
Klickann Hyra packhäst på barnturen Barn och friluftsliv 6
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
Cenwyn Upp på Kebnekaise med barn! (Lyxvarianten) Barn och friluftsliv 6
TantBla Barnvänliga aktiviteter i Idre i mitten på maj Barn och friluftsliv 1
Cenwyn Jag och mina döttrar upp på Kebnekaise... Gulp. Barn och friluftsliv 17
jonassthlm Tips på fjäll Barn och friluftsliv 12
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
fjellkotte Rida på island Barn och friluftsliv 1
Lasse Be Tre generationer på äventyr Barn och friluftsliv 3
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Listigaräven Chariot CX - tips på suflett? Barn och friluftsliv 1
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
verlaine Vandra med barn, snabbt upp på fjället Barn och friluftsliv 16
ClaesSu Vill upp på fjället med barnen! Vart? Barn och friluftsliv 10
Torpedon Med barnen i Dolomiterna (även på trekking) Barn och friluftsliv 0
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
magda_ Fundrar på fjällen med barnen Barn och friluftsliv 7
Linelle Förslag på tur med 8 åring Barn och friluftsliv 2
camillabacher Bra basecamp - barn på sommer fjällen Barn och friluftsliv 10
Supergoofy Påhängscykel/Tandemtrailer på en MTB Barn och friluftsliv 2
kallehaj På fötterna i skogen? Barn och friluftsliv 12
thureb Familjefjällvecka på vintern Barn och friluftsliv 5
mikp Hjälm på när man cyklar dressin? Barn och friluftsliv 17
giselab Var cykla på minisemester i Göteborgstrakten med barn i cykelvagn?? Barn och friluftsliv 3
annneli ny modell på cykelvagn? Barn och friluftsliv 11
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
Hs Bobbo Hur ändra höjden på Bergans bärstol? Barn och friluftsliv 0
Crappy Tips på fjälltur Barn och friluftsliv 3
AndreasE Tips på tältplatser i Skåne Barn och friluftsliv 11
annapanna1 Tips på aktivitet med bebis. Barn och friluftsliv 3
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
Lassexo Tips på bärbara grillar önskas Barn och friluftsliv 17
Jonas.O Tips på bra barnhjälm... Barn och friluftsliv 2
Mxn Tips på spännande cykelsemester m 9-årig kille önskas! Barn och friluftsliv 16
PFE Fototävlingen på outside Barn och friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.