Vad göra? Fötterna somnar!!!

Paddlade lite kanadensare i veckan och det var jättemysigt.
Mitt stora och väldigt jobbiga problem var att fötterna somnade.
Antingen fick jag ha benen framåt och då blev balansen dålig, eller under sitsen och då... ja...

Min fråga är:
Vad gör jag för att komma ifrån det?

Glada hälsningar
Cecilia
 
En vän till mig brukar ibland sitta på knä och ha en hoprullad bit avklippt liggunderlag under vristerna som stöd. Kanske lämpligt att variera sittandet med?

MVH Petra
 
Domnande kroppsdelar brukar bero på dålig blodcirkulation. Om kroppens muskler ej får arbeta reduceras blodcirkulationen. Stretching gör mest nytta för hårt ansträngda muskler, mindre nytta för inaktiva.

Lösningen på ditt problem borde vara att du måste försöka arbeta med hela kroppen när du paddlar. Sätt ena foten under sitsen (den sida du paddlar på) och det andra benet framför kroppen, precis som när du sitter på en stol. Nu kan du skjuta och pressa med benen medans du paddlar. Använd även ryggmusklerna när du paddlar så kommer domnande kroppsdelar vara ett minne blott + att du kommer paddla effektivare.
När du byter paddlingssida, växlar du även benens position.

Hoppas att dina problem försvinner!

///Erik
 
Dålig blodcirkulation i ischiasnerven

Domnande fötter är ett vanligt fenomen för kajak och kanadensarpaddlare.

Orsaken är oftast att ett lokalt tryck från sits eller via muskulatur ger dålig cirkulation i ischiasnerven. Det vanligaste stället det blir trångt är där isciasnerven passerar ut från bäckenet genom skinkmuskulaturen. Ju större böj i höften man har respektive hur rakare knän respektive ju kraftigare punkttryck man har från det man sitter på desto större problem.

Botemedlen kan vara flera. Byta position ofta. Jobba aktivt i varje paddeltag med muskulaturen i ben och skinka genom att t ex vrida i ländryggen vid varje paddeltag med hjälp av stöd hela vägen från fötterna. Träna rygg och bukmuskulatur så att mer kraft genereras via bålrörelser och små positionsförändringar med bäckenet.

Byta sits. Höja sitsen. Stå på knä som en tävlingskanadensarpaddlare. Korta paddlingspass i början som succesivt förlängs. Det finns en hel del tidigare trådar om detta men de berör mest kajakpaddling. Kolla också http://www.paddlingsnyaadress.com

Att träna upp rörligheten i bäckenregionen genom att stretcha rygg, skinkor och baksidan av låren borde vara bra. Har vi någon sjukgymnast här på forumet som kan ge tips? Magnus Fischer kanske kan mailas.

Lycka till Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.