Vad gör ni i mörkret?

Jag kan rekommendera att sticka ut huvudet ur tältet också; tack vare solens cykliska aktivitet har vi ofta magnifika norrsken nu. Senast igår kväll hade vi ett väldigt vackert norrsken över Norrbotten sent på kvällen.
Är det inte norrsken kan man fascineras över den väldigt klara stjärnklara himlen som man inte kan se i större städer pga bl a störande ljus. Det finns ju trevliga astronomi-appar som vägleder en över stjärnhimlen. Att bara stå och titta och försöka räkna stjärnor i Plejaderna, urskilja vintergatsbandet eller försöka skönja Andromedagalaxen kan vara nog så fascinerande och ett trevligt "tidsfördriv" när man är ute.
 
Jag tycker särskilt tiden på hösten innan det blir för kallt är perfekt att sitta och slöjda. Det är många skedar som tillverkats under sena höstkvällar. De kan sedan följa med på många turer och vara ett bra minne från den fina höstkvällen. Senare på kvällen är en bra bok av författare som Calvin Rutstrum, Harry Macfie, Hans Andersson med flera tillsammans med en single malt eller lite Skogsglögg en perfekt kombination för att drömma sig bort i mörkret.
 
Nu vet jag inte om du har några sjukdomar som gör att du inte kan sova, men de flesta jag har varit ute på vintertur med som haft liknande uppfattning har till slut sovit gott i minst 10 timmar. Detta efter att ha snabbvandrat 3 mil i kall miljö som gör att kroppen bränner slut på extra mycket energi.

Att dricka 6 öl och en flaska med sprit är däremot något jag kan avråda ifrån. Friluftsliv i vintertid när det kan bli väldigt kallt kräver ofta att man tar rätt beslut och har kraft att genomföra det ganska omgående. Och alla vet, även om vissa förnekar det, att man blir rätt dum i huvudet av alkohol.
Nejdå, jag är tämligen frisk, och visst, jag sover längre i tält, men att försöka sova bort det mesta av mörkret nu, med 8h nästan dagsljus, det är nog att sikta lite väl högt. Dessutom känns det lite bortkastat att ge sig ut i naturen och sova bort tiden :)

Jag håller fullständigt med om att alkoholen får stanna hemma, är jag ute i naturen så njuter jag av den precis som den är, jag behöver inte dricka för att stå ut :)
 
Om man gillar att fotografera i naturen är mörkret ypperligt för exeprimenterande. Testa att ta fram ficklampor, ljus m.m. och skapa häftiga bilder. Stattiv och långa exponeringstider är att föredra.
Kan bli riktigt häftiga, mystiska bilder om ljussättningen är den rätta.

/Niklas
 
Varje månad gör jag en vandring på några dagar-en vecka. Jag bor i Stockholm, vilket just nu innebär 18 h. av mörker. Och jag älskar det mörkret! På dagen går jag lite kortare dagsetapper än vanligt. När jag stannar för dagen går ett par timmar åt till vedanskaffning m.m. Jag använder tarp - aldrig tält. Om jag behöver smälta snö för att få vatten gör jag det efter mörkret fallit. Sedan läser jag, eldar och bara ligger och funderar. Jag lyssnar på radions nyhetssändningar och musik. Jag har väckarklockan på ringning så jag är redo att ge mig av så fort det börjar ljusna. Jag sover kanske lite mer än jag gör hemma vid denna tid på året, men ingen stor skillnad.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.