Vad gör ni i mörkret?

Tja!

Jag är sugen på att sticka iväg och vandra en sväng, men med tanke på att solen går ner runt 15-tiden så är det ju mörkt 6-7 timmar innan det är dags att krypa ner i sovsäcken.

Vad gör ni då, eller håller ni er hemma när det bara är ljust 7-8 timmar om dagen?
 
Under dagsljuset hinner du lätt 2,5 mil, det är bara att nyttja transporttjänsten till lämplig startpunkt och så gär man till lämplig ändhållplats varifrån man kan bli transporterad till tjället. 18 timmar i mörkret ute är inte speciellt lockande om man nu inte är en sjusovare eller läser i ledlampans sken.
Det brukar bli kallt om armarna.
 
Laga mat, mys framför elden, lyssna på en ljudbok eller något annat trevligt. Har Du sällskap kanske Ni kan sällskapa lite extra... :)

Mörkret är inte farligt men det går lite långsammare.
 
Jag vandrar på som vanligt, är det någorlunda öppen terräng så är det inga problem att vandra med pannlampa. Ska man följa en vandringsled med färgmarkerade träd eller liknande får man ta det lite lugnare så man inte bommar markeringarna och springer bort sig. Kalfjäll är inga problem som helst.
 
Anpassar turen efter ljuset...

Att vandra i mörker kan vara kul någon enstaka gång men i vart fall jag gillar att se vyerna och inte bara enstaka trän... Undantaget om det är fullmåne, då kan det vara riktigt häftigt!
Det blir bättre när snön kommer och lyser upp terrängen...
 
Läser

t ex Harry MacFie som jag fick tips om på Utsidan. Brasa om man är flera. I skymningen är det skönt att välja tältplats och få upp tältet även om det funkar i mörker.

Thure
 
Försöker somna tidigt så att jag kommer upp när det fortfarande är mörkt o kan starta när det börjar ljusna. Det är under den här årstiden som man kan få se soluppgångar o gryningar utan att anstränga sig alldeles förfärligt, det är ju underbart.

Eld o bok är också bra sysselsättningar. Frågespel kan vara rätt kul också om man är flera. Delar oftare tält m mina vänner så att man kan umgås när man ligger nedkrypen i sovsäcken.
 
Läser, lyssnar på ljudbok, lyssnar på musik (att ligga ensam i tältet på fjället och lyssna på Wagner är en speciell upplevelse), tänker, dricker whisky, halvsover, äter, kontrollerar utrustning, kikar på bilder, kollar karta och gps, kollar fötter, torkar kläder. Delar jag tält brukar det bli många och långa diskussioner om allt från triviala saker som vilken whisky som är den optimala fjällwhiskyn till mörk energi och universums expansion. För mig är fjällturerna lika mycket sociala begivenheter som naturupplevelser. Minns nu senaste Sarekturen i september då vi under den enda kvällen med uppehåll satt och eldade vid alkajaure, tittade på den stjärnklara himlen, drack dyr och god whisky och allt mer hetsigt diskuterade allt mellan himmel och jord. För mig är det sådana tillfällen som ger det största mervärdet i mina turer.
 
En lägereld är oslagbart, riktigt rogivande och avkopplande även läsa fungerar.
Det brukar vara ok ett par nätter iaf.
 
inget slår en eld.. är jag på ställen där eld inte ok så tar jag alltid extravikten och tar med en candle lantern, mycket trevligt i tältet..

aluminum_candle_lantern_value_pack1.jpg
 
Den är fin men inte roligt om man råkar knocka till den = fullt med stearin inuti så den inte går att skjuta ihop. En gång knäckte jag glaset när jag försökte få isär den. Nytt gick på en hundring. Brukar inte hänga den i tältet efter det.

inget slår en eld.. är jag på ställen där eld inte ok så tar jag alltid extravikten och tar med en candle lantern, mycket trevligt i tältet..

[bild på Candle lantern]
 
Den är fin men inte roligt om man råkar knocka till den = fullt med stearin inuti så den inte går att skjuta ihop. En gång knäckte jag glaset när jag försökte få isär den. Nytt gick på en hundring. Brukar inte hänga den i tältet efter det.

En liten gaslykta är inte dum heller! Jag har både en större easylight med glas och den mindre vad-den-nu-heter med metallnät. Den minsta gasbehållaren räckte senast en vecka för mitt lysande.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.