Vad bör man kunna laga?

Nu är det lite mindre än ett år kvar. Tror jag. Sen blir det att ge sig ut på cykling, åt Asien-hållet. Kanske över gränsen, kanske inte.

Jag har gått till en cykelaffär/-reparatör och frågat om lektioner. Inga problem att få det. När jag däremot frågade vad innehavaren tyckte att jag borde lära mig av honom, så tog det stopp. Han visste ingenting. "Det är ju du som kommer till mig och vill lära dig... " säger han.

Vad tycker ni; vad bör man lära sig reparera innan ett sånt här äventyr? Vad är det vanligaste som går sönder under långfärdscykling?
 
hjulriktning

byta ekrar, justera hjulet ser jag som det viktigtaste att kunna.

Ställa in växlarna, byte vajrar, byta kedja, byta styrlager vevlager.

Skulle ramen bli sned eller söder så byt ram.
 
Fyller på med lite grejer (vet inte på vilken nivå du ligger nu): laga punktering, byta däck. Navunderhåll (vad nu det skulle innebär), justera bromsarna.

Ja egentligen behöver du väl kunna lite om allt på cykeln. Gå igenom din egen cykel o fundera över vad som kan gå fel.
 
Skarva kedja och rikta växelförare (självupplevt). Laga (sy) sidovägg på däck. Ta med en lös bit sidovägg, sy fast och tejpa innifrån med silvertape. Se till att ha lika komponenter fram och bak så man till exempel kan byta plats på bromsarna och däcken vid oämnt slitage. Minst lika viktigt är mekanisk empati. Växla inte i onödan, spara på bromsarna, dvs trampa aldrig nerför om du tror du kommer behöva bromsa. Mina skivbromsbelägg tog slut på 800 mil trots att jag hade dynamo igång i nedförsbackarna och tog det försiktigt. Tänk på vad du använder för växlar för att minimera bryt i kedjan. Fundera också på hur mycket kraft kedjan får ta. Det är stor skillnad mellan minsta och största drevet fram. Hoppa inte med cykeln, osv.
 
När jag började långfärdscykla visste jag inget om att laga cyklar. Jag visste inte hur man lagade en punktering, spänna ekrar, ställa in växlar osv. Det funkade ändå men det tog lång tid i början att hitta felen och laga dem.

Det du kommer att få problem med är punkteringar, brutna ekrar, byte av bromsklossar och vajrar som går av. Allt detta är enkelt att laga om man har rätt verktyg med sig. Fråga i cykelaffären hur man fixar det och lär dig själv. Att ställa in växlar kan vara svårare när man är ute i fält men det är bara att testa sig fram. Lär dig principerna bakom och när du behöver ställa in växlarna så är det bara att gör om det till det blir bra. Det kommer inte att bli bra första gången men till slut blir det bra.

Lycka till
 
Allt utom att svetsa ramen!
Med förebyggande vård och rätt smörjning, justering förbygger du många förtretligheter. Det kommer att gå sönder i alla fall pga damm och kullkörningar.
 
Jag har sedan många år servat min cykel en HP Velotechnik Street Machine GT (liggcykel) inför säsongen och haft boken Big Blue Book Of Bicycle Repair från Park Tool som stöd.

Boken kan jag rekommendera och den är inte speciellt dyr heller ca 200Kr.

Det är bra att gå igenom cykeln innan man far iväg för då vet hur allt ska hanteras. Det vanligaste som händer under färd är punktering, ekerbrott tyvärr ofta på bakhjulet på den sida där man måsta ta bort kransen för att komma åt ekern och att vajrar släpper eller går av. Börjar något skallra under färd måste man omedelbart kolla vad som håller på att lossna annars kan de lossna så man tappar bort skruvar och/eller muttrar.

Underhåll som smörja kedjan och växlar bör man göra då och då under färden särskilt om det har regnat eller är dammig.
 
Val av växlar

Tänkt på vad du väljer för växlar, tex är 10-delat inte särskilt lätt att få tag på ute på landsbygden...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pher_ Cykelvagn, vad bör man köpa så man inte ångrar sig? Långcykling 16
emparasso Vlika kransar bör man kombinera? Långcykling 1
Armas Mitt livs resa, hur bör jag färdas? Långcykling 25
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Jackiie Hur märker man av tryckskador? Långcykling 5
Jackiie Hur hittar man campingplatserna? Långcykling 14
noboundaries angående ryggsäck när man cyklar? Långcykling 14
aksello Banvallsleden, hur tar man sig dit bäst? Långcykling 8
Soffgrupp Hur vet man vilket vevparti som passar? Långcykling 12
notaraver Vad kan man se och göra i Norrland Långcykling 19
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Hur stor absid behöver man? Långcykling 1
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Bohak Hur lagar man sadeln på bästa sätt? Långcykling 5
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
liquidmonkey va gör man för el? Långcykling 4
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
mothesta Hur skall man fixa alla visum? Långcykling 15
matsn Hur långt kan man cykla på en kassett Långcykling 11
vid Byte av vevparti hur gör man ? Långcykling 11
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
Illsley Teknin när man bromsar för att minska slitage? Långcykling 21
nilsenman Vart hittar man en bra långfärdshoj? Långcykling 13
The Trooper 10-14 dagar i sommar,vart svänger man? Långcykling 1
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
sedell Hur får man bort framgaffeln? Långcykling 1
sedell Hur får man bort dreven från navet? Långcykling 7
stellan Var kan man köpa Timex klockor i sverige Långcykling 3
ThomasRaden Hur klär man sig när det vräker ner? Långcykling 3
erikahl hur man undviker att vurpa Långcykling 14
hzz Kan man blanda Shimano-Campagnolo? Långcykling 3
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5
fatbe Att kunna cykla!!! Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.